kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۹۵۲۷
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۹
جوزپ بورل: با حمایت نظامی از اوکراین بحران حل شود!

بنزین اروپا! روی آتش جنگ اوکراین

 

سرویس خارجی-
یک روز پس از اینکه آلمان اعلام کرد ذخایر سلاحش به دلیل ارسال به اوکراین ته کشیده، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا راه‌حل پایان بحران اوکراین را «ارسال گسترده سلاح و گسترش کمک‌های نظامی به کیف» اعلام کرد.
اتحادیه اروپا و آمریکا همچنان به حمایت گسترده تسلیحاتی از «کیف» در جریان جنگ اوکراین ادامه می‌دهند و آن‌قدر سلاح به این کشور ارسال کرده‌اند که آلمان اعلام کرده، دیگر سلاحی برای ارسال در انبارهایش باقی نمانده است! حمایت افراطی که به گفته برخی کارشناسان ممکن است به شعله‌ور شدن جنگ مستقیم بین روسیه و غرب منجر و در نهایت به جنگ جهانی سوم ختم شود؛ فرجام خطرناکی که وزیر خارجه ایتالیا هم چندی پیش به آن اشاره کرد. در چنین فضایی دیروز وزرای خارجه اتحادیه اروپا هم نشستی را برای بررسی اقدامات بیشتر در جهت حمایت نظامی از اوکراین در بروکسل برگزار کردند. «جوزپ بورل»
رئیس‌سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در توئیتی نوشت موضوع نشست وزرای خارجه اروپا درباره اتخاذ گام‌های جدید برای حمایت از اوکراین است. «بورل» همچنین دیروز پس از سفر به اوکراین خواستار گسترش هرچه سریع‌تر کمک‌های نظامی به اوکراین و حمایت از سناریوی نظامی برای پایان دادن به جنگ اوکراین شد. وی در جمع خبرنگاران از تمایل اتحادیه اروپا برای پایان دادن به جنگ اوکراین با توسل به زور و گسترش کمک‌های نظامی به اوکراین خبر داد.
بنابر گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، بورل با تأکید بر لزوم گسترش کمک‌های نظامی به اوکراین و در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه جنگ اوکراین باید در میدان نبرد به پیروزی ختم شود، گفت: «بله، جنگ‌ها در میدان‌های نبرد، پیروز می‌شوند یا به شکست منجر می‌شود. ما درباره گسترش کمک به اوکراین بحث و گفت‌وگو خواهیم کرد.»طبق گزارش تاس، رئیس‌سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بدو ورود به نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در «لوکزامبورگ» گفت: «شما حالا می‌توانید هرچقدر دوست داشته باشید به کیف سفر کنید. ما دفتر نمایندگی خود را در آن‌جا بازگشایی کردیم.»
وی سپس از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست تا سلاح‌هایی را که کیف درخواست کرده است، در اختیار این کشور قرار دهد و تأکید کرد که ظرف چند روز و نه چند هفته پیش رو باید تصمیماتی را برای کمک به اوکراین اتخاذ کنند و اتحادیه اروپا در همین راستا هر آنچه را می‌تواند برای کمک به اوکراین به کار گیرد. بورل اوایل هفته جاری نیز در پیامی که در صفحه توئیتری خود منتشر کرد، از عملیات نظامی در اوکراین برای پایان دادن به جنگ اوکراین حمایت کرده و نوشته بود: «این جنگ در میدان نبرد پیروز خواهد شد، ۵۰۰ میلیون امکانات اروپا در حال آماده‌ شدن برای تحویل به اوکراین است و تحویل تسلیحات مطابق با نیازهای اوکراین خواهد بود.»
