kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۳۴۶
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو وعده داد

ریزش قیمت‌ خودرو از اواخر شهریور با واردات

 
 
 
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان این‌که نخستین خودروهای وارداتی اواخر شهریور راهی بازار می‌شوند، گفت: از همان ماه اول ما شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود.
مهدی دادفر در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، درخصوص پیش‌نویس واردات خودرو که قرار است از سوی وزارت صنعت تهیه و طی روزهای آینده اعلام شود، گفت: این پیش‌نویس در راستای ماده 4 طرح ساماندهی صنعت خودرو تهیه می‌شود و قرار است بر اساس آن به جای خودروهای لوکس برای عموم مردم واردات خودرو انجام شود.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اعلام این‌که در این پیش‌نویس قرار است الزامات صادرات خودرو و قطعات نیز تعریف شود، افزود: همچنان قوانین تعرفه‌ای، عوارض و استانداردها بر واردات خودرو حاکم است و تغییری در این رابطه انجام نشده است.
وی با انتقاد از این‌که در راستای تدوین پیش‌نویس واردات خودرو جلسات مختلفی برگزار شده اما از انجمن‌های ذی‌ربط هیچ مشورتی در این رابطه صورت نگرفته است، ادامه داد: در نهایت بعد از رایزنی‌های بسیار ما توانستیم یک نماینده از خود را در جلسه اخیر وزارت صنعت اعزام کنیم اما نکته اینجاست که وزارت صنعت باید برای تصویب قوانین و مصوبات مختلف نظر اهالی فن را هم جویا شود.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درخصوص تاثیر واردات خودرو بر قیمت بازار نیز گفت: به نظر می‌رسد از همان ماه اول ما شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم چرا که واردات خودرو شوک به بازار وارد می‌کند. ضمن این‌که اولین خودروهای وارداتی اواخر شهریورماه راهی بازار می‌شوند.
کمبود 500 هزار دستگاهی بازار خودرو
همچنین عزت‌الله اکبری تالارپشتی؛ رئیس ‌کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در خصوص واردات خودرو تصریح کرد: با بررسی کمیسیون‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب شد دولت خودرو‌هایی را که کم‌مصرف و ایمن هستند بدون سقف وارد کند. امروز خلأ 500 هزار خودرویی در بازار احساس می‌شود که با واردات، فضا رقابتی می‌شود.
منوچهر منطقی؛ معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت نیز گفت: برای واردات خودرو نمی‌توانیم به طور کامل از منابع بانک مرکزی استفاده کنیم بنابراین پیشنهاد شد که سرمایه‌گذاران می‌توانند در زنجیره ارزش خودرو چه در قطعات و چه در زیرمجموعه‌ها سهیم باشند و همچنین مشوق‌های صادراتی برای کسانی که طیفی از محصولات را صادر می‌کنند، تعریف شد تا در ازای صادرات با مجوز بانک مرکزی بتوانند واردات 
کنند.
او درباره میزان واردات و تاثیر کیفیتی و قیمتی روی تولیدات داخلی تصریح کرد: به عنوان مثال نیاز بازار 
دو میلیون دستگاه خودرو است منتها خودروساز‌ها یک و نیم میلیون دستگاه تولید می‌کنند و برای این‌که بازار به تعادل برسد باید جمع تولید داخلی و صادرات نیاز‌های جامعه را برطرف کند.
فاطمی‌امین وزیر صنعت هم با اعلام این‌که مصوبه واردات خودرو هفته آینده نهایی می‌شود، تاکید کرد: «محدودیتی در واردات نخواهیم داشت و همزمان با واردات و همچنین افزایش عرضه خودروسازان داخلی، بخش عمده‌ای از تقاضای بازار پاسخ داده خواهد شد. هماهنگی‌های لازم انجام شده تا این واردات در اسرع وقت انجام شود، اما دولت، واردکننده نخواهد بود بلکه شرایط را تسهیل خواهیم کرد.»
او افزود: اولین نکته این است که تمرکز ما بر واردات خودروهای اقتصادی است. در سال‌های پیش از 1397، عمدتا خودروهای لوکس، گران‌قیمت و تجملاتی وارد می‌شد که بخش خاصی از آن بهره می‌بردند اما تمرکز ما در این دوره بر این است که خودروهای اقتصادی برای استفاده عموم وارد شود و هم این‌که این نقیصه در کشور برطرف شود.
هشدار نسبت به واگذاری مسئولیت واردات 
به خودروسازها!
گفتنی است، اگر مسئولیت واردات خودرو همانند خودرو‌سازی دوباره به قطعه‌سازان و خودرو سازها واگذار شود این نگرانی وجود دارد که خودروهای بی‌کیفیت و با قیمت بالا وارد کشور شود که نه تنها اثر مثبت واردات خودرو را از بین خواهد برد بلکه منابع ارزی کشور هم به هدر خواهد رفت.