kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۷۲۴
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۹
با وجود تمایل 88 درصدی جوانان به تشکیل خانواده

11 میلیون و 600 هزار مجرد در سن ازدواج داریم

سرپرست مؤسسه تحقیقات جمعیت گفت: ۸۸ درصد جوانان در سن ازدواج، تمایل به ازدواج دارند و ما با مسئله عدم تمایل به ازدواج مواجه نیستیم بلکه یک‌سری موانع اقتصادی مثل شغل و مسکن داریم.

به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود عالمی نیسی در نشست علمی «تحولات، سیاست‌ها و برنامه‌های جمعیتی ایران» با بیان اینکه ماهیت مسئله جمعیت ایران به تجرد، ناباروری، سقط جنین و عدم فرزندآوری خانواده‌های موجود وابسته است، افزود: در بحث تجرد طبق آخرین آمار ۱۱.۶ میلیون مجرد در سن ازدواج داریم. این عدد بسیار بزرگ است و همین بازه سنی انباشت عدم ازدواج‌هایی است که در سال‌های گذشته اتفاق افتاده است.
اما ۸۸ درصد جوانان در سن ازدواج، تمایل به ازدواج دارند و ما با مسئله عدم تمایل به ازدواج مواجه نیستیم. ما یک‌سری موانع اقتصادی مثل شغل و مسکن داریم که ناشی از سوءمدیریت
است.
عالمی ادامه داد: در بحث ناباروری بر اساس تخمین‌ها بین ۳ تا ۳.۵ میلیون زوج نابارور داریم که هر سال حدود ۲۰ درصد ازدواج‌ها را شامل می‌شود. ما در این سال‌ها با فقدان امکانات درمان ناباروری مواجه بوده‌ایم. ما ۸۰ مرکز درمان ناباروری داریم که اگر این تعداد بخواهند به این مراکز مراجعه کنند ۶ سال باید منتظر بمانند.
وی افزود: سالانه ۸۸ هزار زوج نابارور به این میزان اضافه می‌شوند که 92 هزار و 400 سیکل نیازمند هستند که الان فقط ۳۳ هزار سیکل در کشور انجام می‌شود.
سرپرست مؤسسه تحقیقات جمعیت گفت: از سال ۷۱ که فلوشیپ نازایی تشکیل شده فقط ۱۵۰ فارغ‌التحصیل داشته‌ایم که به نوعی انحصار ایجاد کرده و ضرورت افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو را نشان می‌دهد.
عالمی ادامه داد: شرایط ایران بیشتر به سوءمدیریت باز می‌گردد و ما مثل دیگر کشورها نیستیم که عدم ازدواج و یا عدم فرزند‌آوری دلایل عمیق فرهنگی داشته باشد.
مثلاً یکی از عوامل عدم فرزندآوری در ایران موضوع مسکن است. مسکن سهم بالایی در سبد هزینه خانواده دارد. عرضه زمین ما محدود است ولی تقاضا مرتب زیاد می‌شود و قیمت زمین و مسکن افزایش پیدا می‌کند.