kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۷۲۸۸
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۹
معاون وزارت بهداشت:

پس از پایان موج ششم مستندات علمی تأثیر واکسیناسیون در کاهش بستری و فوت را اعلام می‌کنیم

 
 
 
معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه افرادی که دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده بودند، حدود ۱۰ برابر کمتر بستری و فوت شده‌اند، گفت: پس از پایان موج ششم مستندات تأثیر واکسیناسیون را اعلام می‌کنیم.
کمال حیدری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر اظهار داشت: دغدغه دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا، تأمین واکسن کرونا بوده تا ایمنی بدن افزایش و شدت و مرگ و میر بیماران کووید ۱۹، کاهش یابد.
حیدری افزود: پس از پایان موج ششم در قالب گزارش‌های مستند و علمی به مردم اعلام می‌کنیم که تأثیر واکسیناسیون در کاهش بستری و فوت، چه میزان بوده است. در موج قبلی اکثر بیمارستان‌ها با افزایش بار مراجعات رو‌به‌رو بودند اما در موج ششم شاهد کاهش بستری با وجود مراجعات فراوان در بخش سرپایی هستیم.
وی بیان داشت: مطالعات بر روی بستری‌ها و فوتی‌هایی که دُز اول، دوم و سوم واکسن کرونا را تزریق کرده بودند و یا اصلاً تزریق نکرده بودند، انجام شده است. افرادی که دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده بودند، حدود ۱۰ برابر کمتر بستری و فوت شده‌اند که درصد قابل توجهی است.
معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: دلیل تزریق دوز سوم واکسن کرونا، کاهش ایمنی بدن بوده و فلسفه واکسن با ارتقای ایمنی بدن، کاهش احتمال بستری شدن و مرگ و میر بر اثر کرونا است.
حیدری گفت: در جلسه‌ای که اخیراً در وزارت بهداشت برگزار شد، بر ضرورت ارائه اطلاعات درست در مورد افراد واکسینه شده یا نشده و میزان بستری و فوت آنها تأکید شد تا مردم به اطلاعات صحیح دسترسی داشته باشند. متأسفانه در فضای مجازی شبهه ایجاد شده است که پاسخگویی مسئولان حوزه سلامت، پایین است در حالی که تلاش و هدف ما، ارتقای سلامت عمومی است.
فوت 227 هموطن دیگر بر اثر ابتلا به کرونا
مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت دیروز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:«تا کنون ۶۲ میلیون و ۶۴۰ هزار و ۴۶۴ نفر دُز اول، ۵۵ میلیون و ۲۶۲ هزار و ۶۹۸ نفر دُز دوم و ۲۲ میلیون و ۶۱۷ هزار و ۶۳۵ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۰ میلیون و ۵۲۰ هزار و ۷۹۷ دُز رسید.
 در شبانه‌روز گذشته ۴۵۳ هزار و ۱۲۱ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.
از3 تا ۴ اسفندماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۵ هزار و ۳۴۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۳۳۳ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۹۹۸ هزار و ۹۷۵ نفر رسید.
 متاسفانه در طول این بازه زمانی، ۲۲۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۵ هزار و ۷۲۶ نفر رسید.
 خوشبختانه تا کنون ۶ میلیون و ۵۶۱ هزار و ۳۷۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.
 سه هزار و ۹۸۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. 
