kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۷۶۳
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۲

از جنگ شناختی دشمن  در فضای مجـــازی  نباید غافل شد!

 
 
علی شعبانی
هنوز که هنوز است برخی از اهالی فرهنگ و رسانه به‌ویژه نخبگان و کارشناسان فرهنگی و سیاسی به خیانت‌ها و خباثت‌های دشمنان نظام و حجم فعالیت آنها در فضای مجازی و اساساً پیچیدگی‌های جنگ شناختی باور ندارند و مواجهه با آن را ضروری نمی‌دانند. عده‌ای نه‌تنها باور ندارند بلکه از فضای مجازی غافل شده‌اند. بر همین اساس بود که رهبر فرزانه فرمودند: «اگر از فضای مجازی غافل شویم، اگر نیروهای مؤمن و انقلابی، این میدان را خالی کنند، مطمئناً ضربه خواهیم خورد.»
 قانون‌گذار که هنوز نتوانسته مشکل خطرات شیوع انواع بیماری‌های اخلاقی و فرهنگی و اجتماعی و حتی دزدی اقتصادی در فضای مجازی را چاره‌ای کند. دولت سیزدهم نیز دغدغه‌های دیگری دارد و در اوج مشکلات به ارث رسیده از دولت ناکارآمد قبلی در حال سامان دادن به معیشت مردم است و عدالتخانه هم که در انتظار قوانین برای برخورد با این پدیده‌های غیرمنتظره در فضای مجازی و رسانه‌ای است و تا حدی هم مماشات در این شرایط اقتصادی را ترجیح می‌دهد. پس چه باید کرد؟ باید همانی را پی گرفت که ناخدای کشتی و سکاندار این سفینه بر امواج پرتلاطم در بالای عرشه با دیده‌بانی دقیق، بر آن تأکید کرده و فرموده است: «به اعتقاد من؛ امروزه ذکر مستحبی بعد از نماز ما، کار فرهنگی و جهادی در فضای مجازی است.»
بی‌تردید امروز هم باید با تمام توان و داشته‌هایمان به جهاد تبیین بپردازیم. غفلت نکنیم که این جنگ تیر و ترکش و بمب و آتش دودش آشکار نیست و چون موریانه خانه و ستون‌های آن را هدف گرفته است. آیا ندیدید که همین چند روز پیش، برخی اهالی به‌ظاهر هنرمند به بهانه یک فیلم سینمایی، جنگ اعتقادی را به بی‌حرمتی به ولی‌نعمتمان حضرت امام رئوف علی‌بن موسی‌الرضا علیه‌السلام کشاندند؟
امروز باید اهل‌قلم، گروه‌های مرجع و کسانی که در جامعه مخاطبانی ولو ‌اندک دارند و حتی آنانی که بار مسئولیت در دولت و مجلس و قوه قضائیه و حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها و عرصه‌های هنری و ورزشی و اجتماعی دارند، قدری برای این مبارزه وقت بگذارند و مانند زمان جنگ به‌اندازه وسعشان در صحنه باشند.
 به فرموده رهبر معظم انقلاب، فضای مجازی به‌اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد. این تعبیر ایشان جمله بسیار عمیقی است که معظم‌له به فضای مجازی به‌اندازه انقلاب اسلامی وزن قائل هستند و می‌توان این‌گونه برداشت کرد که غفلت از فضای مجازی به‌منزله تهدید جدی انقلاب اسلامی در همه عرصه‌های سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و... است.
