kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۱۵۹
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۲
تأیید و تکذیب‌ قیمت عرضه بلوکی خودروسازان کار دست بورس داد

کاهش 25هزار واحدی شاخص بازار سهام

 
 
 
تأیید و تکذیب‌ قیمت عرضه بلوکی خودروسازان باعث ریزش 25 هزار واحدی شاخص بورس شد. 
به گزارش فارس، طی روزهای گذشته تأیید و تکذیب‌هایی که درخصوص قیمت‌گذاری شرکت‌های خودرو‌سازی در محافل رسمی و غیررسمی اتفاق افتاد، بی‌ثباتی در تصمیم‌گیری در بیرون از بورس را بیش‌تر نمایان کرد و همین مسئله به داخل بازار سهام نیز تسری پیدا کرد.البته نباید از نقش انتشار اخباری مبنی بر فروش 10 هزار میلیارد تومان اوراق بدهی توسط دولت طی روزهای اخیر نیز به سادگی گذشت.
به هرحال در پایان معاملات روز دوشنبه‌، شاخص کل بورس با ریزش 25 هزار و 11 واحدی نسبت به روز یکشنبه به رقم یک میلیون و 557 هزار و 210 واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی 1.58 درصد بوده است. سقوط 25 هزار واحدی بیشترین ریزش شاخص در 5 هفته گذشته است.
شاخص کل هموزن بورس نیز با کاهش 8 هزار و 732 واحدی در سطح 432 هزار و 23 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی 1.98 درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس 243 واحد پائین آمد و در سطح 21 هزار و 317 واحد قرار گرفت.
سیامک امانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با فارس، درباره وضعیت بورس گفت: طی روزهای گذشته نیروهای صعودی و نزولی بورس در تعادل نسبی بودند. بالا آمدن شاخص از مرز یک میلیون و 580 هزار واحد سیگنال مثبت مهمی بود که روز دوشنبه این مسئله با شکست رو‌به‌رو شد. وی ادامه داد: در بازار سرمایه تهران همیشه خرداد، ماه پرتلاطمی بوده است، انتشار صورت‌‌های مالی و نزدیک شدن به موعد برگزاری مجامع ریسک‌ بازار در روزهای پیشِ‌رو افزایش داده است. البته نباید از ریسک تصمیم‌گیری که مربوط به بیرون از فضای بورس است، نیز به راحتی گذشت که این موضوع نیز تا حدود زیادی در ریزش دیروز بورس تاثیرگذار بوده است.
دیروز نمادهای کامودیتی محور بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند. در این معاملات قیمت سهام تمامی نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی و کک افت کرد تا پالایشی‌ها قرمزترین گروه بازار باشند. پس از پالایشی‌ها، گروه‌های بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، شرکت‌های چند رشته‌‌ای صنعتی، فعالیت‌های جنبی مرتبط با واسطه‌‌گری مالی، استخراج کانه‌های فلزی و سرمایه‌‌گذاری‌‌ها قرمزترین گروه‌‌ها بودند.