kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۰۳۹
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۳
در دومین ایستگاه مطالبه‌گری بسیج رسانه فارس صورت گرفت

واکاوی مطالبات عشایر فارس؛ از بخشدار سیار تا ناوگان آبرسانی

در دومین ایستگاه مطالبه‌گری که با هدف بررسی مشکلات جامعه عشایری استان فارس برگزار شد، مسئولان و متولیان این حوزه پای حرف دل نمایندگان جامعه عشایری نشستند.
 
 
 
شيراز- خبرنگار كيهان:
 
رئیس بسیج رسانه استان فارس در این نشست که به شکل مجازی نیز كه برای مطالبه‌گران و فعالان حوزه عشایری پخش شد گفت: بسیج رسانه استان در برگزاری چنین نشست‌هایی به‌دنبال این است تا بتواند زمینه‌ای برای برقراری ارتباط بین اقشار و گروه‌های مختلف مردم با مسئولان فراهم کند تا هم خواسته‌ها و مطالبات مردم به گوش مسئولان برسد و هم پیگیری مناسب از جانب مسئولان انجام شده و پاسخ مناسب به مردم ارائه شود.
هادی رضایی افزود: در مقابل مسئولان نیز باید خود را مکلف به پیگیری امور شهروندان و ارائه پاسخ مناسب به مطالبات و خواسته های مطرح شده از جانب آنها بدانند که عشایر از جمله اقشار جامعه هستند که در تمام عرصه‌های انقلاب با جانفشانی حضور داشته و همه ما باید در قبال حل مشکلات آنها احساس مسئولیت کنیم.
محمد سیاح مطالبه‌گر کارگروه تخصصی مطالبه‌گران عشایر فارس نیز در این نشست، ایل راه‌های عشایری را مهم‌ترین چالش در حوزه عشایر برشمرد و گفت: اتکای معاش عشایر به دامداری است و تداوم دامداری نیز منوط به چراگاه و مرتع است و در این خصوص سازمان جنگل‌ها و مراتع یک‌سری پروانه‌ها برای عشایر برای چرای دام در نظر گرفته است.
وی ادامه داد: طی سال های اخیر با پدیده مرتع‌خواری مواجه هستیم و تاکنون پرونده های بسیاری در این زمینه در محاکم قضایی مطرح شده و بعضا منجر به صدور دادنامه هم شده اما اجرایی نشده است.
فرمانده سپاه عشایر استان فارس هم، با بیان اینکه حدود ۱۲ و نیم درصد عشایر کشور متعلق به این استان است گفت: عشایر فارس در حدود ۷۰ درصد از عرصه منابع طبیعی استان حضور دارند.
سرهنگ پاسدار سید محمد شکوهی افزود: ایل قشقایی ۵۰ درصد، ایلات خمسه حدود
۲۶ درصد، ایل لر ممسنی و بویراحمدی حدود ۱۰ درصد و طوایف مستقل دیگر هم حدود
۱۵ درصد عشایر فارس را شامل می‌شوند.
وی، عشایر را یک جامعه پویا دانست و ادامه داد: برخی عشایر را تا حد یک قشر تنزل می‌دهیم در صورتی که عشایر همانند جامعه شهری و روستایی، یک جامعه است.
مدیر کل امور عشایر فارس هم گفت: در گذشته مشکل ایل راه نبود و مشکلی هم بین عشایر در بحث تداخل در حریم یکدیگر و حریم روستا وجود نداشت اما توسعه شهرها و روستاها پدیده‌ای است که اتفاق افتاده و در برخی مواقع در این توسعه حد و حریم عشایر دیده نشده است.