kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۸۶۳
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۴

آغاز طرح‌های تشویقی مدیریت مصرف برق از امروز

 
 
 
مدیرعامل شرکت توانیر از آغاز طرح‌های تشویقی مدیریت مصرف برق از امروز در سراسر کشور خبر داد.
آرش کردی در گفت‌وگو با تلویزیون اعلام کرد: با پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر گرم شدن شدید هوا، از روز دوشنبه 16 خردادماه طرح‌های تشویقی در بخش صنایع و کشاورزی آغاز می‌شود.
وی ادامه داد: به همین منظور و باتوجه ‌به برنامه‌های مدیریت بار صنعت برق از روز دوشنبه و در قالب هماهنگی انجام شده با وزارت صمت، صنایع بزرگ برنامه‌های تعطیلات تابستانه و تعمیرات سالانه خود را در زمان‌هایی که با صنعت برق هماهنگ شده است انجام می‌دهند.
کردی ادامه داد: همچنین بر اساس نیاز صنعت برق و باتوجه‌به میزان مصرف برق در شبکه با توافق‌هایی که از پیش انجام شده است، در ساعت‌های خاصی، صنایع مصرف برق خود را محدود می‌کنند تا شبکه دچار اختلال نشود.
مدیرعامل شرکت توانیر افزود: در ازای این همکاری، صنایع از پاداش‌های صنعت برق برخوردار می‌شوند که به طور مثال این پاداش‌ها در سال 1399 نزدیک به 
400 میلیارد تومان و در سال 1400 بیش از 800 میلیارد تومان تخفیف در بهای برق مصرفی در ازای همکاری با صنعت برق بوده است که در صورت‌حساب‌های برقی آنها اعمال شده 
است.
جزئیات برق رایگان کشاورزان
همچنین بر اساس اطلاعیه شرکت توانیر، امسال امکان بهره‌مندی مشترکان کشاورزی نیز از برق رایگان در صورت همکاری با صنعت برق فراهم شده است.
شرایط در نظر گرفته به‌گونه‌ای است که همه کشاورزان می‌توانند با عدم استفاده از برق چاه‌های کشاورزی به مدت ۵ ساعت در بازه زمانی ۱۱ تا ۱۸ (که در تفاهم‌نامه همکاری درج می‌شود) و انتقال زمان آبیاری به ساعات دیگر، از برق رایگان در مابقی ساعات شبانه‌روز استفاده کنند.
عدم آبیاری در ساعت گرم روز، یکی از اصول علمی کشاورزی نیز محسوب می‌شود چرا که در این ساعت به علت گرمای هوا و تبخیر بسیار آب، ضمن اتلاف منابع آب و انرژی، باعث آسیب به گیاهان نیز می‌شود.
از این‌رو کشاورزان در سراسر کشور می‌توانند از طریق تماس با شماره‌تلفن ۱۲۱ و کسب اطلاعات بیشتر، ضمن انعقاد تفاهم‌نامه همکاری و رعایت شرایط تفاهم‌نامه، از برق رایگان در ماه‌های خرداد تا شهریور بهره‌مند شوند.
پاداش به خانوارها
وزارت نیرو همچنین برای کنترل مصارف خانگی هم پاداش‌هایی در نظر گرفته است. وزیر نیرو در این زمینه گفته است: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، مشترکانی که انرژی برق را در سطح الگو مصرف می‌کنند، اگر مصارف خود را نسبت به سال قبل کمتر کنند، به میزان صرفه‌جویی و کاهش هر کیلووات ‌ساعت ۵۰۰ تومان پاداش می‌گیرند.
علی‌اکبر محرابیان افزود: قیمت فروش انرژی برای کسانی که در سطح الگو مصرف می‌کنند ۱۰۰ تومان است که صرفه‌جویی کنندگان پنج برابر قیمت خرید انرژی پاداش دریافت می‌کنند.
وی با بیان اینکه در برخی مناطق که گرمسیری محسوب می‌شوند تا حدود ۱۵۰۰ مگاوات امکان صرفه‌جویی در مصرف برق وجود دارد، اظهار داشت: این مشترکان می‌توانند کولرهای گازی و وسایل پرمصرف خود را امسال خاموش و پاداش قابل‌توجهی شاید بیش از 
۵۰۰ هزار تومان دریافت کنند.
شبکه برق کشور در شرایط پایدار است
در همین حال خبرگزاری فارس نوشت: درحالی‌که سال گذشته از نیمه اردیبهشت‌ماه شاهد قطعی برق در برخی مناطق بودیم، در سال جاری با گذشت 15 روز از خردادماه شبکه برق با فرکانس پایه و پایداری کامل نسبت به تأمین برق مشترکان اقدام کرده است.
بر اساس گفته‌ مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق، باتوجه ‌به برنامه‌ریزی انجام شده نه‌تنها محدودیت برقی نیمه خردادماه وجود نداشت، بلکه انرژی ارائه شده به صنایع کشور در 74 روز ابتدای سال 1401 نزدیک به 10 درصد افزایش را تجربه کرده است.