kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۵۴۶
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۶
سخنگوی پلیس خبر داد

کشف بیش از ۳ میلیون لیتر روغن و هزاران تن آرد، گندم و برنج احتکاری از ابتدای سال

سخنگوی پلیس گفت: از ابتدای سال جاری سه میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر روغن خوراکی، بیش از پنج هزار و ۳۰۰ تن گندم و آرد، دو هزار و ۷۰۰ تن نهاده‌های دامی و سه هزار و ۳۰۰ تن برنج کشف شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سردار مهدی حاجیان صبح دیروز در نشست خبری، طرح جدید اقتصادی دولت را شجاعانه خواند و اظهار داشت: هر طرح اقتصادی شاید حاشیه‌هایی داشته باشد و افراد سودجو نیز دنبال منافع خود هستند لذا ضرورت دارد دستگاه‌های ناظر به وظیفه خود عمل کند، یکی از این دستگاه‌ها که می‌تواند مقابله با قاچاق کالا و ارز داشته باشد، فرماندهی کل انتظامی کشور است.
حاجیان با بیان اینکه وظیفه مبارزه میدانی با قاچاق کالا و ارز برعهده فرماندهی کل انتظامی کشور است، درخصوص اقدامات پلیس در این حوزه گفت: یکی از اقدامات بسیار ارزشمند ایجاد قرارگاه امنیت اقتصادی (امین) از ابتدای سال جاری بود که بیش از 10 هزار و 880 تیم عملیاتی در این قرارگاه فعال هستند‌ و ارتباط خوبی با دادستانی کل‌ کشور و سازمان تعزیرات دارند.
وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تا به امروز سه میلیون و 300 هزار لیتر روغن خوراکی، بیش از پنج هزار و 300 تن گندم و آرد، بیش از دو هزار و 700 تن نهاده‌های دامی و سه هزار و 300 تن برنج کشف شده و ارزش کالاهای احتکار شده حدود
9 هزار میلیارد ریال بوده است و در این‌رابطه هزار و 284 متهم بازداشت شدند.
سخنگوی فرماندهی انتظامی کشور افزود: در 24 ساعت گذشته نیز بیش از 177 تن برنج احتکار شده و قاچاق، بیش از 186 تن گندم و آرد، بیش از 430 تن روغن و 176 تن نهاده‌های دامی کشف شد.
بازگشت برخی از سارقان
به چرخه سرقت
حاجیان با اشاره به بحث سرقت، متذکر شد:
51 درصد از سرقت‌ها، از نوع خرد هستند که عواملی همچون فقر و بیکاری، معتادان متجاهر و آسیب‌های چرخه اصلاح مجرمان در بحث سرقت تاثیرگذار است.
این مقام انتظامی گفت: بعضاً با پرونده‌هایی مواجه هستیم که به طور مثال یک‌ مجرم 38 فقره سابقه سرقت دارد و برای بار چهلم توسط پلیس بازداشت می‌شود، باید بررسی شود که کجای چرخه اصلاح مجرمان اشکال دارد، باید دستگاه‌های مسئول در این رابطه آسیب‌شناسی کنند، تا کی‌ باید این دومینو ادامه داشته باشد؟ آیا مجازات‌ها بازدارنده نیست یا اینکه نظام اصلاح و تربیت مجرمان ایراد دارد؟ تا چه زمانی باید پلیس مجرمان را بازداشت کند و تحویل دستگاه قضائی شود و فرد با گذاشتن وثیقه بیرون آمده و مجدداً سرقت را تکرار کند.
پلیس باید اختیارات بیشتری
داشته باشد
حاجیان یادآور شد: پلیس باید اختیارات قانونی بیشتر داشته باشد تا نقش پلیسی خود را در تمام‌ مراحل ایفا کند، به طور مثال در بحث کالای ملوانی یا ته لنجی و خودروهای شوتی، نیاز داریم برخورد شدیدتری با متهمان اینگونه پرونده‌ها صورت گیرد، همین خودروهای شوتی در سال گذشته باعث مرگ تعدادی از هموطنان در تصادفات و مجروحیت 549 نفر شد. همچنین رانندگان خودروهای شوتی 177 فقره تصادف داشتند و 318 نفر از آنها در این‌ تصادفات فوت شدند.
وی با اشاره به مباحث فضای مجازی، اظهار داشت: در سال گذشته 31 درصد کشفیات ما در مسئله فضای مجازی مربوط به باندهای سازمان‌یافته همچون‌ قمار و شرط‌بندی، فروش مواد مخدر و تبلیغ فروش سلاح بود که 288 نفر در این‌ رابطه بازداشت شدند.
سخنگوی فرماندهی انتظامی کشور گفت: در سال گذشته اقدامات خوبی درباره قاچاق سلاح در فضای مجازی انجام شد و 651 مورد عملیات علیه فروشندگان سلاح منجر به شناسایی 22 باند سازمان‌یافته در حوزه قاچاق سلاح شد، دو هزار
و 800 میلیارد تومان گردش مالی داشتند، سرشاخه‌های آنها بعضاً در خارج از کشور بودند.