kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۲۲۱
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۷
حضور وزیر ورزش در مجمع فوق‌العاده

IOC خواستار اعمال برخی اصلاحات شد 6 شهریور زمان برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک

مجمع فوق‌العاده کمیته ملی المپیک در آکادمی ملی المپیک برگزار شد و طی آن اعضا به برگزاری مجمع انتخاباتی این کمیته در ۶ شهریور ۱۴۰۱ رای دادند.

 

سرویس ورزشی-

پنجاهمین مجمع عمومی کمیته ملی المپیک دیروز با حضور سید حمید سجادی وزیر ورزش در محل آکادمی ملی المپیک برگزار شد. این مجمع در شرایطی آغاز شد که به علت برق آکادمی ملی المپیک، برق اضطراری فعال شد. در آغاز حضور مجمع، کیکاوس سعیدی دبیر مجمع تاکید داشت که برخی از اعضا به دلیل مسافرت و حضور در خارج از کشور به صورت وبیناری در مجمع حضور دارند.
در ابتدای این مجمع نصرالله سجادی مشاور عالی رئیس‌کمیته ملی المپیک به بیان نقطه نظرات خود درباره زمان برگزاری انتخابات پرداخت. وی به خاطر فاصله زمانی کوتاه ۲۰ تیرماه تا زمان بازی‌های اسلامی، برگزاری انتخابات در این زمان را مناسب ندانست به خصوص به خاطر جابه جایی
خزانه دار ‌ دبیر و مشکلات احتمالی مالی برای کاروان، از طرفی برگزاری انتخابات در دیگر زمان پیشنهادی یعنی
۳۰ مردادماه را هم به خاطر بازگشت کاروان و حضور احتمالی برخی روسا در قونیه، مناسب نیست. سجادی در نهایت پیشنهاد داد که انتخابات در تاریخ ۶ یا ۷ شهریورماه برگزار شود.
دبیر رئیس‌فدراسیون کشتی در این مجمع اظهار داشت: اگر سال گذشته انتخابات برگزار شده بود الان ۶ ماه از دوره جدید هم گذشته بود، حالا به اینجا رسیدیم، فقط خواهش می‌کنم شان صالحی امیری حفظ شود، خوش استقبال و بد بدرقه نباشیم، من در مورد مسائل مالی به کمیته نقد دارم ‌اما همین‌که صالحی امیری از هیات اجرایی جلوتر است، یعنی مدیر موفقی است.
هادی ساعی رئیس‌فدراسیون تکواندو نیز با صحبت‌های نصرالله سجادی موافقت و پیشنهاد داد که به دو تاریخ پیشنهادی قبل یعنی ۲۰ تیرماه و ۳۰ مردادماه، تاریخ ۶ شهریورماه هم اضافه شود. وی در ابتدای صحبت‌هایش هم تاکید کرد که از هیات اجرایی برای تعویق انتخابات دفاع می‌کنم اما برگزاری انتخابات در تاریخ‌های پیشنهادی قبل هم به نفع است.
حمید عزیزی رئیس‌فدراسیون گلف هم در این مجمع عنوان داشت: در ابتدا این سؤال را دارم که آیا برای روز انتخابات به صورت وبینار رای اخذ می‌شود؟ اگر خیر است همین جا مشخص شود.
وی افزود: وضعیت ریاست ۶ فدراسیون در‌هاله‌ای از ابهام است و ما باید این را لحاظ کنیم اگر شرایط به گونه‌ای شد که نسبت ورزشکاران المپیکی و غیر المپیکی به هر دلیلی در انتخابات به خطر افتاد، چه باید کرد؟ نباید آن‌قدر سر مرز حرکت کنیم که انتخابات به خطر بیفتد. سعیدی در این باره گفت: اساسنامه می‌گوید رای فدراسیون المپیکی (۲۹ فدراسیون و ۶ ورزشکار) باید بر سایر اعضا قالب باشد.
عدم تایید آیین‌نامه انتخاباتی
البته پیش از آغاز رای‌گیری مشخص شد که کمیته بین‌المللی المپیک‌ روز دوشنبه نظر خود را در مورد آیین‌نامه انتخاباتی ایران ارائه کرده است. این‌ کمیته آیین نامه مورد نظر را تایید نکرده و خواستار اعمال برخی اصلاحات در آن‌ شده است. این موضوع توسط صالحی امیری در مجمع مطرح شد و انجام اصلاحات با رای‌گیری از اعضا آغاز شد.
۹ مورد اصلاحات از IOC اعلام و خواسته شده به جای ماده ۵ متن کامل که در اساسنامه هست، مطرح شود. همچنین برای تعیین صلاحیت مداخله دولت را مطرح کردند که صالحی‌امیری گفت: ما گفتیم باید نهادهای قضایی و امنیتی این موضوع را بگویند. قوانین داخلی صراحت دارد و مکلف به استعلام هستیم‌ پس پیشنهاد داریم همین ماده تصویب شود.
پیشنهاد صالحی‌امیری این بود که این بند به تصویب اعضای مجمع برسد و کمیته نهادهای بین‌المللی را قانع کند چرا که تعیین صلاحیت قانون و الزامی است. حذف آن باعث تنش خواهد شد و ممکن است این موضوع را مطرح کند که ما از قانون سرپیچی می‌کنیم. فردا قانون‌گذار ممکن است با ما مجادله کند. پیشنهاد من این است ما را مکلف کنید هیات اجرایی در چارچوب قوانین موضوع را دنبال
کند.
نصر الله سجادی در رابطه با اصلاحات آیین نامه انتخاباتی گفت: اخلاق حکم می‌کند IOC و مراجع بین‌المللی اگر فردی چه در محاکم ملی و چه بین‌المللی متهم باشد سمت خود را از دست بدهد. برای مثال رئیس‌انوک و شورای المپیک آسیا از طرف دادگاه ملی خود متهم شد و بعد از آن در مجمع انوک و با حضور باخ تا زمان رسیدگی به اتهام برکنار شد. بلاتر هم قبل از رسیدگی کامل به پرونده خود، متهم و برکنار شد.
وی تاکید کرد: آنها به قوانین و مقررات قضایی کشورها احترام می‌گذارند. به نظر من واژه دخالت دولت معنای دیگری دارد. در نهایت مقرر شد این بند در آیین نامه باقی بماند، یعنی کمیته با تقویض اختیار از مجمع IOC را در این زمینه متقاعد کند.
برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک در تاریخ ۶ شهریور
رای‌گیری برای تعیین زمان انتخابات کمیته ملی المپیک آغاز شد، در این لحظه صالحی امیری پیشنهاد داد که آرا در اختیار پولادگر نماینده وزارت ورزش قرار بگیرد و شمارش آرا با نظارت وی و خسروی وفا انجام شود. در پایان این مجمع رای‌گیری انجام شد که حاضرین به تاریخ ۶ شهریور برای برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک رای دادند. ۶۰ رای (۵۷ عضو حاضر و ۳ رای وبیناری) برای تعیین روز برگزاری انتخابات وجود داشت که ۱۵ نفر به تاریخ ۲۰ تیرماه رای دادند و ۴۱ نفر تاریخ ۶ شهریور را برگزیدند. ۴ رای نیز مخدوش بود.