kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۵۳۵
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۷
در ششمین روز اصلاح یارانه‌ها

کاهش چشمگیر نرخ مرغ وتخم مرغ‌ و برچیده ‌شدن صف‌ها‌

هر روز که از اجرای طرح اصلاح یارانه‌ها می‌گذرد آرامش بیشتری بر بازارکالاهای اساسی حاکم می‌شود، در حال حاضر نه تنها تأمین اقلام غذایی به گواه مردم مشکلی ندارد، بلکه قیمت اقلامی نظیر مرغ و تخم‌مرغ از سقف قیمتی تعیین‌شده هم پایین‌تر آمده و آرامش در بازار حاکم است.


به گزارش فارس، بررسی‌های میدانی دیروز از بازار تهران نشان می‌دهد در ششمین روز اجرای اصلاح یارانه‌ها در کشور، بازار کالاهای اساسی آرام است و از صف‌‌های طولانی که پیش از اجرا و یکی دو روز اول اجرا بود، خبری نیست، قیمت‌ها روی نرخ‌های مصوب تثبیت شده و حتی برخی کالاها مانند مرغ و تخم مرغ به نرخ‌های کمتر از مصوب هم عرضه می‌شود.
طرح ملی اصلاح یارانه‌ها روز 20 اردیبهشت در کشور آغاز شد و اصلاح قیمت 4 قلم کالای اساسی کلید خورد، یعنی یارانه این کالاها که به واردکننده اختصاص می‌یافت حذف و به زنجیره آخر یعنی مردم داده شد. این درحالی است که اختصاص ارز 4200 تومانی به کالا که در سال 97 اجرا شد ‌طبق گزارش‌های مراکز پژوهشی موفق نبود و علاوه‌بر ایجاد فساد و رانت در واردات و توزیع کالا،موجب شد پول ملت ایران به جیب عده‌ای خاص سرازیر شود و با قاچاقی که صورت می‌گرفت یارانه ایرانی‌ها سر سفره خارجی‌ها برود.
خبرنگار فارس در ششمین روز اجرای این طرح که به تحول بزرگ اقتصادی در کشور معروف شده است سری به فروشگاه‌های بزرگ در منطقه 19 تهران زد تا اطلاعات بیشتری را از قیمت‌ها و وضعیت خرید کالاهایی که اخیر یارانه آنها حذف شده به‌دست بیاورد.
کاهش 10 هزار تومانی قیمت مرغ
به یک فروشگاه بزرگ که انواع محصولات پروتئینی از گوشت و مرغ گرفته تا تخم مرغ و لبنیات و دیگر کالاهای سوپرمارکتی می‌فروشد، می‌رویم، ازدحامی که چند روز پیش وجود داشت، دیده نمی‌شود، خریدها کاملا عادی است، چند نفری که در صف پرداخت هستند تنها سه نفرشان مرغ به دست دارند.
ویترین مغازه پر است از مرغ و در کنار آن قطعات مرغ به همان روالی که روزهای قبل اینجا دیده می‌شد، قیمتی که روی تابلو درباره قیمت مرغ نوشته شده بود، 59800 تومان یعنی همان نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار است. ران مرغ هم کیلویی 55 هزار تومان فروخته می‌شود.
خریداران می‌گفتند قیمت در محلات دیگر پایین‌تر است حتی در میدان بهمن تهران (محل عرضه محصولات پروتئینی) در عمده‌فروشی و خرده‌فروشی قیمت مرغ و تخم‌مرغ کاهش خیلی بیشتری دارد.
ایوب فصاحت مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار تهران هم این خبر را تایید کرد و از کاهش‌های بیشتر در این مکان که محل عرضه گسترده به طور عمده و خرده‌فروشی است خبر داد و گفت:‌ «امروز قیمت خرده‌فروشی مرغ در میدان بهمن به کیلویی 50 هزار تومان کاهش یافت که این رقم معادل کاهش 10 هزار تومان نسبت به نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار است و در بخش عمده‌فروشی هم به قیمت 41 تا 44 هزار تومان عرضه می‌شود در حالی که نرخ مصوب آن 55500 تومان است.»
فراوانی تخم‌مرغ در بازار
در یکی دیگر از فروشگاه‌های بزرگ‌ شانه‌های تخم مرغ روی هم انباشته شده است، خبری از کمبود نیست، مردم هم به صورت عادی خرید می‌کنند، صفی هم در کار نیست، شانه 2 کیلویی با قیمت 80 هزار تومان عرضه می‌شود، مغازه‌های دیگر هم وجود داشت که تخم مرغ را به قیمت‌های کمتر تا 75 هزار تومان در هر شانه هم می‌فروختند، آنها نگران بودند که مهلت انقضای مصرف تخم‌مرغ تمام شود.
حتی در برخی مناطق شهر این محصولات ارزانتر فروخته می‌شود زیرا عرضه در آن مناطق زیاد است و رقابت بین فروشندگان قیمت‌ها را پایین می‌کشد. پیش از این نیز کارشناسان می‌گفتند که نرخ‌های ستاد تنظیم بازار سقف قیمتی خواهد شد و با رقابت بین فروشندگان قیمت‌ها شکسته می‌شود. یکی از این مکان‌ها میدان بهمن و معروف به کشتارگاه در تهران و یا میادین میوه و تره بار سطح شهر است.
