kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۸۲۲
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۵
سخنگوی دولت:

عادلانه‌‌سازی یارانه‌ها شکاف‌ اجتماعی را کاهش می‌دهد

سخنگوی دولت از تصویب ۷۰۰ میلیارد ریال برای جبران بخشی از هزینه‌های حادثه‌دیدگان ساختمان متروپل از سوی هیئت وزیران خبر داد و با اشاره به طرح مردمی ‌سازی یارانه‌ها، گفت: این نظام پرداخت به کاهش شکاف طبقاتی کمک می‌کند و حتی کارشناسان منتقد اعتقاد دارند این طرح قدرت خرید دهک‌های پایین را افزایش می‌دهد و شکاف طبقاتی را پایین می‌آورد؛ لذا با توزیع مردمی قدرت خرید افزایش یافته و این طرح دولت در راستای کاهش شکاف طبقاتی است.


علی بهادری جهرمی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با تسلیت درگذشت جمعی از هموطنان در حادثه ناگوار ریزش ساختمان متروپل آبادان، گفت: دولت با جدیت هرگونه کوتاهی از هر مقام محلی در این فساد را پیگیری و با بانیان این فاجعه برخورد می‌کند. 
وی افزود: از آنجا که زمان زیادی از صدور مجوز نمی‌گذرد، برخوردهای لازم اعمال می‌شود و به ویژه شهردار و اعضای شورای شهر وقت باید در این زمینه پاسخگو باشند.
سخنگوی دولت ادامه داد: در هیئت دولت تصویب شد مبلغ ۷۰۰میلیارد ریال برای تأمین بخشی از هزینه‌های مورد نیاز جهت جبران خسارت حادثه‌دیدگان از محل منابع مدیریت بحران پرداخت شود.
بهادری جهرمی در عین حال تأکید کرد که هزینه‌های خسارت‌دیدگان در این سانحه را باید مسببان آن پرداخت کنند که بعداً از محل فروش اموال آنها انجام خواهد شد. 
رئیس‌شورای اطلاع‌رسانی دولت همچنین گفت که در جلسه روز چهارشنبه هیئت دولت با توجه به مشکلات مربوط به واگذاری واحدهای صنعتی اطراف تهران و لزوم ساماندهی آنها برای پیشگیری از بروز فاجعه مشابه متروپل برای کارگران این واحدها، آیین‌نامه واحدهای صنعتی حومه تهران به تصویب رسید.
عادلانه‌‌سازی یارانه‌ها
شکاف‌ اجتماعی را کاهش می‌دهد
سخنگوی دولت در پاسخ به خبرنگاری که مدعی شد اصلاحات اقتصادی دولت در شرایط تحریم و تورم منجر به افزایش شکاف اجتماعی شده و از او خواست راهکارهای دولت برای حل مشکل تحریم و تورم را توضیح دهد، گفت: دولت در حال عادلانه‌‌سازی یارانه‌ها یا مردمی‌‌سازی یارانه‌هاست و یارانه‌ها به‌جای این‌که به عده‌ای خاص یا به افرادی که رانت دارند اختصاص پیدا کند، به تمام مردم اختصاص پیدا کرده و قریب به ۸۰ میلیون جمعیت ما مستقیم یارانه دریافت می‌کنند.
وی ادامه داد: کارشناسان زیادی درباره این طرح نظر داده‌اند و من ندیدم که تا الآن کارشناسی گفته باشد این طرح منجر به افزایش شکاف طبقاتی شده باشد.
بهادری جهرمی با بیان این‌که بر خلاف مطلب مطرح شده، این طرح منجر به کاهش شکاف طبقاتی می‌شود، اظهار داشت: این نظام پرداخت به کاهش شکاف طبقاتی کمک می‌کند و حتی کارشناسان منتقد اعتقاد دارند این طرح قدرت خرید دهک‌های پایین را افزایش می‌دهد و شکاف طبقاتی را پایین می‌آورد؛ لذا با توزیع مردمی قدرت خرید افزایش یافته و این طرح دولت در راستای کاهش شکاف طبقاتی است.
کاهش ریزگردها
نیازمند همکاری کشورهای همسایه
رئیس‌شورای اطلاع‌رسانی دولت درباره برنامه دولت برای حل معضل گرد و غبار، گفت: متأسفانه چند سالی است که گرد و غبار مهمان کشور ما شده و وزارت امور خارجه مأمور شد با کشورهایی که عامل اصلی‌ این ریزگردها هستند، رایزنی و همکاری‌های لازم را داشته باشد که موضوع در دست پیگیری است.
بهادری جهرمی ادامه داد: رئیس‌سازمان محیط زیست اخیراً سفری به عراق و سوریه داشت که منشاء اصلی ریزگردها هستند و توافقات خوبی با مقامات این دو کشور حاصل شده و قرار است این توافقات با همکاری وزارتخانه‌های نیرو، نفت و جهاد پیگیری و اجرایی شوند.
وی اضافه کرد: رئیس‌جمهور هم در این خصوص با نخست‌وزیر عراق تلفنی صحبت و تأکید کرده کاهش ریزگردها نیازمند همکاری مشترک کشورهای همسایه است.