kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۵۸۴
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۶

گزارش 25 صفحه‌ای سازمان ملل درباره بیعت رهبر القاعده با طالبان

 

سازمان ملل با انتشار گزارشی 25 صفحه‌ای اعلام کرد
«ایمن الظواهری»، رهبر القاعده با «هبت‌الله آخوندزاده»، رهبر طالبان تجدید بیعت کرده است.
در حالی که طالبان مدعی است که افغانستان از لوث وجود گروه‌های تروریستی پاک شده و القاعده و داعش دیگر پایگاهی در این کشور ندارند اما تحولات میدانی و گزارش سازمان ملل خلاف این را می‌گوید. این نکته مهم را هم باید در نظر داشت که، طی ماه‌های گذشته بر دایره فعالیت داعش در افغانستان به شدت افزوده شده و طی این مدت صدها نفر عمدتاً از شیعیان مظلوم افغانستان در شهرهای مختلف این کشور قتل عام شده‌اند!
گزارش جدید 25 صفحه‌ای سازمان ملل نیز نشان می‌دهد که رهبر گروه تروریستی القاعده با رهبر طالبان تجدید بیعت کرده و بر دایره فعالیت القاعده در افغانستان افزوده شده است. آن طور که ایسنا به نقل از بی‌بی سی نوشته در این گزارش آمده، اکنون که طالبان پس از به قدرت رسیدن دوباره «آزادی عمل بیشتری» در افغانستان به دست آورده است، ایمن الظواهری نیز «پیام‌های ضبط شده بیشتری منتشر کرده است». در گزارش تازه
۲۵ صفحه‌ای سازمان ملل همچنین می‌خوانیم: «طالبان همچنان به روش‌های گذشته خود عمل می‌کند، پناهگاه‌های امن برای گروه‌های تروریستی مانند القاعده فراهم کرده و افراد گروه طالبان را که در فهرست تحریم‌های سازمان ملل قرار داشتند، به مقام‌های کابینه خود گماشته‌اند. همان‌طور که گزارش جدید سازمان ملل متحد نشان می‌دهد، القاعده از طالبان جدا نشده و این گروه تروریستی در عوض از تسلط طالبان برای جذب نیرو و بودجه جدید استفاده کرده است.» رسانه‌های پاکستانی نیز با استناد به گزارش سازمان ملل نوشته‌اند که طالبان پاکستان هم با چندین هزار جنگجو در افغانستان حضور دارند و به فعالیت خود علیه پاکستان ادامه می‌دهند. روزنامه «اکسپرس تریبون»
در گزارشی نوشته گزارش تیم نظارت شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان بیان می‌کند که تحریک طالبان پاکستان هم‌چنان بر مبارزات طولانی‌مدت علیه دولت پاکستان با چندین هزار جنگجوی خود در افغانستان متمرکز هستند.بر اساس این گزارش که روز جمعه منتشر شده، تحریک طالبان پاکستانی بخش بزرگی از جنگجویان خارجی در افغانستان را تشکیل می‌دهند.اکسپرس تریبون نوشته که مسلما تحریک طالبان پاکستان از میان تمام گروه‌های افراطی خارجی در افغانستان، از تسلط طالبان بیشترین سود را برده‌اند. دولت طالبان در‌باره این گزارش واکنشی نشان نداده است.