kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۷۱۴
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۵
تا 45 روز آینده انجام می‌شود

تجهیز زیرساخت نانوایی‌های کشور برای عرضه هوشمند نان

 

مشاور وزیر اقتصاد از تجهیز زیرساخت نانوایی‌های کشور برای عرضه هوشمند نان تا 45روز آینده خبر داد.
محمد جلال در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر درباره ایجاد زیرساخت هوشمند عرضه نان در کشور، گفت: در این طرح موضوع ما نانوایی‌هایی است که زیرساخت ثبت تراکنش‌های هوشمند را دارند که حدود ۸۲ هزار نانوایی در سراسر کشور به این شکل وجود دارد.
وی در پاسخ به روند هوشمند‌سازی نانوایی‌ها در استان زنجان گفت: در این استان ۱۶۰۰ نانوایی وجود دارد که حدود ۹۰ درصد آنها متصل شدند. طبق برآوردهای ما بین 30 تا
۴۵ روز آینده کل نانوایی‌های کشور تجهیز می‌شوند.
مشاور وزیر اقتصاد گفت: زیرساخت‌های آن آماده است و نصب و راه‌اندازی آنها در شهرها کار دارد. اتصال این دستگاه‌ها در شهرهای پرجمعیت با سرعت بیشتر و در روستاهای دوردست و مناطق صعب العبور طبیعتاً با سرعت کمتری انجام می‌شود.
جلال تصریح کرد: روستاهایی داریم که جمعیتشان کم است و عملاً نانوایی ندارند و آرد بین مردم توزیع می‌شود که در طرح جدید هم ادامه خواهد داشت و آرد بین عشایر و کسانی که توسط فرمانداری‌ها مدیریت می‌شوند توزیع می‌شود.
وی با بیان اینکه این میزان هفت تا ۹ درصد از آرد کشور را شامل می‌شود گفت: در طرح جدید نان، ما متعرض به رویه سابق نمی‌شویم و آن رویه به قوت خود جریان دارد و هر کس بخواهد می‌تواند از طریق مراجعه به فرمانداری‌ها و احراز سکونت به آن فرآیند اضافه شود.
مشاور وزیر اقتصاد با تأکید بر اینکه در این فرآیند هیچ تغییری در قیمت و حتی فرآیند خرید توسط مردم رخ نمی‌دهد، افزود: ساز و کار پیشنهادی برای نانواست که آرد را با قیمت تمام‌شده می‌گیرد ولی تسویه نمی‌کند و بین ۳۰ تا ۴۵ روز مهلت داده می‌شود و در این مهلت نان تولید می‌شود و ما به ازای نانی که تولید می‌شود و در سیستم ثبت می‌شود محاسباتی به صورت مکانیزه اتفاق می‌افتد.
جلال ادامه داد: ما به ازای هر قرص نان را سازمان حمایت اعلام می‌کند که در آن افزایش قیمت کارگر و افزایش قیمت آرد لحاظ شده است و به حساب نانوا واریز می‌شود.
او تصریح کرد: با این شیوه عرضه آرد خارج از شبکه برای نانوا موضوعیت ندارد زیرا که آرد را با قیمت تمام شده گرفته است. همچنین اگر تبدیل به نان کند و در حجم‌های بزرگ واگذار کند باز هم موضوعیت ندارد چون یارانه اش عودت داده نمی‌شود و تراکنش‌ها باید الگوی منطقی داشته باشند.
مشاور وزیر اقتصاد ادامه داد: در حال حاضر حجم آرد مصرفی کشور در مصارف سنتی هشت میلیون و 500 هزار تن است که پیش‌بینی می‌کنیم با این شیوه دو میلیون و 500 هزار تن مصرف کاهش پیدا کند.
جلال در رابطه با خرید نقدی پاسخ داد: بنا نداریم در این مورد به خرید نقدی دامن بزنیم ولی چون در مراحل ابتدایی ممکن است برخی اقشار و اتباع کارت نداشته باشند یا به همراهشان نباشد پیش‌بینی کردیم کارت بانکی خود نانوا در سیستم ثبت شود و تراکنش‌های متعدد آن در روز غیرمتعارف لحاظ نشود تا هر وقت نان را بخواهد پول نقد را قبول کند و به ما به ازای آن کارت بکشد. در مناطق مختلف انتظار داریم به ازای هر تعداد تراکنش متعارف یک تراکنش پول نقد اتفاق
بیفتد.