kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۸۰۶
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۷

سایه مرگ بر سر یک میلیون و300 هزار کودک افغان

 
 
«یونیسف» در تازه‌ترین گزارش خود درباره وضعیت افغانستان، از افزایش دو برابری کودکان در معرض خطر مرگ در افغانستان خبر داده است.
صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرده در سال جاری میلادی یک میلیون و یکصد هزار کودک در افغانستان با خطر مرگ رو‌به‌رو هستند. یونیسف در ادامه وضعیت کودکان در افغانستان را «نگران‌کننده» خوانده و گفته: «میزان کودکان در معرض خطر مرگ در افغانستان در مقایسه با سال ۲۰۱۸ میلادی افزایش دو برابری را نشان می‌دهد.» به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل این را هم گفته که: «تلفات شدید کودکان زمانی روی می‌دهد که کودکان نسبت به قدشان بیش از حد لاغر باشند که در نتیجه، سیستم ایمنی بدنشان بسیار ضعیف می‌شود.» چندی قبل نیز صندوق بین‌المللی نجات کودکان از ابتلای صد هزار کودک افغان به سوءتغذیه در سال جاری میلادی خبرداده بود. وضعیت ناهنجار کودکان افغان به دلیل فقر و گرسنگی، ناشی از عوامل زیادی است که مهم‌ترین آن چند دهه جنگ در این کشور است. امروزه نه تنها فقر و گرسنگی بلکه انفجار مین و مواد منفجره باقیمانده از بیست سال جنگ آمریکا در افغانستان نیز بلای جان کودکان افغان شده است. در تازه‌ترین مورد مسئولان محلی استان فراه اعلام کردند: «براثر انفجار یک گلوله راکت در شهرستان بالا بلوک استان فراه، یک کودک کشته شد و دو کودک دیگر زخمی شدند.این گلوله که از زمان گذشته باقی مانده بود.»
گفتنی است، صندوق جمعیت سازمان ملل متحد نیز گزارش‌ها درباره فروش کودکان در افغانستان را «عمیقاً نگران‌کننده» توصیف کرده بود و «هنریتا فور»، مدیر اجرایی یونیسف نیز در بیانیه‌‌ای اعلام کرده بود: «ما گزارش‌های موثقی دریافت کرده‌ایم که برخی خانواده‌های افغان حتی دختران ۲۰ روزه خود را برای ازدواجی اجباری در آینده، در ازای دریافت پول واگذار کرده‌اند.» گزارش‌ها همچنین حاکی از افزایش شمار خودکشی‌ها در این کشور به دلیل نابودی خانواده و آینده افراد همچنین افزایش بیماری‌های روانی است. در میان افرادی که خودکشی کرده‌اند شمار قابل توجهی از مردان سرپرست خانواده نیز دیده می‌شوند که مرگ آنان زندگی کودکانشان را کاملاً دگرگون می‌کند.