kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۹۳۶
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۱

احتمال جنگ مستقیم آمریکا و روسیه در صورت عضویت دانمارک و سوئد در ناتو

همزمان با هشدار اتمی روسیه علیه غرب درباره به عضویتِ ناتو درآوردن دانمارک و سوئد، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز گفته تهاجم به این دو کشور را تحمل نخواهد کرد.

 


سوئد و فنلاند هفته گذشته با فشارها و تشویق‌های آمریکا، رسماً درخواست خود را برای عضویت در ناتو تقدیم این ائتلاف نظامی کردند. دولت روسیه نیز که علت اصلی حمله به اوکراین را، کشیده شدن ناتو به مرزهایش عنوان کرده، طی روزهای اخیر بارها هشدار داده این مسئله را قبول نکرده و به آن واکنش فنی و نظامی و حتی اتمی نشان خواهد داد. دیروز مشاور امنیت ملی بایدن اما هشدار داد که آمریکا حمله به سوئد و فنلاند را تحمل نخواهد کرد.«جیک سالیوان» در کنفرانس خبری کاخ سفید اظهار داشته که آمریکا و ناتو به هر گونه تهاجم احتمالی از سوی کشورهای دیگر از جمله روسیه، در طول فرآیند پذیرش سوئد و فنلاند در ناتو پاسخ خواهد داد: «براساس ماده 5 قانون ناتو، هر گونه حمله به یک کشور عضو ناتو به معنای حمله به تمام کشورهای عضو است اما تا زمانی که سوئد و فنلاند به این پیمان ملحق نشوند، این ماده قانونی در‌باره آنها صدق نمی‌کند... واشنگتن در صورت لزوم برای تامین ظرفیت‌های دفاعی سوئد و فنلاند آمادگی کامل دارد.»
«سالیوان» درباره مخالفت ترکیه با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو نیز این طور واکنش نشان داد: «ما در حال رایزنی با مقامات ترکیه برای کمک به تسهیل روند الحاق فنلاند و سوئد به ناتو هستیم. پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو یک رویداد تاریخی و نقطه عطفی در امنیت اروپا است.»
گاز فنلاند امروز قطع می‌شود
خبر دیگر اینکه شرکت دولتی گاز فنلاند (گازم) روز جمعه اعلام کرد بر اساس اطلاع شرکت گاز روسیه «گازپروم»، جریان گاز طبیعی صادراتی از بامداد شنبه (امروز) قطع خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز «گازم» که از پرداخت بهای گاز دریافتی گازپروم به روبل بر اساس درخواست روسیه از کشورهای اروپایی، خودداری کرده، چهارشنبه گذشته هشدار داده بود که روسیه نباید عرضه گاز را به علت اختلاف بر سر پرداخت بهای آن به روبل، قطع کند. «میکا ویلیانن» مدیرعامل گازوم ضمن ابراز تاسف از متوقف شدن عرضه گاز طبیعی بر اساس قرارداد با روسیه، افزود: «ما با دقت برای این شرایط آماده بوده ایم و در صورت مختل نشدن شبکه انتقال گاز، خواهیم توانست در ماه‌های آینده گاز مشتریانمان را تامین کنیم.»