kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۳۶۰
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۹

توقف پروژه راه آهن خواف- هرات  به دلیل تغییر دولت افغانستان

 دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی علت اصلی معطلی پروژه راه آهن خواف- هرات و در معرض خطر استهلاک قرار گرفتن زیرساخت‌های ایجاد شده برای آن را تغییر دولت افغانستان اعلام کرد.
 
 
مشهد- خبرنگار کیهان:
 
رئیس ‌دبیرخانه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان در نشست این دبیرخانه که به موضوع معطل ماندن پروژه راه‌آهن خواف- هرات و عدم بهره‌برداری از آن اختصاص داشت، گفت: استان خراسان رضوی به‌عنوان منطقه‌ای که این پروژه را در خود جای‌ داده، به دنبال این است که اعتبار  بیش از دو هزار میلیارد تومانی هزینه شده در راستای احداث راه‌آهن خواف- هرات به نتیجه برسد.
لبافی گفت: پروژه راه‌آهن خواف- هرات در سال ۱۳۹۹ با سرمایه‌گذاری هنگفتی متوقف‌ شده است و در صورت ادامه این تعلل، بعید نیست که امکانات و زیرساخت‌های فراهم‌ شده، مستهلک گردد، لذا باید موانع موجود در راه‌اندازی این راه‌آهن و راه‌حل‌‌های استانی و ملی آن بررسی شود. وی ادامه داد: کل مسیر ریلی خواف- هرات در چهار قطعه به طول ۲۲۵ کیلومتر ساخته شد که سه قطعه آن را شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور ساخت و قرار بود ساخت قطعه چهارم در تعهد طرف افغانستانی باشد که با تغییر دولت مرکزی آن کشور، اجرای این پروژه متوقف شد اما ایران به تعهدات خود در ساخت سه قطعه عمل کرده است.
محمد خالقی معاون مدیرکل راه‌آهن شرق کشور گفت: در بخش زیرساخت‌های ریلی خواف- هرات قول‌های مساعدی از سمت دولت افغانستان داده شده مبنی بر اینکه کاستی‌های ناشی از تغییر مدیریت در این کشور برطرف شود.