kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۱۸۷
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۲
بنا بر اعلام رئیس ‌سیاست خارجی اتحادیه اروپا

جنگ اوکراین ذخایر نظامی 27 کشور اروپایی را بلعید

 مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به کمک‌های نظامی بسیار گسترده کشورهای عضو اتحادیه اروپا به «کیف» برای نبرد با روسیه گفته: ذخایر نظامی کشورهای اروپایی رو به اتمام است. روس‌ها بارها گفته‌اند نه با اوکراین که، مشغول جنگ با تمام اروپا به‌اضافۀ آمریکا هستند.
 
 
 
سرویس خارجی-
 
89 روز از جنگ اوکراین می‌گذرد. پیش از این بسیاری از کارشناسان و حتی مقامات ارشد نظامی اروپا و آمریکا این ارزیابی را داشتند که این جنگ ممکن است فرسایشی شده و چند ماه یا حتی چند سال طول بکشد. طی این مدت اروپا و آمریکا در کنار اعزام نیرو و داوطلب به این جبهه و کمک‌های اطلاعاتی، مستشاری، رسانه‌ای و... میلیاردها دلار کمک تسلیحاتی و نقدی روانه اوکراین کرده‌اند، طوری که طی روزهای گذشته برخی مقامات آمریکایی نسبت به پایان ذخایر استراتژیک برخی از تسلیحات ارسال شده به اوکراین مثل موشک ضد‌تانک «جاولین» هشدار داده بودند.
حالا خبرگزاری فارس به نقل از «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از کاهش شدید ذخایر نظامی 27 کشور عضو اتحادیه اروپایی به خاطر ارسال به اوکراین خبر داده است. بر اساس گزارش «الجزیره»، بورل گفته با کمک‌های نظامی کشورهای اروپایی به اوکراین ذخایر نظامی این کشورها رو به اتمام است:
«کاهش ذخایر نظامی در نتیجه کمک‌های نظامی به اوکراین بارزترین نمونه از این کمبودهاست. در هر صورت این در صدر مسائلی است که ما از کاهش بودجه نظامی و عدم سرمایه‌گذاری در گذشته به ارث برده‌ایم... از سال 1999 تا 2021، هزینه‌های دفاعی ترکیبی اتحادیه اروپا تنها 20 درصد افزایش یافته است، در حالی که این رقم برای آمریکا 66 درصد، برای روسیه 299 درصد و برای چین 592 درصد است.» بورل در نهایت گفت که اتحادیه اروپا باید هزینه‌های نظامی خود را افزایش دهد تا نیروهای مسلح مدرن و قابل همکاری فراهم کند و ذخایر نظامی خود را دوباره پُر کند. وی همچنین پیشنهاد کرد ظرف 5سال آینده قابلیت‌های نظامی، به ویژه دفاع هوایی، سایبری و فضایی اتحادیه اروپا باید افزایش یابد.
سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز یک شنبه نیز اعلام کرد یک محموله بزرگ تسلیحات و تجهیزات کشورهای غربی در شمال غرب اوکراین را با موشک کالیبر هدف قرار‌داد.
استقرار موشک‌های اسکندر در مرزهای اوکراین
همزمان ستاد کل ارتش روسیه نیز اعلام کرده مسکو سامانه‌های سیار موشک‌های کوتاه-برد بالستیک «اسکندر-ام» را در منطقه «بلگورود» روسیه در نزدیکی مرز اوکراین مستقر کرده است.گفته شده در نزدیکی دونتسک، نیروهای روسی تلاش می‌کنند تا به سمت لوهانسک پیشروی کنند. همچنین طبق گزارش‌ها، دو زیر دریایی پروژه «وارشاویانکا» و یک سوم از زیردریایی‌های عملیاتی ناوگان دریای سیاه در خلیج جنوبی سواستوپل واقع در کریمه تحت کنترل روسیه پهلو گرفته‌اند. سایر زیر دریایی‌ها داخل دریا هستند. این زیردریایی‌های «وارشاویانکا»، موشک‌های کروز کالیبر را حمل می‌کنند که انواع مختلفی از آنها علیه اهداف دریایی و زمینی استفاده می‌شوند.
عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا شاید 20 سال دیگر
اما در حالی که ناتو تلاش می‌کند به سرعت روند عضویت فنلاند و سوئد را در این ائتلاف نظامی فراهم کند اتحادیه اروپا هر روز مقابل عضویت اوکراین در این نهاد سنگ‌های بیشتری را می‌اندازد. در همین راستا وزیر امور اروپایی فرانسه نیز گفته که عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا «۱۵ یا ۲۰ سال» زمان می‌برد. به گزارش ایسنا، به نقل از ان‌دی‌ تی‌وی، «کلمان بن» در گفت‌وگو با یک ایستگاه رادیو محلی گفت: «باید صادق باشیم. اگر شما می‌گویید که اوکراین قرار است ظرف شش ماه یا یک سال یا دو سال عضو اتحادیه اروپا شود، دروغ می‌گویید. خیلی طول می‌کشد، شاید ۱۵ یا ۲۰ سال.» اظهارات این مقام فرانسوی می‌تواند آب سردی به روی امیدهای اوکراین برای ورود سریع به این نهاد سیاسی – اقتصادی پس از حمله روسیه باشد. پیشتر امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز گفته بود که عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا ممکن است چند دهه طول بکشد.
لهستان به قرارداد گازی با روسیه پایان داد
 و دست آخر اینکه دولت لهستان اعلام کرد منتظر اتمام قرارداد گازی با روسیه در پایان سال ۲۰۲۲ نخواهد ماند و از هم اکنون به این قرارداد پایان می‌دهد. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه تلویزیونی راشاتودی، «پیتر نایمسکی» کمیسیونر لهستان برای زیرساخت راهبردی انرژی اعلام کرد: «همکاری صنایع گاز لهستان و روسیه بعد از ۳۰ سال، متوقف شده است.» وی با بیان اینکه شرکت لهستانی «یوروپول گاز» 
مالک این بخش از خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپاست، گفت: «قسمت لهستان خط لوله گاز یامال-اروپا که گاز روسیه را به ورشو منتقل می‌کرد می‌تواند برای انتقال گاز از آلمان به لهستان استفاده شود».
لهستان در کنار بلغارستان و فنلاند و بر خلاف سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا مکانیسم تعریف شده از سوی روسیه برای پرداخت پول گاز به روبل را نپذیرفتند. مسکو برای تقویت پول ملی خود و در عین حال، تنبیه تحریم کنندگان اروپایی، از اواخر مارس(فروردین) خواستار پرداخت هزینه گاز به روبل شد.برخی شرکت‌های انرژی اروپا، پرداخت پول گاز روسیه به روبل را پذیرفته‌اند و بروکسل اوایل این ماه، راهنمای جدیدی را برای تجارت شرکت‌های اروپایی با روسیه منتشر کرد که چگونگی پرداخت پول گاز به روبل، بدون نقض تحریم‌ها را آموزش می‌دهد. شرکت گازپروم روسیه در اواخر آوریل، صادرات گاز به لهستان را به خاطر نپذیرفتن پرداخت هزینه‌ها به روبل قطع کرد اما این کشور همچنان از طریق آلمان و باواسطه از گاز روسیه استفاده می‌کرد.