kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۵۰۱۴
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۷
دعوای واشنگتن و مسکو بالا گرفت

آمریکا شماری از دیپلمات‌های خود را از اوکراین خارج می‌کند

با بالاگرفتن اختلافات بین آمریکا و روسیه بر سر بحران اوکراین واشنگتن اعلام کرد که شماری از دیپلمات‌ها و خانواده‌های آنها را از کیف خارج می‌کند. مسئله‌ای که می‌تواند به نشانه‌ای جدی از تشدید تنش‌ها تلقی شود.
 
 
 
 
 
مذاکرات روسیه و آمریکا بر سر موضوعات امنیتی مثل گسترش ناتو به شرق و بحران اوکراین طی روزهای اخیر ظاهراً به بن بست خورده است. پیش از نشست‌های امنیتی مسکو و غرب، روسیه پیش‌نویس پیشنهادهای خود را ارائه کرده بود که شامل دو خواسته مرتبط با امنیت ملی این کشور بود–جلوگیری از گسترش بیشتر ناتو به سمت شرق اروپا و دورتر کردن تسلیحات این بلوک نظامی از مرز روسیه، که با مخالفت طرف غربی مواجه شد.  وزرای خارجه دو طرف روز جمعه نیز بار دیگر پشت میز مذاکره نشستند تا شاید راهی برای کاهش تنش‌ها پیدا کنند اما گزارش‌های رسانه‌ای حاکیست هیچ یک از دو طرف در این مذاکرات نیز حاضر به سازش نشده‌اند.و تنها توافق کرده‌اند که مذاکرات ادامه یابد. در مذاکرات روز جمعه وزیر خارجه روسیه بار دیگر تکرار کرد که مسکو قصد «تهاجم» به اوکراین را ندارد همتای آمریکایی وی نیز مواضع کشورش که خواستار خروج نظامیان روسیه از مرزهای اوکراین است، را تکرار کرد. لاوروف و بلینکن همچنین درخصوص خودداری ناتو از ادامه گسترش به سمت شرق که مورد درخواست مسکو است، اختلاف نظر داشتند. وزیر خارجه روسیه این خواسته را تکرار کرد و وزیر خارجه آمریکا نیز در پاسخ گفت که ائتلاف ناتو اصل «درهای باز» را رها نخواهد کرد و در این خصوص نمی‌توان هیچ سازشی کرد. 
خروج دیپلمات‌های آمریکایی از اوکراین
همزمان با این مذاکرات منابع آمریکایی اعلام کردند که سفارت این کشور در «کیف» از وزارت خارجه درخواست کرده مجوز خروج برخی از دیپلمات‌ها و خانواده‌هایشان از اوکراین را صادر کند. براساس گزارش شبکه سی ان ان، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته، در حال حاضر چیزی برای اعلام کردن نداریم اما مثل همیشه برنامه‌ریزی دقیقی برای شرایط اضطراری و مواقعی که اوضاع امنیتی رو به وخامت می‌رود داریم.«سی ان ان» در ادامه افزود، سفارت آمریکا در اوکراین از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرده است. خبر خروج احتمالی خانواده‌های دیپلمات‌های آمریکایی در میانه اخبار مربوط به حمله احتمالی روسیه به اوکراین و تاکید واشنگتن به حمایت همه‌جانبه از «کیف» در برابر هرگونه تهاجم روسیه منتشر شده است. یک منبع نزدیک به دولت اوکراین به سی ان ان گفته، واشنگتن به «کیف» اعلام کرده است که ممکن است قبل از آغاز هفته بعدی میلادی شروع به تخلیه خانواده دیپلمات‌های خود از سفارتش در این کشور کند. این منبع در ادامه گفته؛ «ولادیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین با آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در این زمینه صحبت کرده و به وی گفته، اقدام آمریکا در خروج کارکنان دیپلماتیک خود از این کشور یک واکنش افراطی به اوضاع کنونی پیرامون بحران اوکراین است.
رزمایش ناتو
