kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۸۶۲
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۴
وزیر کار:

افزایش 57 درصدی حقوق بازنشستگان از خردادماه اعمال می‌شود

 
 
 
وزیر کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه افزایش 57.4 درصدی حداقل حقوق بازنشستگان از خرداد اعمال می‌شود، گفت: معوقه دو ماه اول سال هم در دو ماه آینده پرداخت می‌شود.
به گزارش فارس، حجت‌الله عبدالملکی دیروز در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به مصوبه هیئت وزیران در مورد افزایش حقوق و مستمری بازنشستگان، بازماندگان و از کارافتادگان اظهار داشت:امسال افزایش حقوق بازنشستگان براساس قانون مطابق افزایش حداقل حقوق کارگران که با رشد 57.4 درصد اتفاق افتاد انجام می‌شود و این امر به نفع رفاه اقشار کم‌درآمد است.
وی ادامه داد: همان‌گونه که حداقل حقوق کارگران امسال نسبت به سال قبل 57.4 درصد رشد کرد، همین‌طور حداقل مستمری بازنشستگان نسبت به سال قبل با این رشد به رقم 5 میلیون و 580 هزار 
تومان می‌رسد. در مورد از کارافتادگان جزیی به نسبت‌های از کارافتادگی مانند 5، 10 یا 50 درصد هرکدام به همان نسبت از این رقم افزایش حقوق منتفع می‌شوند.
عبدالملکی اظهار داشت: در قانون بودجه 1401 در مورد مستمری بازنشستگان صندوق‌های بازنشستگی، رشد 10 درصدی اعمال شده است که براساس هماهنگی پرداخت بازنشستگان در صندوق‌ها برای مستمری‌بگیران غیر حداقل مستمری، افزایش 10 درصدی اعمال می‌شود، اما آنهایی که حقوقشان کمتر است، بیش از حداقل مستمری و تا سقف 10 میلیون تومان مبلغ 650 هزار تومان هم اضافه دریافت خواهند کرد.
وی این را هم گفت: بازنشسته‌ای که سال گذشته 3.7 میلیون تومان دریافت می‌کرد، امسال 6 میلیون تومان دریافت خواهد کرد که از افزایش 2.3 میلیون تومان برخوردار خواهد شد و قرار است این افزایش حقوق بازنشستگان از خردادماه اجرایی شود و برای دو ماه اول سال هم در دو ماه آینده جبران شود. کسی که پارسال 9 میلیون تومان می‌گرفته، امسال 1.7 میلیون اضافه می‌شود و به 10.7 میلیون تومان می‌رسد و کسی که پارسال 
11 میلیون دریافت می‌‌کرده، امسال 1.6 میلیون اضافه می‌شود و دریافتی‌اش به 12.6 میلیون تومان می‌رسد؛ یعنی در دهک‌های بالاتر که حقوق بیشتری می‌گیرند، میزان رشد کمتر است و کسی که پارسال 20 میلیون تومان حقوق بازنشستگی می‌گرفته، امسال 2 میلیون تومان معادل 10 درصد اضافه می‌شود یعنی 22 میلیون خواهد گرفت، اما کسی که حداقل مستمری را می‌گرفته، رشد او حدود 60 درصد خواهد شد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد اینکه برای دو ماه گذشته از سال چه می‌شود، گفت: مصوبه هیئت وزیران برای افزایش حقوق بازنشستگان این است که از اول فروردین امسال باید اجرا شود و احکام جدید برای حقوق بازنشستگان باید صادر شود. از خردادماه حقوق جدید با افزایش اعمال خواهد شد و برای دو ماه فروردین و اردیبهشت را در دو ماه آینده جبران خواهیم کرد.
وزیر کار همچنین ادامه داد: مصوبه هیئت وزیران برای حقوق بازنشستگان دو وجه دارد؛ یعنی اینکه درصد افزایش برای عمده بازنشستگان که حداقل‌بگیر هستند، با رشد 57.4 درصد نسبت به سال قبل همراه خواهد شد، در حالی که این رقم در سال گذشته 39 درصد بوده، سال 99، 26 درصد، سال 98، رشد 36.5 درصد، سال 97 رشد 19.5 درصد روی داده است. وجه دیگر این است که برای عادلانه کردن، کسانی که حداقل مستمری را دریافت می‌کنند، افزایش بیشتری اعمال می‌شود؛ مثلاً برای بازنشسته‌ای که حقوقش در سال 99 رقم 3.7 میلیون بود، در سال 1400 با 1.2 میلیون افزایش همراه شد، اما امسال کسی که حقوق سال گذشته بازنشستگی 3.7 میلیون بوده، با 2.3 میلیون اضافه همراه می‌شود. در بالاترین سطح هم کسی که سال 99 رقم 
20 میلیون تومان بازنشستگی می‌گرفته، در سال گذشته با 
5.5 میلیون تومان افزایش همراه شد، اما کسی که سال گذشته 
20 میلیون بازنشستگی می‌گرفته است، امسال فقط با 10 درصد افزایش یعنی 2 میلیون تومان اضافه می‌گیرد و به 22 میلیون تومان می‌رسد، بنابراین با اعمال پلکانی معکوس تلاش شد عدالت رعایت شود و افزایش حقوق بازنشستگان متناسب شود.