kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۳۱۳
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۲
رئیس ‌انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی: 

جوجه‌ریزی در مرغداری‌ها کم نشده است

 
 
 
رئیس ‌انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور با وجود تأکید وزیرجهاد کشاورزی بر خرید تضمینی مرغ از مرغداران، از احتمال ضرر مرغداران در آینده خبرداد!
محمد یوسفی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به اینکه مرغ را از مرغداران به چه قیمتی می‌خرند، گفت: نرخ ثابتی ندارد، صبح نرخ در میدان بهمن  تعیین می‌شود، اما مرغ زنده را به نرخ کیلویی 20 تا 25 هزار تومان از مرغدار می‌خرند. در حالی کمتر از نرخ مصوب مرغ را از مرغداران می‌خرند که نهاده را با قیمت‌های افزایش یافته تحویل می‌دهند و سامانه بازارگاه وزارت جهاد کشاورزی که مسئولیت تحویل نهاده‌ها را برعهده‌دارد آن را با قیمت‌های جدید می‌فروشد.
رئیس ‌انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی در پاسخ به اینکه مرغدار در تولید هر کیلومرغ چقدر ضرر می‌کند؟ اظهار داشت: با نهاده جدید و خرید ارزانی که از مرغدار می‌کنند، آنها حداقل کیلویی 20 هزار تومان ضرر می‌کنند.
یوسفی به مشکل دیگر مرغداران هم اشاره کرد و گفت: مرغداران با توجه به وضعیت سخت تولید، جوجه نمی‌خرند و قیمت جوجه از 11 هزار به سه هزار تومان رسیده است. کاهش قیمت جوجه هشداری برای تولید مرغ در آینده است و تولیدکنندگان جوجه، تولید خود را کم خواهند کرد و چند ماه دیگر به این می‌رسیم که تولید مرغ کم شده و قیمت‌ها بالا می‌رود.
او در پاسخ به اینکه آیا جوجه ریزی در مرغداری‌ها کم شده است؟ گفت: الان کم نشده، اما اگر زیان مرغداران ادامه یابد جوجه ریزی را کم خواهند کرد. زمانی در استان تهران 1400 مرغداری وجود داشت، اکنون به 250 مرغداری رسیده است و بسیاری از آنها کار خود را ادامه ندادند.
رئیس ‌انجمن پرورش‌دهندگان مرغ در پاسخ به این سؤال که اگر تعداد مرغداری‌ها کاهش یافته، چرا تولید نسبت به قبل بیشتر شده است، اذعان کرد: تولید در سایر استان‌ها افزایش یافته، است.
یوسفی در پاسخ به اینکه آیا مرغداران در زمینه تأمین نقدینگی با قیمت‌های جدید نهاده مشکل دارند؟ گفت: قرار است بانک کشاورزی وام به مرغداران بدهد، معنی آن این است که مرغداران بدهکار بانک‌ها می‌شوند، دولت باید حمایت‌های خود را در جهت افزایش درآمد تولیدکنندگان کند.
تأکید وزیر بر خرید تضمینی مرغ 
گفتنی است، اخیرا ستاد تنظیم بازار قیمت مرغ را کیلویی 58 هزار و 500 تومان تعیین کرده، اما قیمت در بازار 40 تا 45 هزار تومان است. همچنین وزیر جهادکشاورزی دو روز پیش گفت: بر اساس مصوبه هیئت دولت و بخشنامه بانک مرکزی مرغداران و دامداران می‌توانند با ارائه معرفی‌نامه به بانک کشاورزی از تسهیلات ویژه این بانک با کارمزدهای 10، 12 و 15 درصد استفاده کنند.
ساداتی‌نژاد افزود: میزان اعتبار اجرای این طرح 20 هزار میلیارد تومان است و مقرر شده این تسهیلات به صورت آسان‌تری با حذف محدودیت‌های قبلی اعم از داشتن چک برگشتی و ارائه ضمانت‌های سهل‌الوصول‌تری برای دامداران و مرغداران، در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.
وزیر جهادکشاورزی اطمینان داد که نهاده به‌اندازه کافی در دسترس تولید‌کنندگان است و هیچ محدودیت زمانی در استفاده تولید‌کنندگان از تسهیلات ویژه خرید نهاده‌ها وجود ندارد. ساداتی نژاد ادامه داد: شرکت پشتیبانی امور دام روزانه یکهزار تن خرید تضمینی در کشور انجام می‌دهد و خرید توافقی نیز از روز دوشنبه آغاز شده است. در مورد مرغ آرین با ۱۲درصد بالای قیمت این خرید صورت می‌گیرد و مرغداران برای جوجه‌ریزی هیچ نگرانی‌ای نداشته باشند. کسانی که در دو هفته گذشته جوجه‌ریزی کرده‌اند نگران خرید نباشند، زیرا شرکت پشتیبانی امور دام قراردادی منعقد و در زمان تحویل خریداری می‌کند.