فروش تخم‌مرغ تا 10 هزار تومان زیر نرخ مصوب
در این‌باره مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار تهران‌ به فراوانی و نیز کاهش قیمت‌ها اشاره می‌کند که عرضه تخم‌مرغ از روز یکشنبه بیشتر شده و قیمت در عمده‌فروشی به 61 تا 65 هزار تومان کاهش یافته و در خرده‌فروشی‌های سطح شهر به قیمت 60 تا 76 هزار تومان در هر شانه عرضه می‌شود.
وی همچنین گفت: قیمت هر شانه تخم‌مرغ در میادین میوه و تره‌بار هم 71 هزار تومان است در حالی که ستاد تنظیم بازار قیمت هر شانه تخم‌مرغ را 80 هزار تومان تصویب کرده بود.
روغن بیشتری به بازار تزریق شود
‌این گزارش میدانی نشان می‌دهد که روغن در اغلب فروشگاه‌های سطح شهر وجود دارد اما تقاضای روغن هنوز زیاد است، قیمت‌ها همان نرخ مصوب بطری 62 هزار تومان است، مردم می‌گویند که بعد از ظهر تمام می‌شود، مغازه‌ها هم یک ردیف روغن در قفسه‌هایشان گذاشته‌اند.
یک مدیر فروشگاه گفت: تا دیروز سفارش‌ها به کندی انجام می‌شد اما از امروز کارخانه‌ها سفارش‌ها را سریع‌تر می‌پذیرند و قرار است از امروز سفارش‌گیری دو برابر شود.
مدیرعامل میدان مرکزی میوه و تره بار استان تهران از فراوانی روغن در میادین مرکزی خبر می‌دهد اما می‌گوید: اشکال در توزیع وجود دارد و هیچ مشکلی از نظر تامین نیست و به خاطر این برخی فروشگاه‌ها به مشکل عرضه برخورده‌اند.
در این فروشگاه و چند فروشگاه دیگر که خبرنگار مراجعه کرد هیچ مشکلی در تامین لبنیات وجود نداشت و به نرخ‌ها مصوب عرضه می‌شدند و صفی هم دیده نمی‌شد.
چطور صف‌ها برچیده شد
یکی از خریداران مواد غذایی در همین فروشگاه‌ها در این‌باره می‌گوید: مردم در روزهای قبل بیش از نیاز روغن خریده‌اند و اکنون یخچال و خانه‌هایشان پر است و جایی برای خرید ندارند، مردم فکر می‌کردند که قیمت کالاهایی که یارانه آنها برداشته می‌شود خیلی بیشتر از نرخ مصوب افزایش می‌یابد چون معمولا بازار رقمی بالاتر از نرخی که دولت تعیین می‌کند، عرضه می‌کرد ‌اما این بار قیمت‌ها پایین‌تر آمد‌ و جالب بود.
یک مرد میانسال هم در این‌باره گفت: پس از اینکه یارانه کمک معیشتی واریز شد، مردم به یکباره به سمت خرید رفتند و تقاضا بالا رفت و یکی دو روز ازدحام شد و اکنون خریدها کمتر شده است.
وزارت جهاد کشاورزی:
روز به روز هماهنگی‌ها بیشتر می‌شود
در این‌باره معاون امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی به وجود برخی ضعف و ناهماهنگی‌ها در بازار اقرار می‌کند اما می‌گوید: هماهنگی‌ها روز به روز بیشتر
می‌شود.
به گفته قربانی روزهای اول اجرای طرح اصلاح یارانه‌ها مقداری ناهماهنگی وجود داشت ولی با جلسات مشترکی که با وزارت صمت داشتیم این روند رو به بهبود است و امیدواریم که خیلی زود یعنی نهایت فردا یا پس فردا عملیات هماهنگی به ۱۰۰ درصد برسد و عملاً مصرف کنندگان ما دچار زحمت نشوند و آن چیزی که در روز اول و تا حدی در روز دوم اتفاق افتاده است دیگر تکرار نشود.
وی گفت: بر اساس اطلاعات موثق، روزانه ۳ هزار تن روغن، ۷ هزار و ۶۰۰ تن مرغ، ۱۵۰۰ تن مرغ منجمد، حدود ۳۰ تن شیر، حدود ۳ هزار تن تخم مرغ، ۳۱۰ تن گوشت قرمز و ۶۰ تن شکر توزیع می‌شود که همه اینها بیش از نیاز بازار است.
بنابراین گزارش هر روز که از زمان اجرای طرح ملی اصلاح یارانه‌ها می‌گذرد، بازار کالاهای اساسی آرامش بیشتری را تجربه می‌کند، صف‌ها تقریبا صفر شده است و هماهنگی برای عرضه هم بیشتر می‌شود، مردم به این باور رسیده‌اند که برای اجرای این طرح ملی هیچ کاری به غیر از همکاری آنها کارساز نیست، خریدهای هیجانی کمتر شده است و خریدها بر اساس نیاز انجام می‌شود از سوی دیگر با اطلاع‌رسانی‌هایی که از سوی رسانه‌ها انجام می‌شود بسیاری از مردم مطمئن شده‌اند که اجرای درست این طرح در آینده می‌تواند برکات خوبی برای سفره آنها و اقتصاد کشور داشته باشد.