kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۸۰۵
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۷

 زمزمه ترور رهبران مقاومت و آغاز جنگی فراگیر علیه اسرائیل

 
 
سرویس خارجی -
صهیونیست‌ها برای راضی کردن افکار عمومی داخلی خود از یک طرف ناگزیر به تهدید رهبران مقاومت به ترور هستند و از سوی دیگر از این موضوع با خبرند که جنگ مستقیم با فلسطینی‌ها بسیار پرهزینه خواهد بود.
مقامات تل‌آویو این روزها به شدت سردرگم و مردد هستند. فلسطین اشغالی به شدت زیر فشار عملیات ضداشغالگری فلسطینی‌هاست و از طرف دیگر فشارهای داخلی در تل‌آویو و دیگر شهرها و شهرک‌های صهیونیست نشین 
خواستار چاره‌جویی برای برقراری آرامش در مناطق اشغالی است. شهرک نشینان از مقامات تل‌آویو می‌خواهند تا شرایط را برای زندگی عادی فراهم کنند، اما ماه‌هاست که مناطق اشغالی فلسطین روی آرامش را به خود ندیده و تقریبا طی چند ماه گذشته هیچ هفته‌ای و حتی در مقاطعی هیچ روزی بدون عملیات فلسطینی‌ها سپری نشده است. شاید با توجه به همین شرایط است که از چند روز گذشته به این سو منابع رسانه‌ای و حتی رسمی صهیونیستی از قصد خود برای ترور برخی رهبران مقاومت فلسطین از جمله «یحیی السنوار»، از مقامات ارشد جنبش حماس خبر داده‌اند.
با وجود اینکه تهدید صهیونیست‌ها علیه رهبران مقاومت با واکنش بسیار شدید گروه‌های مقاومت فلسطینی رو‌به‌رو شده، اما روز سه شنبه ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ترور «یحیی السنوار» رهبر حماس در نوار غزه و «محمد الضیف» فرمانده گردان‌های «القسام» شاخه نظامی این جنبش، هنوز یک گزینه برای تل‌آویو است. گویی رهبران تل‌آویو از یک سو با فشار داخلی برای واکنش در برابر فلسطینی‌ها رو‌به‌رو هستند و از همین رو دست به تهدید ترور رهبران فلسطینی می‌زنند و از سوی دیگر با محاسبه هزینه‌های زیاد ترور رهبران فلسطینی ترجیح می‌دهند که فقط به شعار برای اقناع افکارعمومی داخلی بسنده کنند. برهمین اساس نیز شبکه رسمی رژیم صهیونیستی «کان» به نقل از منابع ارشد نظامی گفته‌: «ارتش اسرائیل ترور السنوار و الضیف را همچنان یک گزینه می‌داند، اما باید در نظر داشت که این امر چه واکنش‌هایی را در پی خواهد داشت.»
دست بسته تل‌آویو در برابر غزه
در شرایطی که دست تل‌آویو برای مقابله با فلسطینی‌ها چندان باز نیست، مقامات تل‌آویو ترجیح می‌دهند به «زبان درمانی» برای آرام کردن افکارعمومیِ نگران در مناطق اشغالی روی آورند. حتی «نفتالی بنت»، نخست‌وزیر این رژیم در مقابل گسترش مبارزات ضد اشغالگری، فلسطینیان را به استفاده از زور و قتل عام با تمامی انواع جنگ افزارها تهدید کرده و روزنامه «اسرائیل هیوم» 
هم در این رابطه نوشته: «بنت که بعد از یورش به همراه آویو کوخافی رئیس‌ستاد ارتش رژیم صهیونیستی به بخش‌های از کرانه باختری سخن می‌گفت با اذعان به استیصال در مقابل ادامه مبارزات ملت فلسطین و خیزش جدید آنها علیه اشغالگر با عربده کشی ادعا کرد هر کسی که به ما حمله کند ما جمجمه‌اش را در هم می‌شکنیم.»
بانک اهداف ناچیز
این تهدیدات در حالی از سوی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی رسانه‌ای می‌شود که منابع رسمی و نظامی این رژیم به ضعف ارتش در برابر فلسطینی‌ها اذعان دارند. روزنامه عبری زبان «هاآرتص» شامگاه سه شنبه بود که طی گزارشی در پایگاه اطلاع‌رسانی‌اش تاکید کرد، «سرویس اطلاعات نظامی اسرائیل (امان) هم به این امر واقف است که در صورت تقابل نظامی مستقیم با فلسطینی‌ها، بانک اهداف بسیار کوچکی در غزه در اختیار دارد.»
