kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۰۳۵
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۳
وزیر برق عراق اعلام کرد

عراق تا چند روز دیگر بدهی‌های گازی ایران را پرداخت می‌کند

وزیر برق عراق گفت که این کشور تا چند روز دیگر بدهی‌های گازی ایران را پرداخت می‌کند. 
 
 
 
 
عادل کریم، وزیر برق عراق، روز شنبه در کنفرانسی مطبوعاتی در کربلای معلی زمان پرداخت بدهی‌های ایران را اعلام کرد.
بنابر گزارش خبرگزاری رسمی عراق(واع)،‌ وزیر برق عراق در بخشی از این کنفرانس گفت: با دولت بر سر پرداخت بدهی‌های طرف ایرانی توافق کردیم. من به ایران سفر کردم و با وزیر نفت ایران توافق کردیم که بدهی‌ها پیش از پایان این ماه (ماه جاری میلادی) پرداخت شود. تابستان امسال به علت اقدامات اتخاذشده و تعمیراتی که با مدیران کل شرکت‌ها انجام دادیم، بهتر از تابستان گذشته خواهد بود.
پیشتر، «احمد موسی» سخنگوی وزارت برق عراق گفته بود که میزان دقیق بدهی برقی این کشور به ایران معادل ۱ میلیارد و ۶۴۲ میلیون دلار است. او گفته بود که بدهی‌های مربوط به سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به‌طور کامل به ایران پرداخت شده است.
چندی پیش وزیر برق عراق به ایران سفر کرده بود و با «جواد اوجی» وزیر نفت جمهوری‌ اسلامی ایران درباره از سرگرفته شدن صادرات گاز ایران به عراق به توافق رسیده بود.
پیش از این سفر، خبرگزاری رسمی دولت عراق(واع) به نقل از سخنگوی وزارت برق این کشور خبر داده بود: مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر، دستورالعمل‌هایی برای رسیدگی به پرونده برق صادر کرده و به این وزارتخانه و شورای انرژی وزیران دستور داده است تا پرونده گاز مربوط به طرف ایرانی را حل کند.
سخنگوی وزارت برق عراق با اشاره به اینکه صادرات گاز ایران به مناطق مرکزی این کشور به ۱۳۳ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد و این رقم پاسخگوی نیاز زمان‌های اوج مصرف در عراق نیست، اضافه کرده بود: نشست‌های دوره‌ای با طرف ایرانی برای حل موضوع گاز پس از پرداخت هزینه (آن) انجام می‌شود.