kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۰۹۴
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۲
ضرغامی در پاسخ به کیهان:

نمایندگان مجلس از پیگیری طرح «استفاده بهینه از اشیای باستانی و گنج‌ها» منصرف شدند

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در رابطه با طرح پرحاشیه مجلس با عنوان «استفاده بهینه از آثار باستانی» که بدون هماهنگی با وزارت میراث فرهنگی مطرح شده بود توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش کیهان، سیدعزت‌اله ضرغامی دیروز در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار داشت: میراث فرهنگی، هویت و شناسنامه ما و مهم‌ترین عامل وحدت و انسجام ما محسوب می‌شود. خیلی‌ها در طول تاریخ تلاش کردند میراث فرهنگی را مایه اختلاف و مرزبندی قرار دهند درحالی که آثار به‌جا مانده از نیاکان ما مظهر وحدت و یکتاپرستی بوده و میراث ناملموس بر اساس گفتار نیک، پندار نیک و رفتار نیک مبتنی بر کلام خدا یعنی ایمان و تقوا و عمل صالح بوده است.
ضرغامی با اشاره به ویژگی‌های مثبت فضای مجازی افزود: فضای مجازی آسیب‌ها و اشکالات خود را هم دارد، به خصوص کسانی که تولیداتی دارند، بیشتر به سمت کارهای سطحی و زودگذر تمرکز می‌کنند و کارهای محتوایی و عمیق کمتر به چشم می‌خورد، به همین جهت به فعالان فضای مجازی توصیه می‌کنم با عمق بیشتری اقدام به تولید محتوا در حوزه میراث فرهنگی کنند. ما ملت آ‌پلود بودیم اما تبدیل به دانلود شده‌ایم و این یک ضعف است.
وی در مورد اولین اقداماتش در دوره مدیریتی جدید وزارت میراث فرهنگی گفت: با یک تحقیق همه‌جانبه مهمترین مسائل میراث فرهنگی را احصا و در سه بخش تقسیم کردیم و راه‌های حل مسائل میراث فرهنگی را با جلسات مختلف با کارشناسان تحلیل کردیم. تفاهم‌نامه با سازمان اوقاف، فراجا و سایر تفاهم‌نامه‌ها نمونه‌ای از مشکلات در حوزه میراث فرهنگی است که باید بایکدیگر برای آنها راه‌حل پیدا کرد.
وزیر میراث فرهنگی درخصوص ارتباط با نخبگان و صاحب نظران بیان داشت: میراث فرهنگی یک حوزه کاملاً تخصصی است و حداقل ۲۰ رشته تا مقطع دکتری با مسئله میراث مرتبط هستند، به همین جهت ارتباط با این گروه به عنوان یک راهبرد اصلی مطرح است. تقاضای من از فعالان میراث فرهنگی و رسانه‌ها این است که در این حوزه‌ها با تأمل و تدبر بیشتر وارد موضوعات شوند، گاهی اطلاعات ناقص منجر به انتشار خبر نادرست و قضاوت‌های متعدد می‌شود.
ضرغامی با بیان اینکه بخش عظیمی از آثار تاریخی وقفی است، گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه در این زمینه مسئولیت دارد و در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای به امضا رسید که با پول اوقاف اقدامات مرمتی را آغاز کنیم.
وی درباره اکتشاف آثار تاریخی با بیان اینکه میراث فرهنگی خیلی مهم است و نباید از آن غفلت کرد، گفت: ما در این راستا مشکلات را احصاء کردیم، یکی از وظایف راهنمایان گردشگری و موزه‌ها این است که به درستی آثار باستانی را تفسیر کنند و صرفاً به معرفی بسنده نکنند.
توضیحات وزیر میراث فرهنگی
درمورد طرح پرحاشیه مجلس
طرح «استفاده بهینه از اشیای باستانی و گنج‌ها» که یازدهم اردیبهشت در هیئت‌رئیسه مجلس اعلام وصول شد اما نام و محتوای آن از همان ابتدا مخالفت‌های زیادی برانگیخت و با انتقاد جمعی گسترده از باستان‌شناسان و کارشناسان میراث فرهنگی همراه شد و مفاد آن نگاهی بیشتر اقتصادی به آثار فرهنگی داشت و گویی چوب حراج به فروش آثار باستانی زده و برخی موارد قانونی از طرف وزارت میراث فرهنگی را رعایت نکرده است،
وزیر میراث فرهنگی در این نشست در پاسخ به سؤال خبرنگار کیهان در مورد طرح مجلس با عنوان «بهینه‌‌سازی آثار میراث فرهنگی و گنج‌ها» گفت: برای این طرح نامه‌ای را همکاران‌مان به نمایندگان محترم مجلس ارسال کردند و اشکالاتی که به آن طرح وارد بود را در 8 بند اعلام نمودند. اینجانب نیز به طورکلی در جریان محتوا و حتی ارائه این طرح برای ثبت‌شدن در مجلس قرار نگرفتم و از رسانه‌ها متوجه این موضوع شدم. معمولاً هماهنگی‌های بین دستگاه‌های دولتی و مجلس به‌گونه‌ای است که با یکدیگر مشارکت می‌کنند، اما اینکه این طرح چه سیری را طی کرده بود که بدون اطلاع وزارت میراث فرهنگی به مجلس داده شده بود، باید آقایان پاسخگو باشند.
ضرغامی ادامه داد: عزیزانی که در این طرح دیدم، افرادی دارای سابقه‌های خوب در حوزه میراث فرهنگی بودند که در کمک به میراث فرهنگی نگاه‌های دلسوزانه داشتند و همکاری‌های خوبی با ما دارند. به هرحال این طرح از نظر ما اشکالاتی داشت که طی نامه‌ای خطاب به اینجانب مرقوم کردند و همگی امضا کردند و سپس نامه رسانه‌ای شد و نمایندگان باتوجه به قانون جامعی که وزارت‌خانه تحویل می‌دهد، اعلام کردند که از پیگیری این طرح انصراف می‌دهند تا در قانون مذکور اگر منویاتی دارند، مورد توجه قرار گیرد. حتماً در برخورد با قاچاق و اقدامات خلاف قانون باید به توافق برسیم و خلأهای موجود را رفع کنیم.