kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۲۲۵
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۷
یک مسئول در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری:

۹۰ درصد اقتصاد ایران دانش‌بنیان نیست

 

سرپرست مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: امروز حوزه‌هایی مثل خودرو، فولاد و نفت 90 درصد اقتصاد ایران را تشکیل می‌دهند اما هنوز دانش‌بنیان نشده‌اند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، رضا اسدی‌فرد با اشاره به اینکه در سال جاری سازمان‌های مختلف پیرو تاکید رهبر معظم انقلاب مشتاقانه‌تر در مسیر همکاری با دانش‌بنیان‌ها قرار گرفته‌اند، افزود: بر این اساس امیدواریم نتیجه اقداماتی که در حوزه فناورانه در 10 سال اخیر انجام شده بخشی از چالش‌های اقتصادی کشور را مرتفع کند.
وی اضافه کرد: امروز حوزه‌هایی مثل خودرو، فولاد و نفت 90 درصد اقتصاد ایران را تشکیل می‌دهند اما هنوز دانش بنیان نشده‌اند.
سرپرست مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: امروز هرچند صادرات مس خام ارز‌آوری چند میلیارد دلاری دارد، اما اگر این حوزه در مسیر فناورانه و زنجیره دانشی قرار می‌گرفت به طور حتم صادرات آن چند برابر می‌شد.
اسدی‌فرد گفت: باید نیازهای فوریت‌دار شناسایی شود و بعد از شناسایی چالش‌ها می‌توان فرصت را برای رفع چالش در اختیار مجموعه‌های دانش‌بنیان قرار‌داد. اگر سهم دولت در یک شرکت کمتر از 50 درصد باشد، می‌تواند از ظرفیت تسهیلات قانونی دانش بنیان استفاده کند. از طرف دیگر قانون جهش تولید دانش‌بنیان که هفته پیش ابلاغ شد ظرفیت‌ها و ابزارهای جدیدی مثل اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه ایجاد کرده است، یعنی هزینه این بخش از مالیات شرکت‌ها می‌کاهد.
سرپرست مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یادآور شد: ستادهای فناوری و سایر ظرفیت‌های معاونت علمی ریاست جمهوری در اختیار شرکت‌هایی که علاقه‌مند به رفع چالش‌های خود از مسیر مجموعه‌های دانش‌بنیان هستند قرار خواهد گرفت.