kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۵۰۱۲
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۷

 افشاگری ‌هاآرتص درباره کشتار وحشیانه 200 فلسطینی در سال 1948(پرونده)

 
 
 رسانه رژیم صهیونیستی از محل گور جمعی فلسطینی‌ها در سواحل قیساریه خبر داد که طی جنگ ۱۹۴۸ اعدام شده‌اند. 
روزنامه‌هاآرتص در گزارشی خبر از محل یک گور جمعی در سرزمین‌های اشغالی داد. طبق این گزارش، عملیات قتل عام جمعی اعراب بعد از تسلیم شدن روستای الطنطوره در سال ۱۹۴۸ رخ داد. این روزنامه نوشت: «فیلم مستندی با عنوان “الطنطوره” هفته بعد منتشر می‌شود که شامل شهادت‌ سربازان اسرائیلی است که در این کشتار دست داشته‌اند.»
حدود ۲۰۰ فلسطینی بعد از اعدامشان در گور جمعی در سواحل قیساریا دفن شدند. مورخان فلسطینی کشتار الطنطوره را ثبت کرده‌اند اما این اولین باری است که شهادت‌های سربازان اسرائیلی نقل می‌شود. همچنین اولین باری است که درباره محل این گور جمعی صحبت می‌شود.
تعدادی از سربازان سابق ارتش اسرائیل اذعان کرده‌اند که این کشتار سال ۱۹۴۸ در روستای الطنطوره رخ داد. این سربازان صحنه‌های مختلفی را با روش‌های مختلف توصیف می‌کنند و نمی‌توان تعداد روستاییان فلسطینی که با گلوله کشته شدند را مشخص کرد. طبق شهادت‌های یکی از ساکنان شهر زخرون یعقوب تعداد کشته شدگان بالغ بر ۲۰۰ نفر است. موشه دیامونت، یکی از سربازان سابق گفت: «روستاییان به صورت وحشیانه با تیربار در پایان جنگ به گلوله بسته شدند.» حاییم لیفین، از دیگر سربازان سابق ارتش اسرائیل گفت: «یکی از اعضای یگان حدود ۱۵ تا ۲۰ نفر را به گلوله بست.» میکا فیکون، از سربازان سابق نیز گفت:« افسری که بعدا مسئول ارشد وزارت جنگ شد با هفت تیرش اعراب را به گلوله بست.» همچنین یک سرباز دیگر گفت: «گفتن این مسئله درست نیست. آنها را در بشکه‌ای گذاشتند و به آن تیراندازی کردند. خون در بشکه را یادم می‌آید. مثل انسان برخورد نکردند.»
هاآرتص درباره فیلم مستند «الطنطوره» که شامل این شهادت‌ها می‌شود، نوشت که هفته آینده دو بار به صورت آنلاین و در قالب جشنواره «ساندنس» در یوتای آمریکا به نمایش درمی‌آید.‌هاآرتص این فیلم را به کارگردانی آلون شوارتز به عنوان «پروژه مستند‌سازی چشمگیر» توصیف کرد. شهادت‌ها و اسنادی که شوارتز برای مستند خود جمع‌آوری کرده است، نشان می‌دهد که قربانیان پس از کشتار در یک گور دسته جمعی دفن شده‌اند که اکنون در زیر پارکینگ ساحل «دور» قرار دارد. طبق گزارش‌هاآرتص قبر به طور خاص برای این منظور حفاری شد و دفن بیش از یک هفته به طول انجامید.
در این فیلم آمده است:«آن‌ها مراقب بودند که گور دسته‌جمعی را پنهان کنند، به گونه‌ای که نسل‌های آینده بدون اینکه بدانند روی چه چیزی پا می‌گذارند، قدم بزنند.» وقایع هولناکی که در الطنطوره رخ داده است به طور کامل بررسی نمی‌شود و حقیقت کامل مشخص نخواهد شد. با این حال، یک چیز را می‌توان با قطعیت بسیار تأیید کرد: «زیر پارکینگ یکی از محبوب‌ترین و آشناترین مکان‌های تفریحی اسرائیل در دریای مدیترانه، بقایای قربانیان یکی از قتل عام‌های آشکار جنگ استقلال نهفته است.»
فلسطینی‌ها می‌گویند گروه‌های یهودی مسلح طی جنگ ۱۹۴۸ برای مجبور کردن ساکنان به رفتن از سرزمینشان مرتکب جنایت‌های زیادی در روستاها شدند. فلسطینی‌ها این حوادث را «النکبة» نامیده‌اند. مرکز آمار فلسطین در گزارشی طی ماه مه اعلام کرد: «حدود ۸۰۰ هزار فلسطینی از مجموع ۱.۴ میلیون فلسطینی که سال ۱۹۴۸ در ۱۳۰۰ روستا و شهر فلسطینی ساکن بودند، آواره شدند. اسرائیلی‌ها طی مرحله النکبه کنترل ۷۷۴ روستا و شهر فلسطینی را در دست گرفتند. حدود ۵۳۱ مورد از آن به طور کامل منهدم شد. گروهک‌های صهیونیستی مرتکب بیش از ۷۰ جنایت شدند که به شهادت بیش از ۱۵ هزار فلسطینی منجر شد.»