«یانیو کوبوویتز» نویسنده این گزارش خبر داد، ساختار نظامی اسرائیل تنها موفق به مشخص کردن تعداد ناچیزی از اهداف در نوار غزه برای حمله به آنها در جنگ آتی است، در حالی که اهمیت این اهداف نیز در مقایسه با دیگر جبهه‌ها بسیار پایین‌تر است. مسئولین عالی‌رتبه سرویس اطلاعات ارتش اسرائیل با تایید این مسئله افزودند، ارتش اسرائیل از اول مه 2021 کار مشخص کردن اهداف جدید و افزودن آن را به بانک اهداف اسرائیل برای استفاده از آنها در درگیری آتی آغاز کرده است. براساس اطلاعاتی که این رسانه از راهروهای سرویس‌های امنیتی بعد از برگزاری یکی از جلسات مربوط به این امر به دست آورده است، بانک اهداف از 3 سال پیش زمان روی کار آمدن آویو کوخاوی در ریاست ستاد ارتش 400 درصد اضافه پیدا کرده است، اما حتی مسئولین عالی‌رتبه سرویس اطلاعات هم اذعان دارند که تمامی اهداف جمع‌آوری شد ارزش بسیار پایینی داشته و در مقایسه با اهداف دیگر جبهه‌ها بی‌ارزش هستند.
به گفته این منابع بعد از جنگ اخیر و حمله رژیم صهیونیستی به اهداف مختلفی در نوار غزه، دیگر هدف خاص و با ارزشی برای (گروه‌های مقاومت) در نوار غزه موجود نیست. این روزنامه نگار صهیونیست به نقل از منابع نظامی هم خبر داد: «مسئله بانک اهداف در غزه در برهه اخیر به یکی از مسایل بغرنج برای اسرائیل تبدیل شده است و تمامی تلاش‌های اطلاعاتی نیز به اهدافی با ارزش پایین منتهی می‌شوند.»
هشدار جنگ فراگیر
از حدود دو هفته پیش که صهیونیست‌ها به صورت رسمی و غیررسمی از تصمیم خود برای ترور برخی رهبران ارشد حماس خبر داده‌اند، واکنش گروه‌های مقاومت فلسطینی نیز به شدت جدی و تا سرحد آمادگی برای آغاز یک نبرد تمام عیار نظامی بوده است. 
روز چهارشنبه نیز همزمان با انتشار ادعاهای ارتش این رژیم برای ترور برخی از رهبران مقاومت، مشاور اطلاع رسانه‌ای «اسماعیل هنیه»، رئیس‌دفتر سیاسی جنبش حماس گفت که هنیه اخیرا پیام‌هایی به رهبران برخی کشورها و رهبران آن در منطقه داده که شامل هشدار حماس به رژیم اسرائیل است. 
«طاهر النونو» در این ارتباط گفت: «هنیه پیام‌های واضحی به شماری از رهبران و کشورها در منطقه فرستاده و طی آن، درباره از سرگیری سیاست ترور در حق رهبران مقاومت فلسطین از سوی دشمن صهیونیستی و پیامدهایی که این سیاست می‌تواند داشته باشد، هشدار داده است.» به گفته النونو، هنیه در این پیام‌ها رهبران این کشورها را نسبت به پیامدهای این روش و واکنش‌های گسترده‌ای که کسی نمی‌تواند سطح و تبعات آن را پیش‌بینی کند، متنبه کرده و گفته که این اقدامات می‌تواند به درگیری گسترده بین مقاومت و مردم فلسطین و رژیم اشغالگر دامن بزند و این صهیونیست‌ها خواهند بود که هزینه آن را  خواهند داد. هنیه در پیام خود همچنین از این رهبران خواسته، پیام را به تل‌آویو مخابره کنند.
از سوی دیگر، «خالد مشعل»، رئیس‌جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در خارج از فلسطین با هشدار به رژیم صهیونیستی اعلام کرد: «ما مرحله شمارش معکوس پایان عمر رژیم صهیونیستی را آغاز کرده و در مرحله آخر آزاد‌سازی فلسطین قرار داریم.» وی در ادامه افزود: «نبرد ما با دشمن صهیونیستی به پایان نرسیده و همچنان ادامه دارد و ما تحت هیچ شرایطی اجازه یهودی‌‌سازی مسجدالاقصی یا تقسیم زمانی و مکانی آن را نمی‌دهیم.»
فراخوان برای تخریب قبه الصخره!
در عین حال در مناطق اشغالی فلسطین نیز، 
شهرک نشینان که بسیار افراطی رفتار می‌کنند، مستاصل از ناامنی که بر سرشان آوار شده، هر روز دست به تحرکاتی جدید می‌زنند که فقط در حد شعار باقی می‌ماند. روز چهارشنبه هم «بنتسی جوبشتاین»، رئیس‌سازمان صهیونیستی «لاهافا» و یکی از شاگردان حاخام افراطی «مایر کاهانا» خواستار برچیدن و تخریب قبه الصخره برای افتتاح «معبد» ادعایی در صحن‌های مسجدالاقصی شد. این سازمان افراطی، به صراحت خواستار طرد همه عرب‌ها از سرزمین فلسطین است و از حامیان به آتش‌کشیدن کلیساهای مسیحی در فلسطین است. این سازمان حتی دارای برنامه‌ها و طرح‌های متعدد و افراطی برای جلوگیری از معاشرت دختران و زنان یهودی با غیریهودیان به منظور حفظ پاکی و یکدست ماندن نسل بعدی قوم یهود است.