kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۹۷۵
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۹
آمار بانک مرکزی نشان داد

کاهش تعداد چک‌های برگشتی 

 
 
 
آمار بانک مرکزی درباره چک‌های برگشتی در نهمین ماه سال جاری نشان می‌دهد که در این ماه بیش از ۵۴۴ هزار فقره چک برگشت خورده که از نظر تعداد و مبلغ معادل ۱۳.۶ و ۱۶.۳ درصد کاهش داشته است.
براساس جدیدترین آمار بانک مرکزی، بیش از ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار فقره چک به ارزشی حدود ۲۵۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در آذرماه ۱۴۰۰، در کل کشور مبادله شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ۷.۵ درصد کاهش و از نظر مبلغ ۳.۱ درصد افزایش نشان می‌دهد. در ماه مورد گزارش در استان تهران بیش از ۲۰۰ میلیون فقره چک به ارزشی بالغ بر ۱۳۱ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مبادله شد.
حدود ۶ میلیون فقره چک به ارزشی حدود ۲۳۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در آذرماه ۱۴۰۰، در کل کشور وصول شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ۶.۹ درصد کاهش و از نظر مبلغ ۵.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد. از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده در ماه مذکور به ترتیب ۹۱.۷ درصد و ۹۰.۱ درصد وصول‌ شده است. درصد تعداد و مبلغ چک‌های وصول‌شده در آبان‌ماه ۱۴۰۰ به ترتیب معادل ۹۱.۱ درصد و ۸۷.۸ درصد و در آذرماه ۱۳۹۹ به ترتیب برابر ۹۰.۶ درصد و ۸۷.۵ درصد بوده است.
در آذر ماه ۱۴۰۰، در استان تهران حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار فقره چک به ارزشی حدود ۱۲۱ هزار میلیارد تومان وصول شد که از نظر تعداد ۹۲.۷ درصد و از نظر ارزش ۹۱.۸ درصد از کل چک‌های مبادله‌ای وصول شده است.
بیش از ۵۴۴ هزار فقره چک به ارزشی حدود ۲۵۵ هزار میلیارد ریال در آذرماه ۱۴۰۰، در کل کشور برگشت داده شده است که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۱۳.۶ درصد و ۱۶.۳ درصد کاهش نشان می‌دهد. از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده در ماه مذکور به ترتیب ۸.۳ درصد و ۹.۹ درصد برگشت داده شده است. درصد تعداد و مبلغ چک‌های برگشت داده شده در آبان‌ماه ۱۴۰۰ به ترتیب معادل ۸.۹ درصد و ۱۲.۲ درصد و در آذرماه سال ۱۳۹۹ به ترتیب برابر ۹.۴ درصد و ۱۲.۵ درصد بوده است.
در ماه مورد گزارش در استان تهران بیش از ۱۴۸ هزار فقره چک به ارزشی حدود ۱۰۹ هزار میلیارد ریال برگشت داده شد که از نظر تعداد ۷.۳ درصد و از نظر ارزش ۸.۲ درصد از کل چک‌های مبادله‌ای برگشت داده شده است.