وزارت دفاع آمریکا روز جمعه همچنین خبر داد که از روز دوشنبه(فردا) رزمایش 12 روزه ناتو در دریای مدیترانه با حضور ناوگروه تهاجمی «هری ترومن» برگزار خواهد شد. «ینس استولتنبرگ» دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی نیز در پیامی توئیتری از حضور ناو گروه هواپیمابر «یو‌اس‌اس تری ترومن» در دریای مدیترانه برای حضور در رزمایش تهاجمی «نپتون» استقبال کرده و آن را نشانه قوی اتحاد ناتو توصیف کرد.وی در این پیام توئیتری نوشت: «ناتو همواره هر آنچه را که برای حمایت و دفاع از متحدان نیاز است، انجام خواهد داد».ناوهواپیمابر یو.اس.اس هری ترومن به همراه ناوگروه رزمی همراهش از اواسط دسامبر(دی) هنگامی که مقامات آمریکا دستور به تغییر جایگاه این ناو از غرب آسیا به حوزه مدیترانه را دادند، در دریای مدیتران به سر برده است.«لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد، این تصمیم به جهت «اطمینان‌دهی مجدد» به اروپایی در ضمن وجود تنش‌ها با روسیه اتخاذ شده است.
ارسال 90 تن سلاح مرگبار به اوکراین
سفارت آمریکا نیز در «کیف» اعلام کرد، واشنگتن نزدیک به 90 تن سلاح به اوکراین به عنوان بخشی از اولین محموله کمک‌های نظامی جدید خود، ارسال کرده است. به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک،اولین محموله کمکی که اخیراً توسط جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به اوکراین ارسال شد جمعه شب وارد اوکراین شد.در بیانیه سفارت آمریکا در این زمینه آمده است: «این محموله شامل نزدیک به دویست هزار پوند (نود تُن) کمک‌های مرگبار از جمله مهمات برای مدافعان خط مقدم اوکراین است.».سه‌شنبه گذشته وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن به ارائه کمک‌های نظامی به اوکراین ادامه می‌دهد و انتظار می‌رود که تجهیزات جدید در هفته‌های آینده برسد. مسکو بارها از واشنگتن خواسته است که از ارائه تسلیحات به کیف خودداری کند.از سوی دیگر به نوشته نشریه «استرِیت تایمز»، «کریستین لامبرخت» وزیر دفاع آلمان روز شنبه اعلام کرد یک بیمارستان صحرایی به اوکراین ارسال می‌کند.وزیر دفاع آلمان افزود: «ما طرف اوکراینی‌ها ایستاده‌ایم. ما باید هر کاری که می‌توانیم برای کاهش تنش انجام دهیم. جمع‌بندی دولت این است که ارسال تسلیحات در حال حاضر کمکی نخواهد کرد.»
طرح دومای روسیه
در این سو در نشانه‌ای دیگر از تشدید تنش‌ها بین دو طرف رئیس‌دومای روسیه اعلام کرد که طرح درخواست از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور برای به رسمیت شناختن جدایی‌طلبان شرق اوکراین در این مجلس بررسی خواهد شد. 
به گزارش ایسنا، به نقل از یورو نیوز، «ویچسلاو والودین»، رئیس‌دومای روسیه در حالی این خبر را اعلام کرد که تنش‌ها بین مسکو و کشورهای غربی بر سر اوکراین افزایش یافته است. نمایندگان حزب کمونیست در مجلس سفلی روسیه چند روز پیش طرحی ارائه کردند که در آن از ولادیمیر پوتین خواسته شده است تا جدایی‌طلبان هوادار روسیه در دونتسک و لوهانسک، دو استان شرقی اوکراین را به رسمیت بشناسد.جدایی‌طلبان هوادار روسیه در این مناطق از سال ۲۰۱۴ تاکنون در حال نبرد با ارتش اوکراین هستند.رئیس‌دومای روسیه مسئله به رسمیت شناختن جدایی‌طلبان شرق اوکراین را موضوعی «بسیار مهم» خواند. وی افزود که به نظر می‌رسد تمام فراکسیون‌های حاضر در دوما با طرح پیشنهادی موافق هستند. به گفته او این طرح هفته آینده با حضور نمایندگان همه فراکسیون‌های دوما مورد بررسی قرار خواهد گرفت.