kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۷۹۴
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۷

فراوانی کالای اساسی در نهمین روز اصلاح یارانه‌ها

 
 
 
در نهمین روز اجرای اصلاح یارانه‌ها،‌ توزیع و عرضه اقلام غذایی بیشتر هماهنگ شده و اغلب کالاها نظیر روغن هم به قفسه‌ها برگشته است.
‌به گزارش فارس، در نهمین روز از اصلاح یارانه‌ها، بازار اقلام غذایی در آرامش بود، برخی اقلام حتی زیر نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار عرضه می‌شد، کالاهایی که در ابتدای اجرای طرح در قفسه‌ها به میزان کافی نبود، اکنون فراوان است، دیگر خبری از خرید هیجانی نیست و مردم به خریدهای معمولی خود ادامه می‌دهند، روغن و شکر هم به میزان کافی به قفسه فروشگاه‌ها برگشته و نگرانی از کمبود بازار نیست.
  فروش مرغ 13 هزار تومان زیر نرخ مصوب
 ستاد تنظیم بازار
بر اساس گزارش میدانی از یکی از مناطق تهران، دیروز ‌هر کیلو مرغ در فروشگاه‌های این منطقه 45500 تومان قیمت خورد، ویترین مغازه‌ها مملو از این کالا است، علاوه‌بر این قطعات مرغ هم به قیمت‌های مختلف در فروشگاه‌ها به فروش می‌رود. 
بررسی خبرنگار نشان می‌‌د‌هد قیمت مرغ در سطح شهر متفاوت است و فروشندگان برخی مناطق به کمتر از 40 هزار تومان هم می‌فروشند. 
روغن خوراکی
 به قفسه‌های فروشگاه برگشت
مشاهدات خبرنگار فارس حاکی است، کمبودی در بازار روغن وجود ندارد، روغن خوراکی در قفسه‌های فروشگاه‌ها چند ردیف چیده شده و برچسب قیمت‌های جدید روی آنها نصب شده است، قیمت روغن
800 گرمی سویا و پالم 62 و 63 هزار تومان است، روغن جامد حلب 4.5 کیلویی، را 400 هزار تومان می‌فروشند.
مردمی که روغن می‌خرند و یارانه کمک معیشتی گرفته‌اند، مشکلی برای خرید روغن ندارند اما کسانی که یارانه دریافت نمی‌کنند از این قیمت‌ها ناراضی‌اند و می‌گویند: رشد چهار برابری قیمت برایشان زیاد است.
 تخم‌مرغ فراوان در بازار
 با قیمت‌های پر نوسان
بررسی‌ها از بازار نشان می‌‌دهد تخم‌مرغ که در اوایل اجرای‌ طرح اصلاح یارانه‌ها تا حدودی در بازار کم شده بود، اکنون به صورت فراوان وجود دارد، اما قیمت‌ها متفاوت است و فروشندگان از شانه‌ای 60 تا 80 هزار تومان می‌فروشند، مغازه‌داران ریز و درشتی تخم‌مرغ‌ها را دلیل اختلاف قیمت عنوان 
می‌کنند.
ستاد تنظیم بازار قیمت شانه 2 کیلویی تخم‌مرغ را 80 هزار تومان تصویب کرده است، اما وزن شانه‌ها خیلی نوسان دارد. وزن و ‌اندازه تخم‌مرغ در یکی دو سال گذشته خیلی فرق کرده و این برای خریداران عجیب است. 
عدم شفافیت در قیمت‌گذاری تخم مرغ موجب شده، است فروشگاه‌ها تخم مرغ‌های معروف به سنتی و یا با بسته‌بندی‌های 20 تایی را گران‌تر بفروشند، هر دانه تخم‌‌مرغ سنتی یا 20 تایی 5 هزار تومان است.
پیش از این رئیس ‌هیئت‌مدیره تولید مرغ تخم‌گذار هم اعلام کرده بود که دولت این نوع تخم‌مرغ‌ها را هم قیمت‌گذاری کند.
در حال حاضر تولید تخم مرغ در کشور بیش از نیاز است و اخیرا معاون وزارت جهاد کشاورزی مجوز صادرات آن را صادر کرد.
 عرضه لبنیات با نرخ مصوب
اوضاع لبنیات هم در بازار بسیار خوب است، تولید فراوان است و در قفسه‌ها از هر نوع محصول لبنی با برندهای مختلف وجود دارد، نرخ مصوب روی محصولات برچسب خورده و مردم خرید معمولی خود را دارند.
مشاهدات خبرنگار نشان می‌دهد که مردم نسبت به قبل تمایل بیشتری برای خرید لبنیات سنتی پیدا کرده‌اند، چون این روزها نرخ‌های لبنیات سنتی برای آنها مناسب‌تر تمام می‌شود.
قطعه مرغ جزو قیمت‌گذاری‌ها نیست و در بازار به قیمت‌های ‌گران‌تر عرضه می‌شود، مثلا فیله مرغ 105 هزار تومان قیمت دارد که 2 برابر نرخ مصوب مرغ کامل است.
مشکل جدی آنجاست که ‌برخی مغازه‌ها در مراجعه افراد می‌گویند مرغ کامل ندارند و آنها بالاجبار قطعات مرغ را به قیمت‌های خیلی گرانتری می‌خرند‌ قیمت‌هایی که همه آنها گران‌تر از قیمت مرغ است.
مشکل دیگر قطعه فروشی، امکان افزایش انتقال بیماری است که سازمان دامپزشکی هم مخالف است و رئیس ‌این سازمان می‌گوید به زودی در قبال قطعه‌فروشی مرغ واکنش نشان می‌دهد.
 افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار
قیمت گوشت قرمز در بازار این روزها رشد داشته است، از آنجا‌ که گوشت جزو قیمت‌گذاری دستوری نیست، تولیدکنندگان و فروشندگان با افزایش قیمت نهاده، خودشان قیمت را گران کرده‌اند.
عباس عسکرزاده، معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در نامه‌ای قیمت‌های جدید ذرت، جو و کنجاله سویا در سامانه بازارگاه را قیمت هر کیلوگرم جو و ذرت 11300 تومان و کنجاله سویا
 16300 تومان اعلام کرد.
قیمت‌های جدید نهاده جدید نسبت به نرخ قبلی قبل از اصلاح یارانه رشد داشته است، تولیدکنندگان می‌گویند، 70 درصد هزینه تولید محصولات پروتئینی به نهاده دامی وابسته است و هزینه تولید بالا رفته است. اما نکته مهم این است که قیمت‌های گوشت قرمز متفاوت است، در حالی که نرخ گوشت گوسفندی در میادین عمده‌فروشی کیلویی 150 هزار تومان است در فروشگا‌ه‌ها ران گوسفندی را کیلویی 260 هزار تومان می‌فروشند.
هر چه پیش می‌رویم، بخش‌های نظارتی و تعزیراتی، نظارتشان را بر بازار بیشتر کنند، اصلاح قیمتی برای
4 قلم کالا رخ داده‌اما افزایش قیمتی در سایر کالاها که نرخ مصوب ندارد، دیده می‌شود که اگر ادامه یابد‌ مزایای اجرای این طرح را کمتر خواهد کرد بنابراین ضرورت دارد هر چه زودتر بخش‌های نظارتی و تعزیراتی ورود دقیق‌تری به این موضوع داشته باشند.