kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۳۵۰
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۲

نخستین کنگره شهدای روحانی با تشییع پیکر طلبه شهید تازه تفحص‌شده به کار خود پایان داد

نخستین کنگره شهدای روحانی با پیام رهبر معظم انقلاب، سخنرانی رئیس‌جمهور، فرمانده کل سپاه، مدیر حوزه‌های علمیه و نماینده ولی‌فقیه در سپاه و با تشییع پیکر طلبه شهید تازه تفحص‌شده به کار خود پایان داد.
 
 
 
 
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور با برقراری ارتباط ویودیو کنفرانسی با این کنگره، ضمن تقدیر از زحمات دست‌اندرکاران کنگره شهدای روحانی در مورد وظایف و دستاوردهای روحانیون به ایراد سخن پرداخت.
سردار سلامی: 
روحانیت ما همیشه در مبارزه‌های ضداستبدادی امت اسلام پیشتاز بوده است
سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در این کنگره اظهار داشت: تا قبل از چهار دهه قبل چیزی به نام جهان اسلام در تاریخ سیاسی جهان وجود نداشت و غربی‌ها مسلمانان را چیزی به حساب نمی‌آوردند و دنیای اسلام را در دنیای سیاسی غرب جست‌وجو می‌کردند، ارزش‌های اخلاقی اسلام را می‌زدودند و ارزش‌های غربی را جایگزین می‌کردند که اگر این جریان تا به امروز ادامه می‌یافت از اسلام چیزی باقی نمی‌ماند.
به گزارش فارس وی گفت: روحانیت معظم ما همیشه در مبارزه‌های ضداستبدادی امت اسلام نقشی پیشتاز، پیشگام، جلودار و بیرق‌دار را ایفا کرده است و با انتشار روح آگاهی در جوامع، جهاد را عامل سعادت مسلمانان قرار داده است. فرمانده کل سپاه خاطرنشان کرد: شکست دادن یک قدرت به ظاهر شکست‌ناپذیر در آن دوران جنگ سرد که دوران انجماد امت اسلام بود چیزی جز یک اعجاز و نتیجه نصرت الهی برای مومنان نبود.
سرلشکر سلامی با بیان اینکه پیشوای ایران اسلامی مورد حملات مستقیم دشمن است، بیان داشت: بنده نمی‌توانم بسیاری از واقعیت‌های شیرین را بگویم و ان‌شاءالله بعدا بازگو خواهیم کرد اما از ما قبول کنید که یک روحانی با دستان جانباز در میانه یک میدان جهانی جهاد سال‌ها شبانه‌روز ایستاده است و دشمن را بی‌عمل گذاشته است، دشمن مجهز است اما نمی‌تواند عمل کند.
وی با بین اینکه دشمن با اصوات و کلمات به دنبال شکست دادن نظام اسلامی است، گفت: تا زمانی که این همه مؤمن داریم که جهاد را با محوریت آگاهی دادن به مردم دنبال می‌کنند و بیان رهبری را در درون جامعه تبیین و روح جهاد را در جامعه زنده می‌کنند و نشاط انقلاب را می‌گسترانند، ایران شکست نمی‌خورد و ما نباید نگران هجمه‌های دشمن باشیم.
انتقام ذره‌ذره خون عزیزان خود را می‌گیریم
فرمانده کل سپاه با اشاره به ترور شهید صیاد خدایی خاطرنشان کرد: پاسداری را بی‌دفاع ترور و فکر می‌کنند جهانی را فتح کرده‌اند و البته که انتقام ذره‌ذره خون عزیزان خود را می‌گیریم اما همگان می‌دانند که ما در حال پیشرفت هستیم، هنر و شاهکار این بود که هم قدرت ساختیم و هم کشور را، شهرهایمان آرام و آباد است، مردمانمان آرام و شکیبا هستند.
