kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۹۲۳۲
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۴
شاخص آلودگی هوای تهران و برخی شهرها در وضعیت خطرناک

تداوم گرد وغبار در آسمان کشور تا یکشنبه

دیروز آسمان کشور در شرایطی در شهرهای مختلف از خوزستان تا خراسان رضوی رنگ خاک گرفته بود که وضعیت شاخص‌ها در برخی مناطق در شرایط خطرناک قرار داشت.

 


به گزارش خبرگزاری مهر، یک کارشناس سازمان هواشناسی، با بیان اینکه در روزهای قبل اعلام کردیم چشمه‌های تولید گرد و خاک در شمال عراق و کشورهای سوریه و عربستان همچنان باقی است و متأسفانه استان‌های مرزی را از جمله کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، آذربایجان غربی درگیر می‌کند، افزود: جریانات غربی در لایه‌های بالایی جو به قدری قوی است که این گرد و خاک را جارو می‌کند و استان‌های همدان، مرکزی، قم، البرز و تهران را تحت تأثیر قرار
داده است.
محمد اصغری ادامه داد: با توجه به اتفاقاتی که در خاورمیانه به جهت کم بارشی داشته‌ایم این موضوع تکرار خواهد شد و اوج این گرد و خاک از فروردین تا مرداد است و تا موقعی که این چشمه‌ها وجود داشته باشد گرد و خاک نیز خواهد بود.
اصغری افزود: بر اساس تصاویر ماهواره‌ای منشأ این گرد و خاک در کشور عراق است که متأسفانه استان‌های آذربایجان غربی، کرمانشاه، مرکزی، البرز، زنجان، قم، تهران و قزوین را تحت تأثیر قرار داد.
وی گفت: از آخر وقت روز جمعه از سمت شمال غربی جبهه هوایی وارد کشور خواهد شد که سبب بارش می‌شود و تا روز یکشنبه استان‌های زنجان، تهران، قم، مرکزی، همدان، البرز، مرکزی و استان‌های شمال شرق و آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، البرز، قم، همدان، اردبیل را تحت تأثیر قرار خواهد داد و باعث می‌شود که گرد و خاک شسته شود.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما دیروز شاخص آلودگی هوا در سر پل ذهاب، کنگاور و قصر شیرین در استان کرمانشاه و زنجان در لحظاتی به شاخص
500 رسید. در تهران هم وضع آلودگی هوا خطرناک اعلام شد و شاخص آلودگی به 491 رسید که 9 واحد با حد نهایی سنجش آلودگی هوا فاصله دارد.
محمد اصغری کارشناس سازمان هواشناسی در همین خصوص به اخبار نیمروزی سیما گفت: 26 استان کشور از جنوب غربی تا شمال شرقی کشور درگیر گرد و غبار خواهند شد و این وضعیت تا یکشنبه ادامه خواهد داشت.
اصغری افزود: در سمنان این گرد و غبار تشدید می‌شود و شرایط حادتر خواهد شد.
وی درباره بارش‌ها هم گفت: در آذربایجان‌های غربی و شرقی از شامگاه جمعه بارندگی خواهیم داشت اما با وجود این بارندگی‌ها در برخی استان‌ها باز هم هوا آلوده خواهد بود.
این کارشناس هواشناسی همچنین توصیه کرد: در دو سه شب آینده سحری‌ها و افطاری‌ها در فضای باز برگزار نشود.
همچنین رئیس‌مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره علت گرد و غبار موجود در هوای برخی استان‌ها از جمله تهران به خبرگزاری ایسنا گفت: بخشی از گرد و خاکی که روز جمعه کشور را تحت تاثیر قرار داد منشأ خارجی دارد که از سوریه و عمدتا عراق وارد کشور می‌شود. بخشی هم منشا داخلی دارد و به دلیل خشکسالی‌های اخیر و خیزش خاک از زمین‌های اطراف شهرها است اما اینکه این آلودگی چند درصد منشأ داخلی دارد و چند درصد منشأ خارجی قابل تفکیک و تشخیص نیست.
صادق ضیاییان افزود: این توده گرد و غبار بخش وسیعی از کشور را در برگرفته است اما انتظار داریم که این گرد و خاک تا امروز در نوار غربی کشور وجود داشته و در باقی نقاط با کاهش نسبی همراه باشد.
در همین حال، سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ از توسعه گرد و غبار و وزش باد شدید موقت و انتقال گردوخاک در کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان در روز شنبه(۲۰ فروردین)خبر داد.در این شرایط جوی کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا، اختلال در تردد دور از انتظار نیست. در ادامه این هشدار سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگی دیگر از توسعه گرد و خاک و وزش باد شدید موقت و انتقال گردوخاک از کشورهای همسایه غربی در روز شنبه خبر داد.
این شرایط جوی روز شنبه در تهران، اصفهان، البرز، زنجان، سمنان، قزوین، کرمان، یزد، لرستان، مرکزی، همدان، قم، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی دور از انتظار نیست و در این وضعیت کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا، اختلال در تردد پیش‌بینی می‌شود.
