kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۳۶۲
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۹

آمریکا: ایران باید برای ادامه مذاکرات امتیاز بدهد!

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بدون اشاره به زیاده‌خواهی‌های فرابرجامی کشورش مدعی شد: اگر ایران بخواهد در مورد موضوعاتی که خارج از برجام هستند گفت‌وگو کند ما آماده‌ایم در این گفت‌وگوها شرکت کنیم البته ایران باید آماده‌باشد به نوبه خود امتیاز  بدهد.
 
 
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشستی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره ادعای پولیتیکو مبنی بر تصمیم جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا درخصوص نگه داشتن نام سپاه در فهرست موسوم به سازمان‌های تروریستی خارجی، با بیان اینکه بارها در این باره از او سؤال شده است، ادعا کرد: می‌خواهیم شاهد بازگشت متقابل به پایبندی به برجام باشیم زیرا این امر در راستای منافع ملی آمریکا است.
وی بدون اشاره به زیادخواهی‌های واشنگتن افزود که لغو تحریم‌ها با بازگشت به پایبندی به برجام محقق خواهد شد و این موضوع با همتایان ایرانی از طریق متحدان اروپایی درحال بررسی است.
این مقام وزارت خارجه آمریکا بدون اشاره به خروج واشنگتن از این توافق و نقض تعهدات و در حالی که ایران از این تعهد خارج نشده است، ادعا کرد: همچنین گامهای هسته‌ای که ایران اگر تصمیم بگیرد به پایبندی به برجام بازگردد، باید انجام دهد، موضوع گفت‌وگوها در وین بوده است.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: مذاکرات در وین تنها بر مسئله هسته‌ای متمرکز شده‌اند.
این مقام دولت بایدن بدون اشاره به زیاده‌خواهی‌های فرابرجامی کشورش با تکرار سخنان همیشگی خود مدعی شد: اگر ایران بخواهد در مورد موضوعاتی که خارج از برجام هستند گفت‌وگو کند ما آماده‌ایم در این گفت‌وگوها شرکت کنیم البته ایران باید آماده‌باشد به نوبه خود امتیاز بدهد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیش از این نیز، در حالی که مذاکرات وین در انتظار تصمیم سیاسی واشنگتن است، توپ را باز هم در زمین ایران‌انداخت و با ابراز تردید درباره رسیدن به توافق در عین حال اذعان کرد: توافق با ایران منافع آمریکا و همه طرف‌ها را تامین خواهد کرد.
وی درباره ترور شهید مدافع حرم حسن صیاد خدایی در تهران در مقابل منزلش گفت: ما گزارش‌ها را مشاهده کرده‌ایم. ما هیچ نقش و دخالتی در کشتن (ترور) این فرد نداشته‌ایم.
رویترز از قول یک منبع دیپلماتیک اروپایی:
دستیابی به مصالحه با ایران غیرمحتمل است
پس از سفر انریکه مورا مذاکره‌کننده اتحادیه اروپا به تهران، یک منبع دیپلماتیک اروپایی گفت که هیچ یک از طرفین (ایران و آمریکا) متعهد به از سرگیری مذاکرات نشده‌اند و دستیابی به مصالحه در بحث سپاه غیر محتمل است، البته اگر نگویم غیرممکن.
رویترز نوشت: پس از سفر انریکه مورا مذاکره‌کننده اتحادیه اروپا به تهران، یک منبع دیپلماتیک اروپایی گفت که هیچ یک از طرفین (ایران و آمریکا) متعهد به از سرگیری مذاکرات نشده‌اند و دستیابی به مصالحه در بحث سپاه غیر محتمل است، البته اگر نگویم غیرممکن.
برجام قبلاً مزایای اصلی خود را از دست داده است
در ادامه این مطلب آمده است: این منبع گفت: «آمریکایی‌ها تا دو ماه پیش بسیار پر سر و صدا بودند و می‌گفتند زمان رو به اتمام است و ما باید به توافق برسیم. اما از ماه مارس... به نظر می‌رسد دیگر عجله ندارند.»
یک منبع دیپلماتیک غربی تصریح کرد که احیای این توافق در نهایت یک تصمیم سیاسی است.
این منبع افزود: این یک قضاوت سیاسی است.
وی افزود: این توافق قبلاً مزایای اصلی خود را از دست داده، اما همیشه می‌توانید استدلال کنید که مواردی همچنان در برجام وجود دارد که آن را از «هیچ»، سودمندتر کند.
گروسی: ایران در حال تقویت توانایی‌های هسته‌ای خود است
«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی در «داووس» سوئیس در مصاحبه با شبکه «بلومبرگ» در پاسخ به اینکه «ماه آینده قرار است نتایج تحقیقات درباره ذرات اورانیوم پیدا شده در برخی سایت‌های هسته‌ای ایران که دو سال زمان برده، منتشر شود» و او چه چیزی برای گفتن دارد، اظهار داشت: ما با ایران در حال کار بوده‌ایم و با آنها گفت‌وگو کرده‌ایم. می‌توانم بگویم که این تحقیقات و رایزنی‌ها در حال انجام است و گزارش همان‌طور که گفتید با نتیجه‌گیری من بزودی بیرون خواهد آمد. همه چیزی که اکنون با احتیاط می‌گویم این است که این فرآیند بسیار پیچیده بوده و ما هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم. 
او در پاسخ به اینکه این به معنای بلاتکلیفی است و خوشبینانه به نظر نمی‌رسد، گفت امیدوار است این‌طور نباشد و افزود: من باید به لحاظ حرفه‌ای خوشبین باشم. دیپلمات هستم و همیشه تلاش می‌کنم (خوشبین باشم) و این کاری است که می‌کنم. 
