kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۱۷۱
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۲

وجود ۹۳۵ هزار دانش‌آموز بازمانده و تارک تحصیل در کشور

 
 
مدیرکل آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از وجود حدود ۱۸۵ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل و ۷۵۰ هزار دانش‌آموز تارک تحصیل در کشور خبر داد.
به گزارش ایسنا، محمدحسین حسینی در سلسله نشست‌های فقر چندبعدی و سیاست‌های فقرزدایی با عنوان «فقر آموزشی در ایران» که با همکاری دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت رفاه و مرکز توانمند‌سازی حاکمیت و جامعه جهاد دانشگاهی برگزار شد، با بیان اینکه خوشحالم نهادهای بیرونی به موضوعات آموزش و پرورش ورود می‌کنند گفت: ما هیچ راه همواری برای توسعه کشور جز آموزش و پرورش نداریم.
حسینی افزود: پیشرفت تحصیلی و یادگیری دانش‌آموزان همانند ظرفی است که اگر پر شود می‌توان انتظار داشت توسعه و پیشرفت در دیگر بخش‌ها رقم بخورد. اگر تمایل داشته باشیم که کشور همواره پویا و مترقی باشد راهش این است که همه بچه‌های ما در مدرسه باشند و همه آنها بیاموزند، وضعیتی شکل می‌گیرد که دانش‌آموزان ما مسئولیت‌پذیری، نوع دوستی و وطن دوستی ایرانی خواهند ساخت که آرزوی همه ماست.
وی ادامه داد: اما اگر به هردلیلی بچه‌های ما مدرسه نیامدند و یا با افت تحصیلی به مقاطع بالاتر رفتند و در مقابل دانش‌آموزانی با هزینه‌های هنگفت به بالاترین کیفیت یادگیری دست یافتند، یک شکاف بسیار فاجعه بار ایجاد می‌شود که تبعات بسیاری به همراه خواهد داشت. همین شکاف و اختلاف است که می‌تواند سرچشمه بزه و فساد و غیره شود.
مدیرکل آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ما گاهی با اقداماتی که انجام می‌دهیم یک مسئله پیچیده را بغرنج‌تر و پیچیده‌تر می‌کنیم گفت: اینکه بچه‌ها بیرون از مدرسه باشند و یا یادگیری خوبی نداشته باشند سرچشمه ناملایمات است. لازم است یک گفتمان انتقادی شکل بگیرد مبنی بر آنکه حال آموزش و پرورش خوب نیست؛ ۷۵۰ هزار تارک تحصیل و ۱۸۵ هزار بازمانده از تحصیل داریم. در زمینه دسترسی آموزشی، فضا و تجهیزات و حضور دانش‌آموز در مدرسه بسیار مهم است. همچنین لازم است در زمینه کیفیت آموزش مطالبه‌گری شود.