تداوم حضور گردوغبار در تهران
مازیار غلامی، معاون اداره کل هواشناسی استان تهران نیز از افزایش گردوخاک، ذرات معلق و کاهش کیفیت هوا و انباشت آلاینده‌های جوی به‌ویژه ذرات معلق خبر داد و به ایسنا گفت: این شرایط تا روز شنبه ادامه دارد و هوا روز شنبه هم مثل روز جمعه در بعضی ساعات به‌خصوص اوایل صبح برای گروه‌های حساس و در بعضی ساعات برای تمامی گروه‌ها ناسالم است.
استقرار آمبولانس‌های اورژانس
در میادین اصلی شهر
همچنین یحیی صالح طبری، سرپرست مرکز اورژانس تهران روز گذشته اعلام کرد: وزش باد شدید همراه با گرد و خاک، آلودگی هوای پایتخت را در وضعیت اضطرار و خطرناک قرار داد که بی‌درنگ تکنسین‌های اورژانس در آماده‌باش کامل قرار گرفتند و اتوبوس آمبولانس‌های اورژانس در میادین تجریش، انقلاب، آزادی، امام حسین‌(ع)، امام خمینی(ره) مستقر و مشغول خدمت‌رسانی شدند.
همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، روز گذشته کیفیت هوای شهر تهران با شاخص 490 در وضعیت خطرناک قرار گرفت و 17 ایستگاه سنجش کیفیت هوا در تهران در وضعیت خطرناک، 9 ایستگاه در وضعیت بسیار ناسالم و دو ایستگاه در وضعیت ناسالم برای همه گروه‌ها قرار داشت، در این بین مناطق 1، 2، 7، 8، 9، 13، 18، 19 و 22 دارای شاخص 500 بودند.
این وضعیت در حالی است که روز پنجشنبه نیز کیفیت هوای تهران با شاخص 190 با نشانگر وضعیت ناسالم برای همه گروه‌ها سپری شد و طبق پیش‌بینی صورت‌گرفته امروز نیز کیفیت هوا در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه خواهد بود.
هشدار وزارت بهداشت
در پی تغییر شرایط آب و هوایی
در همین حال، روز گذشته رئیس‌گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، با اشاره به وقوع گرد و غبار در بیشتر مناطق به ویژه در غرب کشور گفت: وقوع گرد و غبار در کشور از دیروز آغاز شد و امروز نیز در تهران شاهد آن هستیم. در این مناطق افرادی که به بیماری‌های قلبی یا ریوی مبتلا هستند، سالمندان و کودکان باید سعی کنند از منزل خارج نشوند و فعالیت‌هایشان را به حداقل برسانند. سایر افراد نیز باید از فعالیت‌های طولانی و سنگین در خارج از منزل خودداری و سعی کنند از ماسک استفاده کنند. عباس شاهسونی افزود: ماسک‌هایی که به علت پیشگیری از ابتلاء به بیماری کرونا استفاده می‌شود می‌تواند به افراد کمک کند تا کمتر با گرد و غبار مواجه شوند و این گرد و غبار کمتر به سیستم تنفسی آنان وارد شود.
شاهسونی ادامه داد: در این شرایط افزایش شدید بیماری‌های قلبی یا ریوی را داریم که ممکن است منجر به مرگ زودرس در بیماران قلبی و سالمندان شود و همچنین افزایش شدید عوارض تنفسی را شاهد خواهیم بود.
وی بیان داشت: مردم سعی کنند که بعد از افطار آب بیشتری بنوشند تا اگر گرد و غبار به ریه آنها وارد شده است دفع شود و سعی کنند که بیشتر از میوه‌ها و سبزی‌ها استفاده کنند تا سمومی که وارد بدنشان شده است، دفع شود.
لزوم رعایت توصیه‌های بهداشتی
در آلودگی هوا
اصولاً در شرایطی که گردو خاک شدت می‌گیرد، نباید در فضای باز بود. زیرا، تنفس گرد و خاک معلق در هوا، سلامت افراد به ویژه بیماران تنفسی و قلبی را تهدید می‌کند. از همین رو لازم است، تا حد امکان از خروج غیرضروری از منزل و تردد بی‌مورد در معابر شهری خودداری کنید.
در صورت وجود بیماری قلبی، تنفسی، ابتلاء به آسم، در فضای باز فعالیت ننموده و تا حد امکان از حضور در سطح شهر خودداری نمائید. کودکان و سالمندان نیز از حضور در سطح شهر خودداری کنند.
تردد خودروهای شخصی و استفاده از خودروهای تک سرنشین را کاهش دهید. در صورت لزوم خروج از منزل یا محل کار، حتماً از ماسک مناسب برای جلوگیری از تنفس هوای آلوده و همچنین از عینک مناسب استفاده کنید. کارکنانی که به واسطه شغلی بیشتر در معرض گرد و غبار قرار دارند، حتماً از وسایل حفاظت فردی استفاده کنند.
از مصرف سیگار و قلیان خودداری کنید. مصرف شیر، ماست کم‌چرب، میوه و سبزیجات تازه و مایعات را برای دفع سموم از بدن افزایش دهید. تا برگشت هوا به شرایط مطلوب، از هرگونه فعالیتی که منجر به افزایش آلودگی هوا می‌شود خودداری نمائید. در صورت مواجهه با تنگی نفس و هرگونه ناراحتی قلبی- عروقی، سریعاً به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی یا بیمارستان مراجعه کنید.