kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۷۴۳
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۵

جریان مقاومت با کسب بیشترین آراء پیروز قطعی انتخابات سرنوشت ساز لبنان شد

نتایج غیرنهایی انتخابات پارلمانی لبنان تا لحظه تنظیم این گزارش نشان می‌دهد جریان مقاومت موسوم به «8 مارس» توانسته بیشترین آراء را در انتخابات پارلمانی این کشور به دست آورد و احتمال افزایش آراء همچنان وجود دارد.

 


سرویس خارجی-

میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی 2022 در روز یکشنبه به 41.04 درصد اعلام شده است. در این انتخابات 719 کاندیدا که در 103 فهرست انتخاباتی حضور داشتند، مشارکت داشتند و برای کسب 128 کرسی رقابت کردند. جریانی می‌تواند موفق به تشکیل دولت شود که نیمی از کرسی‌ها یعنی بیش از 64 کرسی را به دست آورده باشد.
شبکه الجزیره، تا زمانی که این گزارش نگاشته می‌شود، نتایج انتخابات را این چنین اعلام کرده است که نتایج شبه‌نهایی انتخابات است: جنبش امل و حزب‌الله: 31 کرسی. لیست جامعه مدنی: 12 کرسی. حزب نیروهای لبنان: 20 کرسی. جریان آزاد ملی(هم‌پیمان حزب‌الله): 18 کرسی. حزب سوسیالیست ترقی‌خواه: 9 کرسی.
این در حالی است که شبکه المیادین آخرین نتایج را ساعاتی قبل نگارش این خبر به ‌شکل زیر اعلام کرده بود:
ائتلاف حزب‌الله و جنبش امل: 32 کرسی. جریان آزاد ملی (هم‌پیمان حزب‌الله): 20 کرسی. حزب نیروهای لبنانی: 18 کرسی. نمایندگان مستقل: 14 کرسی.جامعه مدنی: 11 کرسی.حزب کتائب: 5 کرسی. حزب طاشناق (هم‌پیمان حزب‌الله): 2 کرسی. حزب المرده (هم‌پیمان حزب‌الله): 2 کرسی. این نتایج ممکن است تا زمانی که این گزارش خوانده می‌شود تغییراتی کرده باشد اما آن‌چه که مسلم است اینکه حزب‌الله و متحدانش موسوم به جریان 8 مارس بیشترین آراء را کسب کرده‌اند و دارای بیشترین کرسی‌های پارلمان خواهند بود و این علی‌رغم حدأقل 3 سال تبلیغات رسانه‌های سعودی-آمریکایی-اسرائیلی علیه این جریان است که با صرف میلیون‌ها دلار همراه بود. ضمن اینکه حزب‌الله لبنان و جریان شیعه وانسته تمام کرسی‌های خود را کسب کند. به گزارش خبرگزاری دانشجو حزب‌الله لبنان با برخورداری از بیش از ۳۶۵ هزار رای در این دوره از انتخابات پارلمانی لبنان صاحب بیشترین رای در میان تمامی کاندیداها و گروه‌های لبنانی شد که این تعداد، ۲۲ هزار رای از انتخابات سال ۲۰۱۸ بیشتر است.
واکنش‌ها
«محمد رعد» رئیس‌فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان در مراسم جشن پیروزی در انتخابات این کشور خطاب به جریان غربگرای ۱۴ مارس گفت: «اگر دولت ملی نمی‌خواهید، لبنان را به ورطه نابودی خواهید کشید.» این نماینده حزب‌الله خطاب به رقبا ادامه داد: «مراقب باشید هیزم آتش جنگ داخلی نشوید. ما قبول داریم که شما در پارلمان مخالف ما باشید، اما قبول نداریم که سپر رژیم صهیونیستی باشید.» رعد پیروزی مردم و مقاومت بر نقشه‌های مخالفان و رقبا را تبریک گفت و افزود: «زبان کینه و نفرت که هنوز بر زبان مخالفان مقاومت و مردم آن است، وطن نمی‌سازد.»
«حسین رحال» مسئول بخش رسانه‌های الکترونیک در جنبش حزب‌الله نیز گفت، اعداد و نتایج اعلام شده، ادعاهای دشمنان مبنی بر اینکه حزب‌الله و حزب «التیار الوطنی الحر» (جریان آزاد ملی) در انتخابات اخیر عقبگرد داشته‌اند و دیگر مشروعیتی ندارند را رد کرد و آنچه در حوزه سوم شمال رخ داد یک پیروزی برای جریان آزاد ملی و همه لبنان بود...اهالی بیروت در رأی‌ به یاری حزب‌الله آمدند و بسیاری از نامزدهای مستقل که در لیست‌های «التغییریه» پیروز شده‌اند با مقاومت دشمنی ندارند.
سازمان ملل تبریک گفت
«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان را تبریک گفت. گوترش در این بیانیه تأکید کرد که «بی‌صبرانه منتظر تشکیل سریع دولت فراگیر به منظور توافق با صندوق بین‌المللی پول و تسریع در اجرای اصلاحات لازم جهت قرار گرفتن لبنان در مسیر پیشرفت اقتصادی هستم.» در این بیانیه همچنین آمده که دبیرکل سازمان ملل متحد امیدوار است پارلمان جدید هر چه سریع‌تر تشکیل شده و تمامی قوانین لازم برای تحقق ثبات اقتصادی و بهبود حکمرانی را تصویب کند.«سعد الحریری» سیاستمدار و رهبر جریان «المستقبل» لبنان، جریان غربگرایی که از حضور در این انتخابات انصراف داده و بزرگ‌ترین بازنده آن لقب گرفته است، دوشنبه شب در واکنش به نتایج رسمی و غیرنهایی انتخابات پارلمانی لبنان ادعا کرد که خروج جریان سیاسی‌اش از فعالیت‌های انتخاباتی سبب به‌لرزه درآمدن ساختارهای ناکارآمد سیاسی این کشور شده است! الحریری در پیامی توئیتری اعلام کرد که «با ورود خون تازه‌ای به حیات سیاسی کشورش، لبنان در آستانه نقطه عطفی جدید و یک پیروزی واقعی است.»
مخالفان حزب‌الله: تقلب شده!
در این میان «فیصل الکرامی» رئیس‌جریان «الکرامه» و وزیر سابق لبنانی امروز (سه شنبه) طی بیانیه‌ای اعلام کرد که در انتخابات تقلب شده و وی تمام مسیرهای قانونی و اقدامات لازم را در این خصوص انجام خواهد داد. رئیس‌جریان سیاسی «الکرامه» بیانیه‌ای در این خصوص صادر کرده و گفت: «من به دوستان، حامیان و طرفداران می‌گویم، مطمئن باشید که نتایج و حقایقی مبنی بر وجود شواهد روشن، موید این است که ما در معرض تقلبی واضح قرار گرفته‌ایم و همه راه‌ها و اقدامات قانونی لازم را بر اساس حاکمیت قانون برای احقاق حقوق خود انجام خواهیم داد.» گفتنی است به دلیل اینکه برخی جریان‌های سیاسی نزدیک به غرب انتخابات را تحریم کرده بودند، میزان مشارکت کمتر از دوره قبل بود و حزب‌الله لبنان نیز به رغم اینکه توانست تمام کرسی‌های خود را مجددا به دست آورد، در چارچوب جریان 8 مارس و «جریان مقاومت» به‌اندازه سال 2018 کرسی به دست نیاوردند. دوره قبل این جریان 71 کرسی داشت. همین نکته باعث ذوق زدگی جریان‌های سیاسیِ واداده و غرب‌زده در لبنان و حتی ایران خودمان شده است!