kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۷۸۸۳
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۸

همکاری‌های پنهان آل سعود و رژیم صهیونیستی به روایت هفته‌نامه اکونومیست

 
 
سرویس خارجی-
یک هفته نامه انگلیسی نوشته «پروژه گسترش کابل‌های داده پرسرعت، اسرائیل را به عربستان متصل می‌کند و اسرائیل امیدوار است که این اقدام مقدمه‌ای برای عادی ‌سازی روابط عربستان با آن باشد.» بن سلمان هم چند روز پیش گفته بود، رژیم صهیونیستی را دشمن نمی‌داند و در آینده احتمالا متحد عربستان خواهد بود!
عربستان طی 4 سال گذشته روابط گسترده‌ای را با رژیم صهیونیستی برقرار کرده است. این روابط شامل روابط غیر رسمی و علنی مقامات سطح پایین دو طرف تا سفرهای مخفیانه مقامات بلند پایه صهیونیستی به ریاض یا حتی دیدار «محمد بن سلمان» و «نتانیاهو» در یک کشور ثالث بوده است. پس از امضای توافق سازش میان امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی عطش رژیم آل‌سعود نیز برای سازش با این رژیم و رابطه علنی با تل‌آویو بیشتر شده، به حدی که چند باری مقامات این رژیم در لفافه و بعضا حتی صریح از ابراز علاقه خود برای برقراری رابطه با اشغالگران صهیونیستی سخن گفته‌اند. به اعتقاد کارشناسان و ناظران، محمد بن سلمان همانند سران بحرین و امارات با نادیده گرفتن حقوق فلسطینیان و مسلمانان به دنبال سازش با رژیم صهیونیستی به هر قیمتی است چرا که این مسئله را یکی از شروط آمریکا برای کمک به پادشاهی خود می‌داند.
حالا یک مجله انگلیسی از روابط پشت پرده دیگری بین این دو رژیم پرده برداشته است. هفته نامه اکونومیست از «پروژه گسترش کابل‌های اینترنت برای اتصال اسرائیل به عربستان» خبر داده و نوشته این در حالی است که رژیم اسرائیل امیدوار است این اقدام مقدمه‌ای برای عادی ‌سازی روابط عربستان با آن باشد. بر اساس این گزارش، پروژه جدید بخشی از 2 کابل زیر دریایی است که از فرانسه تا هند ادامه دارد: «این پروژه نه تنها نوید بهبود سرعت و کاهش هزینه انتقال اطلاعات بین اروپا و آسیا را می‌دهد، بلکه یک اتحاد منطقه‌ای جدید بین اسرائیل و برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را نیز تشکیل می‌دهد.»
بر اساس گزارش این مجله‌، این پروژه که توسط گوگل و تلکام ایتالیا اجرا شده‌، قرار است در سال 2024 تکمیل شود. تمام کابل‌های اینترنت دیگر بین اروپا و آسیا از مصر تا کانال سوئز می‌گذرد یا مسیر طولانی‌تری را در اطراف آفریقا طی می‌کند. دولت مصر معتقد است که بیش از 90 درصد از داده‌های اینترنتی بین این مناطق از قلمرو این کشور عبور می‌کند. به گزارش مجله اکونومیست شرکت‌های اینترنتی شکایت دارند که این انحصار تقریباً به مصر اجازه می‌دهد تا هزینه‌های ترانزیت گزافی را علیه آنها اعمال کند.
در بخش دیگری از این گزارش می‌خوانیم، برای صهیونیست‌ها، پروژه جدید به نام (بلو رامان) تنها پروژه انتقال داده نیست؛ بلکه این رژیم آن را مقدمه‌ای برای ایجاد روابط دیپلماتیک با برخی کشورهای عربی در منطقه می‌داند. خط انتقال داده با سرعت بالا به منظور متصل کردن اروپا به هند، از ایتالیا آغاز می‌شود و سپس با عبور از فلسطین اشغالی، سعودی و عمان به هند می‌رسند.
بر خلاف امارات و بحرین که اولین کشورهای خلیج‌فارس بودند که با اسرائیل روابط دیپلماتیک ایجاد کردند، هیچ روابط دیپلماتیکی علنی بین اسرائیل و عربستان وجود ندارد. با این حال محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در مصاحبه‌‌ای اختصاصی با وبگاه آمریکایی «آتلانتیک» اعلام کرد:« امیدوار هستیم که مشکل میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها حل شود. ما به اسرائیل به عنوان یک دشمن نگاه نمی‌کنیم؛ بلکه به آنها به عنوان یک متحد احتمالی در بسیاری از منافع که می‌توانیم با هم آن را به دست آوریم، می‌نگریم. اما برخی از مسائل باید پیش از دستیابی به این امر، حل و فصل 
شوند.» 
این موضوع مورد استقبال صهیونیست‌ها قرار گرفت تاجایی که محافل اسرائیلی از اظهارات ولیعهد سعودی مبنی بر اینکه اسرائیل دشمن عربستان نیست‌، ابراز خوشحالی کردند. «ایدی کوهن» روزنامه‌نگار صهیونیست 
با ذوق زدگی نوشت: «از این به بعد، هر سعودی که بگوید اسرائیل دشمن عربستان است با رویکرد و دستورات ولیعهد سعودی مخالفت کرده است.»(!)