kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۷۹۸
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۷
وزیر صمت خبر داد

واردات خودروی اقتصادی به جای خودروی تجملاتی

 
 
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت با رد کردن انحصار در واردات خودرو گفت: دنبال این هستیم که خودروی اقتصادی به جای خودروی گران قیمت و تجملاتی وارد شود.
به گزارش ایسنا، سیدرضا فاطمی‌امین در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران درباره انحصار واردات خودرو تصریح کرد: انحصاری نیست؛ کلیات آن در دولت مصوب شد و در مورد یکی از بندهای آن سؤالاتی مطرح شد و قرار شد کمیسیون اقتصادی آن را بیشتر بررسی کند.
وی افزود: در این آیین‌نامه انحصاری نداریم و دنبال این هستیم که خودروی اقتصادی به جای خودروی گران قیمت و تجملاتی وارد شود و تمرکز بیشتر بر واردات خودروی اقتصادی است.
گفتنی است 21 اردیبهشت‌ماه کلیات طرح واردات خودرو در هیئت دولت تصویب و به این ترتیب یکی از بندهای دستور رئیس‌جمهور در اسفندماه گذشته برای ساماندهی صنعت خودرو عملی شد. سیدابراهیم رئیسی اسفندماه سال گذشته دستور داده بود که طی سه ماه موانع واردات خودرو رفع شود.
هر چند برخی کارشناسان، تخصیص ارز برای واردات خودرو را در شرایط تنگنای ارزی موجود درست نمی‌دانند، اما به‌هرحال این مصوبه در مرحله تنظیم آئین‌نامه‌های مربوطه است.
حالا مردم نگران این موضوع هستند که این بار هم انحصار واردات در دست خودروسازان و قطعه‌سازان قرار بگیرد تا با واردات خودروهای گران‌قیمت، مانع از ورود رقیب برای خودروهای بی‌کیفیت آنها شوند ولی با سخنان وزیر صمت باید امیدوار بود که چنین اتفاقی نیفتد.
وزیر صمت در بخش دیگری از اظهارات خود درباره اوضاع بازار کالاهای اساسی هم گفت: ما در هفته گذشته قیمتی در مورد چند قلم از کالاها مثل روغن و لبنیات داشتیم و در هفته اول تمرکز ما روی توزیع بود که خوشبختانه انجام شده و نگرانی‌های مردم برای مواجه شدن با کمبود کالا مرتفع شد.
وی عنوان کرد: در مرحله بعد قیمت‌ها را مدیریت می‌کنیم و از هفته آینده سامانه نظارت مردمی شروع به کار می‌کند و در کل کشور اجرایی خواهد شد. متاسفانه ۳۰ درصد از اصناف پروانه کسب و کار ندارند که کار نظارت را با مشکل مواجه می‌کند. ما قیمت‌ها را کنترل می‌کنیم که در حد مجاز باشد و شرکت‌های پخش را هم کنترل می‌کنیم.
وزیر صمت ادامه داد: کانال ارتباطی ما ۱۲۴ است و کار کاملا الکترونیکی است و به سرعت پاسخ داده می‌شود.
فاطمی‌امین افزود: من خودم سامانه تلفن 124 را که مردم اعتراض‌های خود را بیان می‌کنند بررسی می‌کنم و تماس‌هایی که گرفته می‌شود همان‌جا ثبت و پیگیری می‌شود. از هفته آینده قرار است برگه‌های نظارت مردمی در مغازه‌ها ثبت شود تا شهروندان اگر تشکر یا اعتراضی از آن صنف داشته باشند به شیوه الکترونیکی گزارش دهند.