 بیایید مقایسه‌ای کنیم بین چند حادثه در دنیا و واکنش متفاوت دشمنان انقلاب اسلامی و ایران عزیز و عوامل داخلی آنها در جنگ شناختی؛
1. همین چند شب پیش بود که مهم‌ترین دیدار فوتبال دنیا (فینال لیگ قهرمانان اروپا) به دلیل هرج‌ومرج و ورود افراد بدون بلیط و نثارکردن گاز اشک‌آور به تماشاگران دارای بلیط در فرانسه مواجه بودیم اما نه معاندین و نه معارضین و نه شبکه‌های خارجی از آن چیزی ننوشتند ولی چندی قبل که به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها چند تا خانم نتوانسته بودند وارد ورزشگاهی در مشهد شوند روزهای متمادی در فضای مجازی و رسانه‌ای فریاد وامصیبتا سر می‌دادند.
2. همین روزها که مردم آبادان در فراق عزیزانشان مصیبت‌زده هستند عده‌ای فریبکار از گردهمایی عاشقان امام عصر و انقلاب اسلامی در سراسر کشور (سلام فرمانده) عصبانی هستند و مدام توئیت می‌زنند که در شرایطی که آبادان در مصیبت است چرا جشن گرفته‌اید اما هیچ‌کس ننوشت که در این ایام برندگان جایزه فیلم در اسکار با بی‌غیرتی تمام در صحنه حاضر شدند و به‌جای همدردی با مردم ایران با دشمنان این مردم هم‌نوا شدند. مخالفین ارادت به امام زمان هرگز ننوشتند که اولاً عرض ارادت به پیشگاه امام زمان که جشن و پاکوبی نیست و ثانیاً در همین ایام غمبار آبادان، ده‌ها کنسرت که در آن اوضاع ناهنجاری مشاهده می‌شود، چرا برگزار می‌شود؟ و چرا پادوهای غرب در جشن تولد ملکه انگلیس در سفارت این کشور شرکت کردند؟
3. همین چند روز قبل (همزمان با حادثه آبادان) در آمریکا یک نوجوان در مدرسه‌ای 19 دانش‌آموز و دو معلم را کشت و بی‌بی‌سی به‌اندازه انگشتان یک دست هم خبر و عکسی از این فاجعه منتشر نکرد اما در مورد ریزش ساختمان در آبادان ده‌ها پست از سوی بی‌بی‌سی و صدها پست از سوی غرب‌گرایان داخلی و رسانه‌های ضدانقلاب شاهد بودیم.
4. چندی قبل در فضای مجازی برای بازی نکردن ورزشکارانمان مقابل ورزشکاران رژیم کودک‌کش صهیونیستی جنجال به راه ‌انداختند که چرا ورزش را سیاسی می‌کنید اما حالا که کانادا بازی با تیم ملی ایران را لغو کرده، خفه ‌شده‌اند؟
5. هفته پیش آیت‌الله رئیسی در آستانه سفر به عمان در مورد گرفتن انتقام خون شهید ترور اخیر (شهید صیاد خدایی) سخن گفت که بلافاصله یکی از عناصر غربگرا از این سخنان رئیس‌جمهور برآشفته شد که با این حرف‌ها فضای مذاکرات و تفاهم آسیب می‌بیند اما چرا انجام ترور توسط عوامل استکبار آن‌هم در مرکز پایتخت ایران و توقیف کشتی حامل نفت ایران را منافی مذاکرات نمی‌بینند؟
6. چرا تربیت شدن فرزندانمان در چارچوب سند بی‌دینی 2030 را تربیتی متمدنانه برشمردند اما عرض ارادت فرزندان این سرزمین به ساحت مقدس امام عصر(عج) را نکوهش می‌کنند و آن را تربیت اجباری می‌دانند؟
7. چرا می‌گویند حضور ایران در منطقه موجب تحریک سایر کشورها می‌شود اما آمریکا از هزاران کیلومتر آن طرف‌تر وارد خلیج‌فارس می‌شود و آن را نکوهش نمی‌کنند؟
8. چرا حمایت معنوی از فلسطین و لبنان را با شعار «نه غزه – نه لبنان» محکوم می‌کنند اما حضور آمریکا در عراق و افغانستان و عربستان و... را تمجید و در راستای تأمین امنیت تلقی می‌نمایند؟
9. چگونه است که بعد از حمله روسیه به اکراین برای مقابله با طرح توسعه‌طلبانه غرب، علیه روسیه و به نفع اکراین سینه ‌چاک می‌کنند اما از حملات آمریکا به پاکستان و افغانستان و عراق دم نمی‌زنند.
