kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۶۳۴
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۶
بررسی صدها هزار مقاله در غرب نشان داد

بسیج رسانه‌های غربی برای تصویر چهره منفی از اسلام و مسلمانان


دو کارشناس و استاد علوم سیاسی آمریکایی با بررسی صد‌ها هزار مقاله دریافته‌اند رسانه‌های غربی به طور گسترده تصویر منفی از اسلام و مسلمانان ارائه می‌دهند.
دیپلماسی رسانه‌ای به عنوان یکی از شاخه‌های دیپلماسی عمومی ابزار موثر اعمال سیاست خارجی به حساب می‌آید. آمریکا پس از جنگ جهانی دوم به واسطه توانایی هژمونیک در صنایع فرهنگی-رسانه‌ای به طور گسترده‌ای به بسط نفوذ قدرت نرم خود در سراسر جهان از یک‌سو و تخریب و دشمن ‌سازی ازایدئولوژی‌ها و فرهنگ‌های رقیب به ویژه اسلام از سوی دیگر مبادرت ورزیده است. حمله به اسلام و مسلمانان پس از حملات مشکوک 11 سپتامبر نیز شدت بی‌سابقه‌ای گرفت و پس از آن نیز، نوبت به راه‌اندازی پروژه «داعش» و «تروریست‌های تکفیری» بود که اسلام هراسی را به اوج برساند! حالا خبرگزاری «آسوشیتدپرس» با انتشار گزارشی به بررسی نتایج یافته‌های «اریک بلیچ» و «ای موریتز ون در وین» از کارشناسان و اساتید علوم سیاسی در دانشگاه‌های «میدلبری و ویلیام و مری» پرداخته و نوشته: «یافته‌های این دو کارشناس نشان می‌دهد که رسانه‌ها و سازمان‌ها در جهان غرب به ویژه در آمریکا حداقل در ۲۶ سال گذشته درباره مسلمانان تصویر منفی را ارائه کرده‌اند.» به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، این دو کارشناس علوم سیاسی پس از دانلود ۲۵۶ هزار و ۹۶۳ مقاله در مورد مسلمانان یا اسلام توانسته‌اند به روش قابل اعتمادی برای سنجش رویکرد مثبت یا منفی مقالات آنها در مقایسه با نمونه تصادفی ۴۸ هزار و ۲۸۳ مقاله دیگر در مورد موضوعات کلی مختلف دست یابند. آنچه که آنها از نتایج تقریباً ۲۵۷ هزار مقاله- از ۱۷ روزنامه ملی و منطقه‌ای در آمریکا بین یکم ژانویه ۱۹۹۶ (11 دی 1374) تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۶ (11 دی 1397)- دریافته‌اند این است که شمار مطالب و مقالات منفی درباره مسلمانان و اسلام به مراتب بسیار قابل توجه‌تر از نمونه‌های تصادفی مقاله‌ها در زمینه‌های دیگر است و این بدان معنی است که در ازای هر مقاله منفی درباره مسلمانان یا اسلام در روزنامه‌های آمریکایی، یک نفر باید شش مقاله در مورد موضوعات دیگر بخواند تا بتواند حتی یک بخش را که منفی باشد، پیدا کند. در این مطالعات، همچنین مقالات روزنامه‌های آمریکایی در مورد سایر گروه‌های اقلیت مذهبی، یعنی کاتولیک‌ها، یهودیان و هندو‌ها جمع‌آوری شد. این اساتید تأیید کردند که مقالات درباره مسلمانان به طور قابل توجهی منفی‌تر از مقالات درباره این سه گروه مذهبی دیگر است که نسبت مقالات مثبت و منفی درباره آنها به صورت ۵۰-۵۰ بود. در مقایسه نیز نهایتا مشخص شد که ۸۰ درصد از کل مقالات مربوط به مسلمانان، منفی است. این مطالعه نشان داد که ارائه چنین تصاویر منفی اغلب به صورت غیرمستقیم و زیرکانه، با استفاده از کلماتی با معانی ضمنی شوم و منفی در جملاتی با بکارگیری عبارت مسلمانان یا اسلام صورت می‌گیرد.
با این حال، این تنها روزنامه‌ها و مقالات در آمریکا نبودند که مورد مقایسه و تحلیل قرار گرفتند، بلکه در جریان این مطالعه به پوشش خبری مربوط به مسلمانان در روزنامه‌های انگلیس، کانادا و استرالیا از طریق بررسی ۵۲۸ هزار و ۴۴۴ مقاله در همان دوره پرداخته و مشخص شد که نسبت مقالات منفی به مثبت در آن کشور‌ها تقریباً با روزنامه‌های آمریکایی یکسان است.