kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۷۹۹۱
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۸
استاندار خوزستان در گفت‌و‌گو با کیهـان:

خوزستان مشکل لاینحلی ندارد

استاندار خوزستان گفت: مشکلات خوزستان سخت اما قابل حل هستند و هیچ راهِ بُن بستی برای توسعه استان خوزستان وجود ندارد.

 

اهواز- خبرنگار کیهان :

دکتـرصادق خلیلیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار کیهـان با طرح این پرسش که این همه حاشیه ‌سازی به ویژه در فضای مجازی و نشر اخبار کذب و سیاه‌نمایی درباره خوزستان، استانِ ما را به کجا رساند، افزود: تعامل، هم افزایی و پرهیز از حاشیه باید در دستور کار تمام احزاب و گروه‌ها باشد و همه باید برای برون‌رفت استان از این وضعیت کمک کنیم.
وی خارج کردن جو انفعال از ادارات استان را اولین برنامه کاری خود عنوان کرد. استاندار خوزستان با تأکید بر اینکه لزوم طراحی و برنامه‌ریزی برای توسعه زیرساخت‌های استان گفت: به منظور توسعه زیرساخت‌های استان برنامه‌ای دو ساله را طراحی و به هیئت دولت ارائه دادیم که در مصوبات سفر استانی منظور شدند و علی‌رغم اینکه در سفر چنین مصوبه‌ای وجود ندارد ما توانستیم پروژه‌های اصلی و اساسی استان را احصا و شناسنامه‌دار کنیم. 
به گفته وی مبلغ 36 هزار میلیارد تومان برای توسعه طرح‌ها و پروژه‌های استان خوزستان مصوب شد. مبلغ
20 هزار میلیارد تومان توسعه سرمایه‌گذاری و
7هزار میلیارد تومان هم تسهیلات قرض‌الحسنه که نیمی را به حمایت از واحد‌ها و سرمایه‌گذاری خُرد و کوچک تعلق می‌گیرد و نیمی دیگر مختص ازدواج جوانان است.
استاندار خوزستان همچنین با اشاره به اجرای طرحی که منجر به افزایش 50درصدی منابع مالی استان خوزستان شد، عنوان کرد: شرکت‌هایی درخوزستان وجود دارد که مالیات‌شان در مرکز پرداخت می‌شد؛ طی بخش‌نامه‌ای این شرکت‌ها را مُلزم کردیم که حساب‌های شان را به خوزستان منتقل کنند و گردش وجوه‌شان نیز می‌بایست در بانک‌های خوزستان باشد این کار باعث شد که منابع مالی استان نسبت به مدت مشابه سال قبل رُشد 50 درصدی داشته باشد و از 100 هزار میلیارد تومان سال گذشته به 150 هزار میلیارد در سال جاری افزایش یابد.
خلیلیان حل مشکل شرکت هفت تپه را یکی از برجسته‌ترین اقدامات صورت گرفته در ماه‌های اخیر عنوان و با اشاره به مغفول ماندن این موضوع در ابعاد رسانه‌ای گفت: در این مدت کارهای بزرگ و برجسته‌ای انجام شد یک نمونه آن حل مشکل شرکت هفت تپه است که ابعاد جهانی علیه انقلاب اسلامی پیدا کرده بود؛ این کارخانه ظرف سه سال آتی به سوددهی خواهد رسید؛ ولی متاسفانه این کار بسیار بزرگ رسانه‌ای نشد و مغفول ماند.
وی همچنین با بیان اینکه بهبود و اصلاح شبکه فاضلاب اهواز در پنج ماه اخیر برابر با تمام اقدامات هشت ساله دولت قبل است، عنوان کرد: طی پنج ماه اخیر و در قالب طرح اضطراری فاضلاب شدت مشکل فاضلاب را تا 80 درصد کاهش دادیم و تا پیش از پایان سال جاری نیز روکش آسفالت انجام خواهد شد ولی جای بسی تأمل است که چرا در گذشته اعتبارات بالایی از محل صندوق توسعه ملی به دست آمده بود اما هم‌چنان شاهد پس زدگی فاضلاب در نقاط مختلف شهر بودیم.
خلیلیان ادامه داد: در پروژه غدیر نیز که 52درصد از جمعیت استان خوزستان را پوشش می‌دهد مقرر شده بود که در افق 1425 میزان آب رسانی به 25 متر مکعب بر ثانیه برسد تا نیاز استان تامین گردد؛ تا پیش از استقرار دولت جدید یعنی مرداد ماه سال جاری آنچه در این طرح آب رسانی می‌شد 10 متر مکعب بود؛ بنابراین یک طرح اضطراری پیاده کردیم که تا قبل از تابستان سال آینده به اتمام برسد و آب رسانی از 10 متر مکعب به 20 مترمکعب در ثانیه افزایش یابد؛ یعنی کمیت آب دو برابر می‌شود و به موازات آن کیفیت نیز دوبرابر بهتر خواهد شد. در حال حاضر 50 درصد از پروژه نیز انجام شده و به زودی به ثمر می‌نشیند.
استاندار خوزستان با اشاره به ایجاد راه میان‌بُر مسجد سلیمان به ایذه گفت: راه میان‌بُر مسجد سلیمان به ایذه که بخشی از آن انجام و سپس متوقف شده بود طی عملیاتی سریع ظرف مدت 2ماه به نتیجه رساندیم و فاصله
125 کیلومتری این دو شهر به 60 کیلومتر کاهش یافت و رضایتمندی بالای مردم را در پی داشت.
وی در ادامه با بیان اینکه 25 درصد از اعتبارات مربوط به سفرهای استانی به خوزستان تعلق گرفته است؛ اظهار داشت: این اعتبارات نقدی می‌تواند در سرعت بخشیدن به پروژه‌ها کمک شایانی نماید و تا دو سال آینده نیز به ثمر خواهد نشست. 
استاندار خوزستان، قاچاق اسلحه را یکی از اساسی‌ترین معضلات خوزستان برشمرد و گفت: حدود 70 درصد قاچاق اسلحه از مناطقی صورت گرفته که در مرز استان خوزستان وجود داد؛ بخشی از فنس‌هایی که وجود دارد در سیل سال 98 از بین رفته و بخشی هم که اصلا انجام نشده بود؛ برای حل این مشکل طرح فوری و اضطراری تهیه و مقرر شد که این انسداد مرزی تا پایان سال به اتمام برسد و ما از مبدا مانع ورود اسلحه به استان خوزستان شویم. 
وی در پاسخ به چرایی کُند بودن روند تغییرات در شاکله مدیریت استان اظهار داشت: و این مُطالبه درست و بحقِ مردم نسبت به تغییرات بی‌شک انجام خواهد شد چرا که قرار نیست مُسببین وضع موجود که کشور را طی هشت سال به عقب بردند دوباره همان رویه را در پیش بگیرند و موجب آسیب به بدنه دولت شوند ولی روند تغییرات مدیران کُل با کُندی پیش می‌رود چون عوامل بسیار زیادی در این انتصابات دخیل است؛ در حال حاضر نیز 30 درصد از تغییرات صورت گرفته و تعداد قابل توجهی نیز در دست اقدام است.