10. چرا تغییر رئیس ‌دولت پاکستان را به دلیل برخی مخالفت‌هایش با سیاست‌های آمریکا ضد دموکراسی نمی‌دانند ولی نظام اسلامی ایران را با بیش از چهل انتخابات آزاد ضد دموکراسی و مردم‌سالاری معرفی می‌کنند؟
11. چه شد که با استوری کردن عکس چند کودک اکراینی با موهای بلوند و چشمان آبی برای آنها اشک می‌ریزند اما از رنج و محنت کودکان گرسنه و بی‌پناه و مظلوم یمن هیچ نمی‌گویند؟
12. راستی چرا از سلاح‌های اتمی آمریکا و اسرائیل و دول غربی هیچ نمی‌نویسند اما تنها مشکل آنها استفاده صلح‌آمیز ایران از علوم هسته‌ای شده است؟
13. از بدعهدی اوباما و ترامپ و بایدن در برجام هیچ نمی‌گویند اما مرتب دولت سیزدهم را به معطل کردن مذاکرات متهم می‌کنند. چرا؟
14. ازدواج دختران در ایران را کودک‌همسری می‌دانند ولی چرا همین ارتباط را به‌صورت غیر مشروعش در کشورهای غربی به‌عنوان آزادی تلقی می‌کنند؟
15. چگونه است که افزایش قدرت دفاعی و امنیت ملی با تولید تسلیحات مدرن توسط نیروهای مسلح کشورمان را نکوهش می‌کنند و مغایر با منافع مردم می‌دانند اما مسابقه تسلیحاتی قدرت‌های جهانی را نادیده می‌گیرند؟
16. چرا مقابله مدافعان حرم با حرامیان داعش را این‌قدر سیاه‌نمایی می‌کنند و رزمندگان این عرصه را متهم به دریافت حقوق‌های آن‌چنانی می‌کنند اما از حضور امارات و عربستان در یمن و از حضور ترکیه و آمریکا و... در سوریه و از حضور ترکیه در باکو و... هیچ گلایه‌ای ندارند؟
17. همین‌ها که از سلام فرمانده به‌دروغ به‌عنوان مراسم جشن یاد می‌کنند چرا روز عاشورا در سال ۸۸ سوت و کف می‌زنند و در فضای مجازی نگفتند که مغایر با عزاداری است؟
18. چرا رسانه‌های عبری و عربی و غربی و عوامل داخلی آنها در دورافتاده‌ترین شهرهای ایران چهار نفر که در اعتراض به مشکلی جمع می‌شوند را بازتاب می‌دهند اما این روزها از انعکاس تجمعات صدهزار نفری و چند ده‌هزار نفری در شهرهای مختلف به‌عنوان «سلام فرمانده»، خودداری می‌کنند؟
پس جنگ عجیبی درگرفته است و نباید از آن غفلت نمود و به فرمایش رهبر معظم انقلاب؛
 «هر کس به‌اندازه وُسع و توان و هنر خود باید در این میدان حضور یابد.»
 «گاهی انسان حرف حق را می‌تواند با استدلال قوی و با زبان شیوا و هنرمندانه بیان کند که این حرف به گوش و چشم هزاران و شاید میلیون‌ها مخاطب برسد.»
 «گاهی شاید ما حرفی برای گفتن نداشته باشیم، اما می‌توانیم انعکاس کارهای خوب و هنری دیگران در فضای مجازی بشویم.»
 «گاهی با یک‌کلام، یک جمله می‌توانیم باعث تقویت روحیه جناح مؤمن انقلابی فعال در فضای مجازی بشویم.»