kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۸۲۸۳
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۰
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان: در سال‌های آینده

90 درصد آب شرب بندرعباس از دریا تأمین خواهد شد

 
 
 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان گفت: برنامه داریم، در سال‌های آینده تا 90 درصد آب شرب این کلانشهر از طریق شیرین‌سازی آب دریا تأمین شود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، امین قصمی درباره وضعیت آب شیرین‌کن‌های هرمزگان اظهار داشت: درحال حاضر یک آب شیرین‌کن با ظرفیت شیرین‌سازی 100 هزار مترمکعب در روز برای تأمین آب شرب بندرعباس در مدار بهره‌برداری است و در برنامه داریم که با احداث ظرفیت‌های شیرین‌سازی آب، در سال‌های آینده تا 90 درصد آب شرب این کلانشهر از طریق شیرین‌سازی آب دریا تأمین شود.
او تصریح کرد: تأمین آب کلان‌شهر بندرعباس بدین‌گونه است که 48‌ درصد نیاز آب از طریق شیرین‌سازی تأمین می‌شود و اگر این ظرفیت وجود نداشت نمی‌توانستیم تابستان 1400 را بدون چالش پشت سر بگذاریم. 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان افزود: در حال حاضر 95 میلیون مترمکعب در سال ظرفیت تولید آب در هرمزگان از طریق آب‌شیرین‌کن وجود دارد و به همین دلیل بخشی از منابع آبی مورد نیاز از آب‌شیرین‌کن‌ها و مابقی از منابع سطحی و غیرسطحی تأمین می‌شود.
قصمی با تأکید بر این‌که در سطح کشور 85 سایت آب‌شیرین‌کن با ظرفیت 570 هزار مترمکعب وجود دارد، اظهار کرد: از این تعداد
40 سایت با ظرفیت 232 هزار مترمکعب در بندرعباس وجود دارد و تا چند ماه آینده 11 سایت جدید را با ظرفیت 43 هزار مترمکعب وارد مدار می‌کنیم و ظرفیت کلی بندرعباس به 275 هزار مترمکعب افزایش می‌یابد.
او ادامه داد: سه سایت به ظرفیت 11‌ هزار مترمکعب نیز در مرحله‌ انتخاب سرمایه‌گذار قرار دارد که وارد مدار شدن این سایت‌ها می‌تواند بسیاری از چالش‌های موجود را برطرف کند.
هدررفت سنگین نزولات آسمانی
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان افزود: از 
13 شهرستانی که داریم هشت طرح آب‌رسانی جدید را برای این شهرها تعریف کرده‌ایم که وارد مدار اجرایی شده و منابع تأمین آب این شهرها نیز باهدف تأمین آب پایدار، تغییر خواهد کرد، گفت‌: استان هرمزگان هم در حوزه برق و هم در حوزه آب برنامه‌ریزی راهبردی برای حل مسائل انجام داده است. قصمی تصریح کرد: بارش‌های استان هرمزگان به طور متوسط سالانه حدود 200 میلیمتر است و حجم نزولات جوی این استان به 20 میلیارد مترمکعب در سال می‌رسد؛ اما دو سوم این رقم، (حدود 13 تا 14 میلیارد مترمکعب) با تبخیر یا ورود به دریا، از دسترس خارج می شود. به منظور ذخیره آب‌های سطحی ناشی از بارش‌ها در این استان و استفاده از آن در تأمین آب شرب، کشاورزی و صنعت، در حال حاضر چهار سد جگین، شمیل و نیان، میناب و سرنی در مدار بهره‌برداری است. او ادامه داد: اما هنوز حجم آب‌های شیرین سطحی که بدون مهار به ویژه در فصول سیلابی، وارد دریا شده و از دسترس خارج می شوند قابل توجه است، از اینرو ساخت هفت سد جدید در دست مطالعه و ساخت دو سد جدید در دست اجرا قرار دارد.
همچنین جمشید عیدانی؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: این هفت سد با تکمیل مطالعات و تأمین اعتبارهای لازم در آینده احداث شده و کمک خوبی در تأمین آب این استان خواهند بود. ضمن اینکه شبکه آبیاری میناب با 11 هزار هکتار اراضی و سبزپوشان با چهارهزار هکتار اراضی فعال است. پروژه‌های متعددی در استان در دست اجرا است که نوسازی خط آبرسانی از میناب به بندرعباس از جمله آنهاست.
او از در دست مطالعه بودن 13 طرح تغذیه مصنوعی خبر داد و گفت: 1500 میلیون مترمکعب مجموع آب‌های سطحی مهار نشده استان هرمزگان است که اجرای این طرح‌ها نیاز به اعتباری بالغ بر چهارهزار و 169 میلیارد ریال دارد.