kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۲۳۲
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۷
با اصلاح ارز ترجیحی‌‌ اتفاق افتاد

هدایت یارانه‌ها از جیب 4120 نفر به جیب 72 میلیون نفر

تصمیم دولت در اصلاح نظام یارانه‌ها سبب شد تا منافع ارز ترجیحی از جیب 4120 نفر به جیب حداقل 72 میلیون ایرانی منتقل شود و اقشار ضعیف بهره‌مندی بیشتری از یارانه‌‌های دولت داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری فارس، حذف ارز 4200 تومانی از چند قلم کالای اساسی، یکی از شجاعانه‌ترین تصمیمات اقتصادی دولت سیزدهم است. اعمال سیاست ارز ترجیحی موجب شد که واردکننده، ارز 4200 تومانی را صرف خرید کالا از خارج کشور کرده و آن کالا را به ایران می‌آورد اما نه با قیمت دلار 4200 تومان بلکه با نرخ ارز بازار به فروش می‌رساند؛ همین مسئله سبب می‌شد تا در بهترین شرایط مابه‌التفاوت نرخ ارز 4200 تومانی و نرخ ارز بازار آزاد علاوه‌بر سود واردات، به جیب چندین نفر برود.
البته همیشه واردات در کار نبود، بلکه هزاران پرونده سوءاستفاده از ارز 4200 تومانی در قوه قضائیه رسیدگی شده که معمولا واردکننده‌ها بدون اینکه حتی زحمت واردات کالا را به خود بدهند، ارز ارزان قیمت را در بازار آزاد به فروش رسانده و از این محل به کسب سود
پرداختند.
برآورد می‌شود بر اساس آمار موجود، از ابتدای اخذ تصمیم پرداخت ارز 4200 تومانی توسط معاون اول رئیس‌جمهور قبل، نزدیک به 100 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی پرداخت شده است. این رقم سنگین که بسیاری از مشکلات کشور را رقم زد و نه تنها زمینه کنترل تورم را به وجود نیاورد بلکه به فساد گسترده در کشور دامن زد، به چند نفر پرداخت شده است.
اگر نگاهی به آمار گمرک فقط در سال 1400 یاد شده بیندازیم‌ متوجه خواهیم شد که تنها نام حداکثر 4120 شخصیت حقیقی و حقوقی برای دریافت ارز 4200 تومانی به ثبت رسیده است. این آمار در شرایطی مطرح می‌شود که بدانیم ممکن است، افراد گیرنده ارز 4200 بسیار کمتر از آمار یاد شده باشد، زیرا عموما اشخاص خاصی با ثبت چندین شرکت حقوقی اقدام به اخذ ارز 4200 می‌کردند.
رانت ارز ترجیحی در جیب 5 درصد
در همین رابطه اگر نگاهی به میزان ارز ترجیحی پرداخت شده در سال 1400 بیندازیم، متوجه می‌شویم که بر اساس اعلام معاون اول رئیس‌جمهور در سال گذشته دولت 15 میلیارد دلار و 600 میلیون ارز ترجیحی به کالاهای اساسی پرداخت شده است. کنار هم قرار گرفتن این اعداد و ارقام مشخص می‌کند که رقم بزرگی از ثروت کشور در قالب ارز 4200 تومانی تنها به چهار هزارم درصد از جمعیت 85میلیونی کشور پرداخت شده است. به معنای دیگر از هر
100هزار ایرانی، فقط به کمتر از پنج نفر ارز 4200 تومانی تعلق گرفته است. دولت در چنین شرایطی تصمیم گرفت تا نظام پرداخت یارانه را اصلاح کند و به جای اینکه رانت ارز4200تومانی را تنها به تعداد بسیار معدودی بپردازد، آن را در قالب یارانه به حساب 9 دهک درآمدی از 10 دهک موجود بپردازد.
بر این اساس به استناد آمار سازمان هدفمندی یارانه‌ها، پیش از مهیا شدن شرایط اعتراض مردم و ثبت‌نام جدید در حداقلی‌ترین حالت، یارانه مذکور به حساب 72 میلیون ایرانی معادل 84 و هفت دهم درصد از جمعیت واریز شده است. به عبارت دیگر ذی‌نفعان این ثروت ملی با تصمیم دولت حدود 17 هزار و 500 ‌برابر شده‌اند.