 در حال حاضر ۳۳۷ شهرستان در وضعیت قرمز، ۶۴ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۴۷ شهرستان در وضعیت زرد و صفر شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.»
تهران؛ نزدیک به قله موج ششم کرونا
معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران در تشریح وضعیت گسترش بیماری در پایتخت به ایسنا گفت: در تهران به نزدیکی قله یا پیک کرونا رسیدیم و ما شیب صعودی موج ششم را تجربه کردیم.  نادر توکلی افزود: تجربیات قبلی نشان می‌دهد چند روز حالت سینوسی را طی می‌کنیم تا سپس به شیب نزولی برسیم. آنچه که مسلم است این است که در هفته اول اسفندماه موج سینوسی داریم که همان قله یا پیک از موج ششم است.
سفرها و خریدهای عید؛ تهدیدی برای روند بیماری
توکلی ادامه داد: اینکه چه مدت در قله بمانیم خیلی قابل پیش‌بینی نیست ولی به نظر می‌رسد اگر اتفاق خاصی نیفتد در نیمه دوم اسفندماه وارد شیب نزولی شویم. البته افزایش سفرهای درون شهری، خریدهای شب عید، چهارشنبه سوری و... در نیمه دوم اسفند یک عامل تهدید است که می‌تواند بر پیش‌بینی ما اثرگذار باشد.
فوتی‌های روزانه کرونا در تهران؛ حدود 70 نفر
وی بیان داشت: تعداد بستری‌ها بالا است و در حال حاضر تعداد چهار هزار و 100 بیمار بستری داریم و روزانه هم حدود ۷۰۰ بیمار بستری می‌شوند. تعداد موارد مراجعه سرپایی به مراکز درمانی حدود 9 هزار نفر است؛ البته طی روزهای گذشته این روند سینوسی بوده است. موارد مرگ و میر روزانه تهران حدود ۷۰ نفر (در یک هفته اخیر روزانه حدود ۵۰ تا ۷۰ نفر بوده است) و موارد بستری در ICU حدود هزار و 100 نفر است که ۲۴۰ نفر هم پذیرش روزانه داریم. معاون درمان ستاد کرونای استان تهران درباره تامین دارو و تجهیزات در مراکز درمانی، اظهارداشت: هیچ‌ مشکل و کمبودی در این زمینه وجود ندارد. امیکرون نوعا بیماری خفیفی است و مواردی هم که بستری می‌شوند مدت زمان کمتری در بیمارستان می‌مانند و میانگین بستری بین ۳ تا ۵ روز است.
سهم کودکان در بستری‌های روزانه کرونا
توکلی درخصوص موارد بستری کودکان نیز گفت: خوشبختانه موارد بستری کودکان کمتر شده است. سهم بستری کودکان زیر ۱۰ سال که در نیمه بهمن ماه به 
۲۰ درصد رسیده بود اکنون به ۱۲ درصد رسیده است. از طرفی اقدام به توسعه تخت‌های ویژه کردیم و با عدم انجام اعمال الکتیو، تخت‌ها را به بیماران تنفسی ویروسی اختصاص دادیم. شخص وزیر محترم بهداشت نیز حمایت خوبی برای توسعه تخت‌های ICU کودکان داشتند و در دانشگاه‌های علوم پزشکی سه گانه تهران افزایش تخت‌ها اتفاق افتاد؛ به شکلی که اکنون بحران کمبود تخت چه به صورت کلی و چه برای کودکان نداریم. البته حجم مراجعات سرپایی کودکان همچنان بالا است ولی تعداد بستری‌ها کمتر شده است.
دلتا همچنان در تهران در گردش است
وی افزود: همچنان موارد ابتلا به سویه دلتا در پایتخت به شکل واضح وجود دارد و تخمین ما این است که هنوز بین ۱۰ تا ۱۵ درصد موارد ابتلا از سویه دلتا است.
تأکید ویژه بر واکسیناسیون مادران باردار
معاون درمان ستاد کرونای استان تهران با تأکید بر اهمیت انجام واکسیناسیون کرونا و تکمیل تزریق هر سه دز واکسن، بیان داشت: هفته گذشته مرگ خانم بارداری مبتلا به کرونای دلتا را شاهد بودیم که واکسینه نشده بود و ظرف ۷۲ ساعت فوت کرد. بنابراین تأکید ویژه ما واکسیناسیون مادران باردار است زیرا شاهد فوت مادران بارداری بودیم که هیچ واکسنی تزریق نکردند.