kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۳۱۵
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۲
وزیر صمت:

قیمت شوینده‌ها باید به نرخ قبلی بازگردد

 
 
 
وزیر صمت گفت:‌ به تولیدکنندگان شوینده و مواد بهداشتی تأکید شد که نرخ‌ها باید به روال سابق برگردد و اگر قیمت‌ها بیش از اندازه باشد برای آنها پرونده تشکیل می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فارس، سیدرضا فاطمی امین دیروز در حاشیه همایش مشترک تجاری ایران و روسیه در مورد افزایش قیمت مواد شوینده و بهداشتی تأکید کرد:‌ برخی از تولیدکنندگان بدون هماهنگی به افزایش قیمت اقدام کرده بودند که دیروز جلسه‌ای با آنها برگزار می‌شود که باید قیمت‌ها برگردد به روال سابق برسد و اگر قیمت‌ها بیش از اندازه باشد برای آنها پرونده تشکیل می‌شود.
گفتنی است، قیمت‌های جدید شوینده هفته گذشته بر اساس تاییدیه سازمان حمایت که زیرمجموعه وزارت صمت است اعلام شده بود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) درباره واگذاری بلوکی سایپا، گفت: آگهی این واگذاری هفته قبل منتشر شد و برای قیمت‌گذاری ارزش این بلوک در مرحله اول قیمت‌گذاری املاک سایپا انجام می‌شود که از سه ماه قبل آغاز شده و روزهای پایانی قیمت‌گذاری را طی می‌کند.
فاطمی امین افزود: بعد از اینکه فرایند قیمت‌گذاری املاک و د‌ارایی‌ها تمام شد، واگذاری بلوک ایران‌خودرو و سایپا آغاز می‌شود و کسانی که متقاضی خرید آن هستند می‌توانند از طریق بورس اوراق بهادار ابتدا بلوکی سایپا و بعد از آن ایران‌خودرو را خریداری کنند.
او در مورد سامانه ثبت‌نام خودرو گفت: سامانه یکپارچه قرعه‌کشی خودرو انجام می‌شود و قسمتی از دلالی در بازار خودرو را از بین می‌برد و این سامانه به صورت یکپارچه عمل می‌کند و اینگونه نیست که اگر کسی زودتر ثبت‌نام کند در اولویت باشد.
وزیر صمت خبر داد:‌ از هفته آینده سامانه نظارت بر قرعه‌کشی خودرو راه‌اندازی می‌شود، اما در عین حال همچنان خرید و فروش خودرو توسط خودروسازها انجام می‌شود. شیوه سابق دارای ایراداتی بود و تصورات و شائبه عدم عدالت در آن وجود داشت.
نیاز خودروسازی روسیه به قطعه ایرانی
فاطمی امین در مورد همکاری معدنی با روسیه گفت: ما در بخش معدن وضعیت مناسبی داریم، در برخی اقلام مانند ورقه‌های فولادی نیاز به واردات داریم. در مواد اولیه معدنی مانند آلومینا، روی و سرب واردات انجام می‌دهیم و می‌توانیم با روسیه همکاری کنیم. همچنین شرکت‌های خودروسازی روسیه نیاز به قطعات ساخت ایران دارند و می‌توانیم با آنها همکاری کنیم.
وی در مورد بازنگری لیست دو هزار قلم کالای وارداتی گفت: این لیست بازنگری می‌شود. در اردیبهشت‌ماه هم چهار تا پنج قلم آن تغییر پیدا کرد اما عمده این لیست همچنان حفظ می‌شود. البته از سال 97 منع واردات کالاهای دارای مشابه داخلی بوده است که همچنان در این لیست وجود دارد. ضمن اینکه برای واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات تولید ممنوعیتی درنظر نمی‌گیریم.
وزیر صمت درباره سامانه جامع تجارت تصریح کرد: سامانه جامع تجارت دارای زیرساخت‌های لازم است که پنج میلیون تراکنش از قبیل ثبت سفارش، فاکتورهای انبار و موارد دیگر در آن انجام می‌شود. تنها بخشی که به سامانه تجارت متصل نشده، سامانه گمرک است که باید آن هم متصل شود.
فاطمی امین همچنین در مورد رشد قیمت کالاها در بازار گفت: برخی از کالاها مانند روغن و کالاهایی که در تولید آن از روغن استفاده می‌شود یک افزایش قیمت طبیعی داشته است. در برخی از این کالاها روغن سهم بالایی دارد. اما در برخی از کالاها سهم روغن از تولید پایین است و نباید به گرانی بیش از حد کالا منجر شود که با آنها برخورد می‌کنیم.