kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۳۱۴
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۲
معاون نخست‌وزیر روسیه:

کالاهای ایرانی می‌توانند نیازهای متعدد بازار روسیه را تأمین کنند

معاون نخست‌وزیر روسیه با بیان این‌که روسیه به دلیل شرایطی که امروز با آن مواجه شده، به دنبال افزایش واردات است گفت: در بازار روسیه نیازهای متعددی وجود دارد که کالاهای ایرانی می‌توانند آن را تأمین کنند.
 
 
 
 
همایش مشترک تجاری ایران و روسیه دیروز با حضور مقامات تجاری دو کشور و در پی سفر چندی قبل رئیس‌جمهور به روسیه و تفاهم برای ارتقاء روابط تجاری دو کشور برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، الکساندر نواک در این نشست با بیان اینکه رهبران دو کشور برای افزایش همکاری‌های اقتصادی تلاش می‌کنند، اظهار کرد: امروز فشارهای بسیاری از کشورهای غیردوست به روسیه وارد شده که نیاز افزایش همکاری‌های دو کشور را بیشتر می‌کند و به همین دلیل هیات بزرگی از روسیه متشکل از بخش‌های دولتی، فرمانداری، تجار، فعالان اقتصادی و نمایندگان واحدهای تولیدی به ایران آمده تا برای تعمیق روابط اقدام کنیم.
افزایش 81 درصدی تجارت ایران و روسیه
معاون نخست‌وزیر روسیه با بیان اینکه در حال حاضر شرایط بسیار خوبی برای افزایش همکاری با ایران به وجود آمده است، تأکید کرد: می‌توانیم در طرح‌ها و پروژه‌های مهم در ایران مانند نیروگاه اتمی بوشهر همکاری داشته باشیم و روابط بین دو کشور را توسعه بخشیم.
نواک با اشاره به اینکه به دنبال افزایش حجم تبادلات بین دو کشور هستیم، گفت: در سال گذشته فرصت خوبی برای افزایش تجارت ایران و روسیه به وجود آمد به‌طوری‌که حجم تبادلات تا 81 درصد افزایش پیدا کرد و به چهار میلیارد دلار رسید و امسال نیز تاکنون تبادلات بین دو کشور تا 10 درصد افزایش پیدا کرده است.
وی با تأکید بر تمایلات این کشور برای تکمیل کریدور شمال- جنوب تأکید کرد: این کریدور برای روسیه بسیار مهم است و ما به دنبال توسعه آن و دسترسی روسیه به حاشیه خلیج‌فارس و افزایش فعالیت در آن منطقه هستیم.
معاون نخست‌وزیر روسیه با بیان اینکه به دنبال کاهش محدودیت واردات به روسیه هستیم، یادآور شد: قوانینی که واردات و صادرات محصولات پزشکی، تجهیزات، مواد اولیه و خدمات مهندسی را آسان‌تر می‌کند وضع شده است.
جلوگیری از تکرار اشتباهات گذشته
همچنین «لوان جاگاریان» سفیر روسیه در ایران در همایش تجاری ایران و روسیه، خاطرنشان کرد: نباید اشتباهات گذشته تکرار شود، زیرا استان‌های مختلفی در ایران دارای ظرفیت برای پیشرفت اقتصادی هستند.
وی افزود: طی 11 سال گذشته از دولت دهم تا تشکیل دولت سیزدهم که سفیر روسیه در ایران هستم، اطمینان دارم روابط جدید، نفع دو کشور را به دنبال دارد.
جاگاریان تأکید کرد: شش سال پیش بعد از اجرای برجام، بین استان‌های مختلف ایران و روسیه ارتباط‌هایی برقرار شد که هرکدام ارتباط مستقیم با روسیه داشت اما با گذشت زمان عملیاتی نشد.
سفیر روسیه در ایران خاطرنشان کرد: می‌توانم به تجار و بازرگانان و فعالان اقتصادی اطمینان بدهم که برای صدور روادید در روسیه کمک می‌کنیم و برگزاری این همایش به نفع دو کشور خواهد بود.
کاهش نقش دلار در تجارت دو کشور
به گزارش فارس، مسعود خوانساری، رئیس‌اتاق بازرگانی تهران هم در این همایش گفت: برای افزایش مبادلات تجاری دو کشور همسایه ایران و روسیه در فاز اول حجم تجارت دو کشور به 10 میلیارد دلار افزایش می‌یابد و در فاز دوم توسعه این روابط به 
20 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.
به گفته خوانساری کاهش نقش دلار در مبادلات تجاری بین ایران و روسیه از زمینه‌های مهم افزایش همکاری تجاری بین دو کشور به شمار می‌رود.
وی زمینه همکاری تجاری بین روسیه و ایران را‌‌‌‌‌‌‌‌ در زمینه دارو، اقلام پزشکی، مواد غذایی، دانه‌های روغنی دانست و گفت: بعد از سفر آقای رئیسی به روسیه و به ویژه بعد از مناقشات اوکراین با روسیه، زمینه همکاری بیشتر ایران و روسیه فراهم شده است.
رئیس ‌اتاق بازرگانی تهران همچنین خاطرنشان کرد: اتصال خطوط ریلی ایران به روسیه از طریق ترکمنستان و قزاقستان و گسترش مبادلات کالای ترانزیتی و همچنین فعالیت گمرکی در ضلع جنوبی روسیه با ایران از زمینه‌های همکاری تجاری بین دو کشور به شمار می‌رود.
خوانساری افزود: اتاق‌های بازرگانی ایران با داشتن بیش از 50 هزار عضو استعداد مناسبی برای توسعه روابط تجاری با روسیه فراهم کرده است.
رئیس ‌اتاق بازرگانی تهران همچنین از زمینه‌های مهم توسعه را‌‌‌‌‌‌‌‌ تجارت کانتینری دانست و بیان کرد: توسعه کانتینرهای یخچالی و خطوط کشتیرانی از جمله زمینه‌های توسعه مناسبات بین دو کشور به شمار می‌رود.
امضای موافقتنامه آزاد تجاری بین ایران و روسیه تا آذر 1401
علیرضا پیمان‌پاک‌، رئیس سازمان توسعه تجارت نیز در همایش مشترک تجاری ایران و روسیه با بیان اینکه ظرفیت مبادلات دو کشور ایران و روسیه به طور جداگانه حدود 600 میلیارد دلار است، اظهار داشت: با این حال متأسفانه حجم مبادلات تجاری دو کشور 4 میلیارد دلار است و این نشان می‌دهد ظرفیت فراوانی برای توسعه مبادلات بین دو کشور وجود دارد.
پیمان‌پاک همچنین گفت: تا مهر‌ یا آذرماه امسال موافقتنامه تجارت آزاد بین دو کشور ایران و روسیه امضا می‌شود. همچنین قرار است کریدور شمال- جنوب جهت توسعه تجارت بین دو کشور فعال شود.
وی اضافه کرد: تجار ایران و روسیه از طریق تجار واسط و تجار درجه دو و سه با یکدیگر ارتباط دارند و برگزاری این نشست دوجانبه و مذاکرات مستقیم زمینه مذاکرات بیشتر بین دو کشور را فراهم کرده است.