سرلشکر سلامی گفت: مردم معجزه کرده و ایستادند و صادق‌الوعد بودند، همه از حوادث صدر اسلام عبرت گرفتند و امام را در محراب تنها نگذاشتند و اگر قلیلی از این مردم بودند امام علی(ع) ضربت نمی‌خورد و امام حسن(ع) تنها نمی‌ماند.
حوزه عصر انقلاب باید پیرو شهدا 
و ویژگی‌های آن متفاوت از عصر انزوا باشد
آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه نیز در این مراسم گفت: ملت ما امروز در معرض سنگین‌ترین تهاجم‌های بی‌نظیر تاریخ در همه قلمروهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی قرار گرفته است و جبهه کفر با همه توان به مبارزه انقلاب آمده است چراکه بهتر می‌داند که در ایران اسلامی و رهبری این کشور چه رازها و ظرفیت‌هایی پنهان و آشکار است و این را درک کرده‌اند که با تمام وجود به مصاف آمده‌اند.
به گزارش فارس، وی خاطرنشان کرد: پیام شهدای روحانی به طلاب این است که حوزه انقلابی باید حوزه در تراز تمدن نوین اسلامی، پاسخگو به نیازهای جدید و بین‌المللی باشد، شهدا ما را به دفاع از انقلاب و مهدویت فرا می‌خوانند، حوزه عصر انقلاب باید پیرو شهدا باشد و ویژگی‌های آن متفاوت از عصر انزوا باشد.
مدیر حوزه‌های علمیه بیان داشت: روحانیت عمامه‌های خود را نشان مقاومت، کمان خود و پرچم ایثار و شهادت می‌داند و هر کسی آماده ایثار و شهادت نیست، عمامه لباس او نیست و در حوزه جایی ندارد و همه ما باید بر سنت شهدا پایبند باشیم.
روحانیت زنده‌تر و قوی‌تر از گذشته
پای انقلاب ایستاده است
همچنین، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالله حاجی‌صادقی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نخستین کنگره 4 هزار شهید روحانی کشور با بیان اینکه میزبان این جلسه شهدا هستند، گفت: ما به جلسه شهدای روحانی آمده‌ایم که از شما کسب حیات کنیم زیرا معتقدیم شهدا احیاگر جامعه هستند. ما بشارت و پیام شما را با امید و نشاط ادامه می‌دهیم و پشت سر رهبر راه شما را محکم ادامه می‌دهیم.
به گزارش رسا، وی با بیان اینکه تهمت‌ها و فضا‌سازی‌ها حوزه علمیه را از سنگر انقلاب و اسلام خارج نمی‌کند، افزود: دشمنان نمی‌توانند با صحنه ‌سازی ما را از صحنه خارج کنند و هرگز روحانیت در جهاد منفعل نخواهند شد و نهاد روحانیت زنده‌تر و قوی‌تر از گذشته پای انقلاب ایستاده است.
نماینده ولی‌فقیه در سپاه گفت: این کنگره نخستین کنگره شهدای روحانیت است و روحانیت نسبت به جمعیت، بیش از 10 برابر سایر اقشار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی‌صادقی بیان داشت: همچنین هزار نفر دیگر به عنوان بسیجی طلبه داشتیم که به فیض شهادت نائل آمدند اما جزء آمار مرکز مدیریت حوزه نیستند.
وی خاطرنشان کرد: در بین استان‌ها، استان اصفهان با 543 شهید طلبه و روحانی، بیشترین شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.
گفتنی است، قرائت دلنوشته فرزند نخستین شهید روحانی مدافع حرم حجت‌الاسلام مصطفی مالامیری، رونمایی از تمبر یادبود و محصولات فرهنگی کنگره و قرائت بیانیه پایانی نیز از دیگر بخش‌های این همایش بود.
کنگره 4000 شهید روحانی با تشییع پیکر حسینعلی شاهچراغی طلبه شهید تازه تفحص‌شده، در مصلای شهر مقدس قم و در جوار بارگاه حضرت معصومه(س) به کار خود پایان داد.