زبالهها در استانهای شمالکشور جایی برای دفن ندارند
رئیسسازمان محیط زیست گفت: لازم است با فرهنگ سازی طوری عمل کنیم که پسماند قبل از دفن به یک سرمایه تبدیل شود و استانداران استانها بهخصوص استانهای شمالی دنبال جذب سرمایهگذار باشند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی سازمان حفاظت محیط زیست،
علی سلاجقه در سی و یکمین کارگروه ملی مدیریت پسماند با اشاره به اینکه در استانهای شمالی زبالهها جایی برای دفن ندارند، اظهارداشت: لازم است با فرهنگ سازی طوری عمل کنیم که پسماند قبل از دفن به یک سرمایه تبدیل شود و استانداران استانها بهخصوص استانهای شمالی دنبال جذب سرمایهگذار باشند. سلاجقه افزود: کارگروه مدیریت پسماند یکی از کارگروههای تاثیرپذیر است و امیدوارم به حل مسائل پسماند کشور بپردازد. از معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری خواستهایم تمامی کالاهایی که مهر دانشبنیان دارند را به ما اعلام کند تا دستگاهها را به استفاده از آنها مکلف کنیم. از امروز برای شروع هر کاری از پروژههای دانش بنیان استفاده و کارهای نیمهکاره را با استفاده از ظرفیت دانش بنیان داخلی مدیریت کنید. وی ادامه داد: استانداریها، ادارات کل محیط زیست، شهرداریها، شرکت آب و فاضلاب و پسماند وزارت کشور باید تکالیفشان را در این بخش بهدرستی انجام دهند و مردم را همیشه در تولید پسماند مقصر ندانیم. خود ما به عنوان مسئولان دستگاههای اجرایی مقصریم و باید در این زمینه پاسخگو باشیم. رئیسسازمان محیط زیست با بیان این فرهنگ کاهش تولید پسماند در کشور باید نهادینه شود، گفت: فرهنگسازی برای کاهش تولید پسماند توسط همه دستگاهها به خصوص صدا و سیما یک تکلیف باشد و توجه به زیرساختهای فرهنگی آن نیاز است. دستگاهها مکلف به تغییر رویه شوند و مواد مصرفی و محصولات قابل استفاده که قابلیت بازیافت دارند را در برنامههای جاری خود قرار دهند. چنانچه حتی
۱۰ درصد در بحث تفکیک پسماند از مبدا و معضلات تولید پسماند کم شود، رقم قابل ملاحظهای در کاهش تولید پسماندها خواهیم داشت.