kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۳۴۵
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۲
19 کودک و دو معلم کشته شدند

کشتار جنون‌آمیز کودکان دبستانی در تگزاس به دست جوان 18 ساله

کمتر از10 روز از جنایت هولناک شهر «بوفالو» در ایالت نیویورک آمریکا نمی‌گذرد که خبر رسیده، 
 
 
 
سرویس خارجی-
 
این بار یک جوان 18 ساله در تگزاس با یک کلت و یک مسلسل و پس از کشتن مادربزرگش، وارد یک دبستان شده و کودکان معصوم را به شکل جنون‌آمیزی به گلوله می‌بندد. در این جنایت آخرالزمانی 19دانش‌آموز و 
2 معلم کشته شده‌اند.
آمریکا بزرگ‌ترین اقتصاد جهانی با پیشرفته ترین تسلیحات نظامی و همچنین هزاران موشک هسته‌ای قادر نیست حتی امنیت مدارسی که کودکان این کشور در آن تحصیل می‌کنند را تامین کند. سال به سال در این کشور وضعیت ناامنی تشدید می‌شود و دولت‌ها اعم از دموکرات و جمهوری خواه قادر نیستند امنیت را برای این کشور به ارمغان بیاورند؛ شاید هم به دلیل سود بالای کارخانه‌های اسلحه ‌سازی، نمی‌خواهند! 
برآوردها نشان می‌دهد آمریکایی‌ها از ۸۵۷ میلیون قبضه سلاح قابل دسترس برای افراد غیر نظامی در جهان، 
۳۹۳ میلیون قبضه از این سلاح‌ها را در اختیار دارند و همین مسئله در کنار محرک‌هایی مثل نژادپرستی و مشکلات اجتماعی و اقتصادی باعث شده آمارهای مربوط به کشتارهای مسلحانه سال به سال رکورد‌های جدیدی را ثبت کند. آمارهای جدید اداره تحقیقات فدرال آمریکا نیز نشان می‌دهد حوادث تیراندازی در سال ۲۰۲۱ بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است. براساس این آمار که در نشریه «هیل» منتشر شده، در سال 2021 میلادی 61 مورد تیراندازی مرگبار ثبت شده است و این رقم 53 درصد بیشتر از تیراندازی‌های سال 2020 است. میزان تلفات و حوادث تیراندازی نیز نسبت به سال 2020، به همین میزان افزایش یافته است. فعالان و حامیان کنترل سلاح در آمریکا امیدوار بودند که ریاست جمهوری جو بایدن بتواند موجب پیشرفت در زمینه جلوگیری از خشونت با اسلحه در این کشور شود ولی با گذشت حدود دو سال از ریاست جمهوری بایدن این امیدها به یاس و سرخوردگی تبدیل شده است. فعالان کنترل سلاح در آمریکا بر این باورند که عملکرد دولت وی برای مقابله با خشونت اسلحه و کنترل تسلیحات واقعا ناامید‌کننده بوده است.
جنایت آخرالزمانی
در جدیدترین مورد از سلسله تیراندازی‌های جمعی که بی‌شباهت به فیلم‌های خشن‌هالیوود نبود یک جوان 18 ساله با ورود به یک دبستان در شهر«یووالد» در ایالت تگزاس آمریکا دست‌کم ۱۹ دانش‌آموز معصوم و بیگناه و 2 معلم را با کما خونسردی کشت. قتل‌ها درست قبل از ظهر به وقت محلی در مدرسه ابتدایی «راب»، جایی که دانش‌آموزان کلاس دوم تا چهارم در شهری کوچک در غرب «سن آنتونیو» برای شروع تعطیلات تابستانی این هفته آماده می‌شدند، اتفاق افتاده است. در مدرسه «راب» بیش از ۵۰۰ دانش‌آموز درس می‌خوانند و بیشترشان اسپانیایی پرتغالی و از نظر اقتصادی از خانواده‌های کم برخوردارند. فرماندار تگزاس درباره این جنایت اعلام کرده «مظنون یک جوان ۱۸ ساله ساکن یووالد است. تیرانداز وارد مدرسه ابتدایی شد او به یک کلت و یک اسلحه بزرگ‌تر مسلح بود. ۲ افسر پلیس در جریان تیراندازی با مظنون زخمی شدند، اما جراحات آنها جدی نیست... گمان می‌رود که فرد مسلح ۱۸ ساله، پیش از اینکه به مدرسه ابتدایی راب حمله کند، مادربزرگش را هدف گلوله قرار داده باشد. مظنون حادثه که «سالوادور راموس» نام دارد از ساکنان محلی و شهروند آمریکایی است.» فرماندار با تایید خبر کشته شدن مظنون حادثه افزود: «اعتقاد بر این است که او در این تیراندازی با اقدام افسران امنیتی که به این حمله واکنش نشان می‌دادند، کشته شده باشد.» پلیس تگزاس درباره این شخص گفته: «به نظر می‌رسد تیرانداز مدرسه به تنهایی عمل کرده است.» کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای درباره این حادثه اعلام کرد: «رئیس‌جمهور بایدن از اخبار وحشتناک مربوط به تیراندازی در مدرسه ابتدایی در تگزاس مطلع شده است. شبکه سی ان ان اخیراً در گزارشی درباره معضل حمل آزادانه سلاح در ایالات متحده نوشته بود، طبق مطالعاتی که از سوی سازمان «سختگیری قوانین اسلحه موجب نجات زندگی» در ۵۰ ایالت آمریکا انجام شده، ارتباط مستقیمی بین ایالت‌هایی که  سختگیری در اعمال قوانین حمل سلاح در آنها به کار گرفته می‌شود و آن‌هایی که سستی در اعمال آن می‌کنند با میزان خشونت با اسلحه وجود دارد. در گزارش سی ان ان همچنین آمده بود: «مثلاً در ایالت «می سی سی پی» که ضعیف‌ترین سختگیری‌ها را در اعمال قوانین مربوط به حمل سلاح دارد، سال ۲۰۲۰ میلادی بدترین وضعیت خشونت با سلاح گرم را تجربه کرده است، اما در ایالت کالیفرنیا که سخت‌ترین قوانین مربوط به حمل سلاح در آن به کار گرفته شده تنها ۸ مورد تیراندازی به ثبت رسیده است.»
مرگبارترین حمله 
این مرگبارترین جنایت از این دست از زمان تیراندازی سال ۲۰۱۲ در مدرسه «سندی هوک» در ایالت «کنتیکت» است که در آن، ۲۰ کودک و شش تن از کارکنان مدرسه جان باختند. این حادثه موجی از ترس را در سراسر آمریکا که هنوز هم از یادآوری 
حادثه مدرسه سندی هوک می‌ترسند، به وجود آورده است. 
سه روز عزای عمومی 
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، بر اساس دستور جو بایدن، علاوه‌بر 3روز عزای عمومی، پرچم‌های آمریکا بر فراز همه ساختمان‌های دولتی در داخل و خارجی این کشور به حالت نیمه برافراشته درآمد. پرچم آمریکا بر فراز کاخ سفید هم نیمه برافراشته شد. بایدن تیراندازی در مدرسه تگزاس را محکوم و خواستار اقداماتی برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقاتی در آینده شد: «او بیمار است (تیرانداز) چرا حاضریم با این قتل عام زندگی کنیم؟ چرا اجازه می‌دهیم این اتفاق بیفتد؟ چرا شجاعت مقابله با لابی‌گران را نباید داشته باشیم؟ وقت آن است که این درد را به عمل تبدیل کنیم.» سناتور «کریس مورفی»، عضو دموکرات سنای آمریکا نیز در سخنان خود در سنای آمریکا گفت: «به من بگویید ما این‌جا چه کار می‌کنیم؟ حوادث قتل دسته جمعی از تعداد روز‌های سال بیشتر است و کودکان ما در وحشت به سر می‌برند.مورفی افزود: چرا سختی عضویت در سنا را تحمل می‌کنید، در زمانی که جنایت‌های قتل دسته جمعی در آمریکا افزایش می‌یابد؟ در حالی که برای حل مشکلی که برای موجودیت کشور ایجاد شده است کاری انجام نمی‌دهید، شما چرا این‌جا هستید؟ این حوادث فقط در این کشور رخ می‌دهد و در هیچ جای دیگری از جهان، چنین حوادثی وجود ندارد. اجازه دادن به ادامه این امر، انتخابی از طرف ماست.»
200 جنایت مشابه فقط در سال جاری
خبرگزاری فرانسه نیز در صفحه کاربری خود در توئیتر و در واکنش به این جنایت نوشت: «تقریبا هر روز در مکان‌های عمومی آمریکا تیراندازی می‌شود و جنایات مسلحانه در شهر‌های بزرگ مانند نیویورک، شیکاگو، میامی یا سانفرانسیسکو به ویژه از زمان همه گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ رو به افزایش است.» بنابراعلام خبرگزاری فرانسه، تاکنون در سال ۲۰۲۲، 
۲۰۰ تیراندازی جمعی در آمریکا صورت گرفته است. تیراندازی جمعی به تیراندازی گفته می‌شود که در آن دست کم چهار نفر (به غیر از تیرانداز یا تیراندازان) کشته یا مجروح شوند.
فروشگاهی که تبدیل به کشتار گاه شد
یک شنبه 25 اردیبهشت نیز یک جوان18 ساله و نژاد‌پرست با نام «پیتون جندورن» در ایالت نیویورک با ورود به یک فروشگاه منطقه سیاه پوستان در شهر بوفالو در ایالت نیویورک حداقل ۱۰ نفر را کشت و شماری را زخمی کرد!