زلنسکی: علاقه‌ای به دیپلماسی ناتو ندارم
«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین نیز که بارها از ناتو درخواست کرده که «اقدامات سخت‌تری»را علیه روسیه اتخاذ کند، در مصاحبه جدید خود اظهار کرده که او دیگر «علاقه‌ای به دیپلماسی ناتو» ندارد. وی در مصاحبه‌ای با برنامه «۶۰ دقیقه» تلویزیون سی‌بی‌اس آمریکا خطاب به ناتو گفت: «وقتی شما براساس دیپلماسی کار می‌کنید، هیچ نتایجی به دنبال ندارد. تمامی این‌ها بوروکراتیک است.... من دیگر هیچ احساسی ندارم. من دیگر هیچ علاقه‌ای به دیپلماسی آنها که موجب ویرانی کشورم می‌شود، ندارم.
پیشنهاد اقتصادی روسیه به بریکس
خبر دیگر اینکه روسیه گروه قدرت‌های اقتصادی در حال ظهور (بریکس) خواسته استفاده از ارزهای ملی و سیستم پرداخت یکپارچه خود را توسعه دهند. به گزارش رویترز«آنتون سیلوانوف»، وزیر دارایی روسیه در دیداری که با وزرای بریکس که شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی می‌شوند گفت شرایط اقتصاد جهان به‌خاطر تحریم‌ها بدتر شده‌است.سیلوانوف گفت تحریم‌های جدید ساختار سیستم پولی و مالی بین‌الملل را که براساس دلار آمریکا پایه‌گذاری شده، خراب کرده‌است. به گزارش تسنیم وی ادامه داد:«این شرایط باعث می‌شود فعالیت خود در زمینه‌های مختلف را تسریع کنیم، زمینه‌هایی مانند: استفاده از ارزهای ملی برای واردات و صادرات، یکپارچه کردن سیستم‌ها و کارت‌های پرداخت، ایجاد یک سیستم پیام‌دهی مالی مخصوص به خود و پایه‌گذاری یک آژانس اعتبارسنجی مستقل برای بریکس»سیلوانوف گفت:«بحران فعلی توسط بشر ایجاد شده و کشورهای بریکس تمام ابزارهای لازم برای کاهش پیامدهای این بحران برای اقتصادهای خود و در کل، برای اقتصاد دنیا را دارند»
استاندارد دوگانه انگلیس
«دیوید هرست»، تحلیلگر روزنامه میدل ایست آی نیز در تحلیلی درباره تزویر کشورهای غربی در رویکردشان درباره جنایات جنگی در جهان نوشت: «بوریس جانسون خواستار تحقیق درباره جنایات در اوکراین شده است. این در حالی است که خود انگلیس به طور مداوم تحقیقات در مورد جرایم خودش را تخریب کرده است. هر چند درخواست‌ها برای انجام تحقیقات درباره وقوع جنایات جنگی در اوکراین در حال افزایش است یک مشکل کوچک وجود دارد. امروز همان کشورهایی که خواستار عدالت بین‌المللی در رابطه با رفتار سربازان روسیه هستند، خودشان به طور مداوم تحقیقات در مورد جنایات جنگی مستند شده‌ای که به نام آنها مطرح شده را تخریب کرده و به تأخیر‌انداخته‌اند.
میدل ایست می‌افزاید: «بوریس جانسون، اخیرا مستقیماً روس‌ها را از بابت آنچه به نام آنها در اوکراین انجام می‌شود مورد بازخواست قرار‌داد.
