در دیدار وزرای دو کشور مطرح شد
ساخت کریدور جدید بین ایران و ارمنستان
وزیر راه و شهرسازی در دیدار وزیر امور زیرساخت ارمنستان گفت: تردد ترانزیتی میان ایران و ارمنستان قابل قبول نیست، اما ساخت مسیر جدید میان 2 کشور یک گام برای دستیابی به ارقام بالای ترانزیت جادهای خواهد بود.
صبح دیروز نشست مشترک وزرای راه و شهرسازی ایران و وزیر امور زیرساختهای ارمنستان برگزار شد. در حاشیه برگزاری این نشست، نل سانوسیان وزیر امور زیرساختهای ارمنستان، در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه ارمنستان علاقهمند به احداث کریدور شمال-جنوب میان دو کشور ایران و ارمنستان است، گفت: ارتباط ایران و ارمنستان نه تنها در بخش حمل و نقل ارتباط بین دو کشور را فراهم میکند، بلکه در توسعه حمل و نقل بینالملل مؤثر است.
این مقام مسئول ارمنستانی تاکید کرد: دولت ارمنستان ساخت این کریدور از خاک خود را جزو اولویت خود میداند و فعالیتهای مقدماتی آن را به سرعت انجام میدهد.
وی با بیان اینکه ارمنستان خوشحال میشود که شرکتهای ایرانی هم در احداث این کریدور مشارکت کنند، افزود: من بهعنوان مسئول ساخت جادههای ارمنستان از رانندگان و کامیوندارانی که در مسیر فعلی تردد میکنند، عذر میخواهم.
وزیر امور زیرساختهای ارمنستان با بیان 2 خبر مثبت پیرامون ترانزیت بین ایران و ارمنستان گفت: برخلاف وجود مشکلات در این مسیر، حمل بار جادهای نهتنها کاهش نداشته بلکه رشد هم داشته است و در حال حاضر در مسیر جاده تاتو که بهعنوان جایگزین آزادراه گوریس به قاپان در نظر گرفته شده مشکلاتی در زیرساخت وجود دارد که در حال برطرف کردن این مشکلات هستیم.
وی افزود: ایران و ارمنستان دو کشوری هستند که نقطه عکس ترانزیت دنیاست و امکان ترانزیت کالا از خلیج فارس به ارمنستان و از آنجا به دریای سیاه و اروپا فراهم است.
پس از سانوسیان، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی ایران نیز در جمع خبرنگاران گفت: اگر همکاری جدی برای تردد جادهای میان 2 کشور فراهم شود، محلی برای توسعه کریدور ترانزیتی شرق به غرب و شمال به جنوب خواهند بود. تردد ترانزیتی میان ایران و ارمنستان قابل قبول نیست، اما ساخت مسیر جدید میان دو کشور، یک گام برای دستیابی به ارقام بالای ترانزیت جادهای خواهد بود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در تلاشیم از شرکتهای ایرانی برای تعریض این جاده و استانداردسازی آن استفاده کنیم، گفت: ما میتوانیم کالای مورد نیاز ارمنستان را از بندر شهید رجایی با راهآهن به جلفا برسانیم و از آنجا به ارمنستان حمل کنیم.
قاسمی در پایان با اشاره به یکی دیگر از موضوعات مورد بحث میان ایران و ارمنستان درباره تعرفه حمل جادهای کالا در این کشور بیان کرد: ایرانیان توانمندی زیادی در زمینه ساختوساز جاده و پل دارند که نمونه فعالیتهای آنها در میان کشورهای منطقه نمونه است.