مدیرکل آژانس اتمی در ادامه، در پاسخ به اینکه آیا اطمینان دارد ایران به دنبال افزایش توانایی‌های هسته‌ای خود در حال حاضر نیست، گفت: آنها در حال افزایش و تقویت توانایی‌های هسته‌ای خود هستند. اگر منظور از هسته‌ای هر کاری که می‌کنند مثل غنی‌‌سازی اورانیوم و داشتن زیرساخت‌های بزرگ‌تر باشد.
گروسی افزود: چیزی که نیاز داریم این است که مشخص کنیم درباره چیزهایی که آنجا کشف کردیم و نباید آنجا می‌بودند، چه اتفاقی افتاده است. وجود اثرات اورانیوم در جاهایی که به عنوان سایت یا مکان‌های هسته‌ای اعلام نشده بودند که البته (اگر شده بودند) وجودشان را توجیه می‌کرد. پس داریم می‌پرسیم این چه چیزی است و چه اتفاقی اینجا در جریان بوده است. مواد کجا هستند. تا بفهمیم آن مواد چه هستند و برای چه استفاده شدند و بعد نتیجه‌گیری به دنبال آن خواهد بود. 
مذاکرات با ایران 
در مقطع بسیار دشواری قرار دارد
خبرگزاری رویترز هم گزارش داد، رافائل گروسی گفت، «مذاکرات با ایران با هدف پایان دادن به بن‌بست طولانی در توضیح منشأ ذرات اورانیوم یافت شده در سایت‌های ظاهرا قدیمی، اما اعلام‌نشده، در مقطع بسیار دشواری قرار دارد». طبق این گزارش، گروسی مدعی شد تصور اینکه توافق برای احیای برجام اجرا شود، در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هنوز پاسخ‌های رضایت‌بخشی در زمینه این موضوعات دریافت نکرده، دشوار است. 
وی در میزگردی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گفت: فکر می‌کنم در این مرحله باید از نتیجه‌گیری نهایی خودداری کنم، زیرا هنوز فرآیند را به پایان نرسانده‌ایم، اما اجازه دهید بگویم که در حال حاضر در مقطع بسیار دشواری قرار داریم.
بیانیه مشترک امیر قطر 
و نخست‌وزیر انگلیس؛
«طرف‌های برجام فرصت را مغتنم بشمارند»
«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس و شیخ «تمیم بن حمد آل‌ثانی» امیر قطر در بیانیه‌ای مشترک، از طرف‌های مذاکرات وین درباره برنامه هسته‌ای ایران درخواست کردند فرصت موجود برای حصول توافق را مغتنم بشمارند.
در این بیانیه آمده است: «دو رهبر بر لزوم افزایش همکاری‌های بین‌المللی برای دستیابی به ثبات، امنیت و رفاه در خاورمیانه تأکید کرده و نقش دیپلماسی قطر در این تلاش‌ها را تصدیق کرده و حمایت خود از طرح‌های ابتکاری گفت‌وگوهای منطقه‌ای از جمله با ایران را بیان داشتند.»
این بیانیه می‌افزاید: «این دو رهبر، نقش بالقوه احیا و اجرای کامل برجام در ثبات منطقه را خاطرنشان شده و متذکر شدند که راه‌حل دیپلماتیک بهترین راه برای اطمینان از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران است.»
در این بیانیه مشترک آمده است: «آن‌ها از همه طرف‌ها درخواست کردند فرصت فعلی برای رساندن مذاکرات به یک جمع‌بندی موفقیت‌آمیز را مغتنم بشمارند.» طبق این بیانیه، آنها با حمایت از تمامیت ارضی اوکراین بر اهمیت امنیت انرژی تأکید کرده و راه‌های تأمین این امنیت را به بحث گذاشتند. همچنین جانسون از نقش قطر در مذاکرات گروه‌های افغانستانی طی سال‌های اخیر 
قدردانی کرد.
آن‌ها همچنین از مذاکرات مستقیم بین مقامات فلسطین و رژیم صهیونیستی حمایت کرده و درخصوص به شهادت رسیدن «شیرین ابوعاقله» خبرنگار فلسطینی شبکه «الجزیره» نیز بر درخواست شورای امنیت سازمان ملل درباره انجام تحقیقات کامل، فوری، شفاف، منصفانه و بی‌طرفانه در این زمینه تأکید کردند.
پولیتیکو خبر داد؛ 
تصمیم نهایی بایدن 
حفظ نام سپاه 
در فهرست تروریستی است
بر اساس گزارشی که روز گذشته بی‌بی سی منتشر کرد، نشریه آمریکایی پولیتیکو به نقل از یک مقام ارشد غربی گزارش داد که جو بایدن تصمیم خود برای حفظ نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی را «نهایی کرده است.»
بر اساس این گزارش، یک فرد دیگر آشنا با موضوع به این روزنامه گفته است که رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم خود را در تماس تلفنی روز ۲۴‌آوریل (یک ماه پیش) با نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، در میان گذاشت و گفت که «این تصمیم صد در صد قطعی است و فرصت برای کوتاه آمدن ایران به پایان رسیده است.»
اسرائیل از آمریکا تشکر کرد
ساعتی بعد از انتشار این گزارش نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در توئیتی نوشت: «از تصمیم دولت آمریکا برای حفظ نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی، جایی که به آن تعلق دارد، استقبال می‌کنم.»
او در ادامه به خاطر این «تصمیم اصولی» از رئیس‌جمهور آمریکا تشکر کرد.
بی بی‌سی نوشت: یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز سه‌شنبه در پاسخ به پولیتیکو گفت: «ما درباره مباحثات دیپلماتیک خصوصی اظهار نظر نمی‌کنیم» یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در پاسخ به سؤال بی‌بی‌سی از اظهار نظر درباره این گزارش 
خودداری کرد.