جانسون گفت که این خیانت به اعتماد هر مادری است که در حالی که پسرش عازم پیوستن به ارتش می‌شود با افتخار برای خداحافظی با او دست تکان می‌دهد...چگونه یک نخست‌وزیر انگلیس انتظار دارد در حالی که کشور خودش دفعات بیشماری نگاهش را در قبال جنایات جنگی مرتبط با خودش به سمت دیگری گرفته، حرفش جدی گرفته شود؟» در پایان این گزارش آمده: «چگونه کشورهای پیشرو غربی می‌توانند امیدوار به تضمین یک عدالت بین‌المللی کارآمد باشند؟ چیزی که مورد نیاز است و اوکراین برای آن فریاد می‌زند. لکه روی وجدان ما چقدر بزرگ است؟ و چرا وقتی غرب در مورد جنایات جنگی داد سخن سر می‌دهد، کسی در خاورمیانه، آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی چندان به حرف‌هایش گوش نمی‌دهد؟چه چیزی به انگلیس این حق را می‌دهد که درباره نظم جهانی مبتنی بر قوانین علیه مستبدها موعظه کند، در حالی که جنگ‌های خودش- که به نام دموکراسی و مسئولیت‌پذیری انجام شدند- چنین صدمات وحشتناکی را به مردم بی‌گناه وارد کرده‌اند؟جهان به یک دادگاه کیفری بین‌المللی نیاز دارد که در قبال هر جنگی کارکرد داشته باشد. یک تحقیقات با موضوع جنایات جنگی در قبال اوکراین برای داشتن هر گونه اعتبار باید به تحقیق در مورد قتل‌های رخ داده از سوی هر دو طرف، یعنی روسیه و اوکراین بپردازد. قرار گرفتن قوی‌ترین ارتشهای جهان زیر چتری از فرار از مجازات، دهن کجی به تنها اجماع مهم، یعنی اجماعی برای سپردن نقض کنندگان قوانین جنگ به دست عدالت است.»
قدیروف: کیف سقوط خواهد کرد
«رمضان قدیروف»، رئیس‌جمهور چچن نیز دیروز پیش‌بینی کرده که نیروهای روس نه فقط به شهر بندری ماریوپل، بلکه به کیف و دیگر شهرهای اوکراین هم حمله خواهند کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، او در ویدیویی که در کانال تلگرام خود منتشر کرده، گفته: «حمله‌ای در کار است... نه فقط به ماریوپل، بلکه همچنین به دیگر نقاط و شهرها و روستاها.... در وهله اول، لوهانسک و دونتسک به طور کامل آزاد خواهند شد... و بعد ما کیف و تمام شهرها را می‌گیریم... به شما اطمینان می‌دهم که حتی یک گام هم به عقب برداشته نخواهد شد. چچن منطقه‌ای خود مختار داخل کشور روسیه است.»
لاوروف: در اوکراین
برای پایان دادن به سلطه آمریکا می‌جنگیم
وزیر خارجه روسیه ضمن تأکید بر اینکه «مسکو تسلیم فشارهای غرب نخواهد شد» گفت که عملیات نظامی روسیه در اوکراین برای پایان دادن به سلطه جهانی آمریکا است.
«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه دیروز دوشنبه طی مصاحبه با شبکه تلویزیونی «روسیه 24» تصریح کرد که مسکو تسلیم فشارهای کشورهای خارجی نمی‌شود و «هدف عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین پایان دادن به طرح‌های آمریکا برای سلطه جهانی است... عملیات نظامی ما برای پایان دادن به گسترش غیرمسئولانه و مسیر غیرمسئولانه به سمت سلطه آمریکا و تحت نظر آن‌ها، بقیه کشورهای غربی در صحنه جهانی طراحی شده است. این سلطه با نقض فاحش قوانین بین‌المللی و مطابق با برخی قوانین ناشناخته که گهگاهی وضع می‌شود، ساخته شده است.»
وی همچنین از جدیدترین اظهارات «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انتقاد کرد که گفته بود اتحادیه اروپا باید با عرضه تسلیحات به اوکراین و از طریق سناریوی نظامی به جنگ اوکراین پایان دهد و تأکید کرد که هم‌اکنون قوانین به شدت تغییر کرده است: «این یک تغییر کاملاً جدی است. حتی در سیاستی که اتحادیه اروپا و غرب تحت رهبری آمریکا پس از شروع عملیات نظامی ویژه ما شروع به دنبال کردن کردند، تغییر به وجود آمده است. سیاستی که منعکس‌کننده خشم و از جهاتی حتی دیوانگی است و البته نه تنها با [وضعیت] اوکراین، بلکه با تبدیل اوکراین به پایگاهی برای سرکوب نهایی روسیه تعیین می‌شود.»