kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۳۳۴
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۲

رایزنی امیر عبداللهیان با وزرای خارجه منطقه درخصوص مدیریت معضل مشترک گردوغبار

وزیر خارجه کشورمان برای رایزنی درباره معضل مشترک گردوغبار در ایران و برخی کشورهای منطقه، با وزیران امور خارجه کشورهای «سوریه»، «عراق» و «کویت» به‌صورت تلفنی گفت‌وگو و تبادل‌نظر کرد.
 
 
 
«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان در راستای رایزنی‌های فشرده خود درخصوص معضل گردوغبار با وزرای امور خارجه برخی کشورهای منطقه، با وزیران امور خارجه کشورهای سوریه، عراق و کویت به صورت تلفنی گفت‌وگو و تبادل‌نظر کرد.
وزیر خارجه کشورمان در این تماس‌های تلفنی، بر حساسیت و فوریت مدیریت معضل گردوغبار با منشأ خارجی ریزگردها در کشورهای مختلف که منجر به مختل شدن زندگی عادی مردم و تهدید زندگی طبیعی شده است، تأکید کرد.
در این زمینه بین وزرای امور خارجه کشورمان و همتایان وی توافق شد تا یک هیئت فنی کارشناسی متشکل از سازمان محیط‌زیست و وزارت امور خارجه و سایر نهادهای ذی‌ربط کشورمان سریعاً عازم دو کشور عراق و سوریه شده تا به‌صورت میدانی و در تبادل‌نظر و همفکری با همتایان خود، موضوع همکاری جمعی منطقه‌ای برای مقابله با ریزگردها را در دستور کار پیگیری سریع خود قرار داده و راهکارهای مؤثر و فوری را موردبررسی قرار دهند.
در همین ارتباط با توجه به این‌که بخشی از همکاری منطقه‌ای برای مقابله با ریزگردها به مشارکت و همکاری فعال دولت عربستان سعودی بازمی‌گردد، مقرر شد تا وزیر امور خارجه عراق این موضوع را با همتای سعودی خود مورد پیگیری قرار دهد تا این کشور نیز در این ابتکار منطقه‌ای برای حل این معضل مشارکت و کمک نماید.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه، همچنین در رایزنی‌های تلفنی امیرعبداللهیان با همتایان سوری، عراقی و کویتی، مقرر شد نشست مشترک منطقه‌ای تخصصی در این خصوص برگزار گردد.
وزیر خارجه کویت قول مساعد داد که موضوع اعزام هیئت فنی ایرانی را پیگیری نماید.
لازم به ذکر است، پیش‌ازاین وزیر خارجه کشورمان در آخرین گفت‌وگوی تلفنی با همتای ترکیه‌ای خود نیز این موضوع را مورد رایزنی قرار داده و وزیر خارجه ترکیه نیز آمادگی این کشور را برای مشارکت و همکاری فعال در این مشورت‌ها و همکاری اعلام کرده بود.
امیرعبداللهیان به سوئیس رفت
امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان دیروز چهارشنبه به‌منظور شرکت در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد «داووس» تهران را به مقصد سوئیس ترک کرد.
مجمع جهانی اقتصاد یک سازمان غیردولتی ثبت‌شده در سوئیس است که هرساله با برگزاری نشست تلاش می‌کند بستر تعامل میان رهبران بزرگ اقتصادی، سیاسی و صنعتی جهان را فراهم کند تا از این رهگذر مسیر توسعه جهانی هموارتر شود.
به دلیل آنکه جلسات این مجمع در شهر داووس سوئیس برگزار می‌شود، این اجلاس را با نام «اجلاس داووس» نیز می‌شناسند.
همه‌گیری کووید – ۱۹ در سال ۲۰۲۱ باعث لغو گردهمایی حضوری نخبگان عرصه سیاست و کسب‌وکار جهان برای شرکت در اجلاس داووس شد و نشست امسال نیز با تأخیر در ماه جاری میلادی برگزار شد.