kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۹۷۴
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۹
نمایندگان مجلس:

دولت از سرمایه‌های مردم در بورس حفاظت کند

 
 
 
نمایندگان مجلس از تعارض منافع در بازار سرمایه انتقاد کردند و از مدیران سازمان بورس خواستند با برنامه‌ریزی صحیح و به‌موقع از سرمایه‌های مردم حفاظت کنند.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، شهباز حسن پوربیگلری، نایب‌رئیس‌کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به لزوم رسیدگی به وضعیت بازار سرمایه گفت: تعیین تکلیف وضعیت بازار سرمایه یکی از مطالبات اساسی مردم بوده و نمایندگان مجلس شورای اسلامی وظیفه پیگیری درخواست‌های مردم و مطالبه آنها را از مسئولان دارند. مسئولان باید به‌دنبال جبران خسارت‌های وارد شده به مردم در بورس باشند و بی‌تردید یک راه آن ایجاد ثبات در بازار سرمایه است.
وی عنوان کرد: مدیران سازمان بورس به جای فرافکنی در حوزه مسائل بازارسرمایه باید با برنامه‌ریزی صحیح و به موقع از سرمایه‌های مردم حراست و حفاظت کنند. از طرفی بالاتر از سرمایه‌های مادی، سرمایه‌های معنوی یعنی اعتماد مردم است. لذا تیم اقتصادی دولت باید با برنامه‌ریزی صحیح و اصولی مانع خدشه‌دار شدن اعتماد مردم شده و همچنین برای افزایش این سرمایه ارزشمند تلاش کنند. کما اینکه رئیس‌قوه قضائیه با اقدامات مثبت خود و رئیس‌دولت با سفرهای استانی گام‌های خوبی برای جلب اعتماد مردم برداشته‌اند اما این مسیر باید تداوم پیدا کند.
تعارض منافع آفت بازار سرمایه
محسن علیزاده، رئیس‌کمیته بازار سرمایه مجلس شورای اسلامی هم درباره دغدغه فعالان بازار سرمایه مبنی بر ضرورت حذف قیمت‌گذاری دستوری و دامنه نوسان توضیح داد: ما درباره حذف قیمت‌گذاری دستوری قانون داریم و بار‌ها بر حذف قیمت‌گذاری دستوری درخصوص کالا‌هایی که در بورس عرضه می‌شوند به دولت تأکید کردیم، دولت نیز در بخش‌هایی به تحقق این مهم کمک کرده است، اما در برخی بخش‌های دیگر متأسفانه این امر اجرایی نشده است.
وی درباره تغییر حجم مبنا و دامنه نوسان تصریح کرد: شورای‌عالی بورس اختیار استفاده از این ابزار در زمان مناسب را به هیئت‌مدیره بورس داد، از هیئت‌مدیره بورس انتظار می‌رود که یک بار برای همیشه جرأت و جسارت لازم را به‌خرج دهد و دامنه نوسان را حذف کند تا بازار سرمایه ایران نیز مانند بازار سرمایه در سایر کشور‌ها عمل کند.
رئیس‌کمیته بازار سرمایه با تصریح به این‌که فرمول محاسبه شاخص کل بازار سرمایه باید اصلاح شود یا شاخص کل حذف شود و شاخص وزنی معیار سنجش بازار سرمایه شود ادامه داد: از آنجا که تعیین موضوعات مذکور در اختیار سازمان بورس است ما نیز باید این موضوعات را از سازمان بورس پیگیری کنیم تا این امور محقق 
شود.
علیزاده تعارض منافع در تمامی ارکان از جمله شورای‌عالی بورس و هیئت‌مدیره بورس را یکی از مشکلات بازار سرمایه برشمرد و گفت: تعارض منافع آفت اساسی در بازار سرمایه و یکی از نگرانی‌های جدی فعالان بازار سرمایه است، زیرا با تعارض منافع فرصتی برای عده‌ای خاص ایجاد می‌شود و رانت اطلاعاتی شکل خواهد گرفت که سایر افراد از این داده‌ها بی‌خبر هستند، باید به تعارض منافع در تمامی سطوح خاتمه داد و ما از شورای‌عالی بورس و هیئت‌مدیره بورس می‌خواهیم این موضوع را سریع‌تر بررسی کنند، مکاتباتی در این خصوص انجام دادند که پاسخ‌های ارائه‌شده قانع‌کننده نبود بنابراین مجدداً این موضوع را پیگیری خواهم کرد.
رشد بی‌رمق شاخص
در همین حال شاخص بورس پس از ریزش‌های مکرر خود در دی‌ماه که موجب آب شدن سرمایه‌های مردم شد روزشنبه دوم بهمن‌ماه فقط دو هزار و ۴۱۰ واحد افزایش یافت که در مقایسه با سقوط‌های متوالی شاخص در یکسال‌ونیم اخیر این میزان رشد خیلی ناچیز است. در عین حال شاخص کل هم‌وزن نیز با کاهش یک هزار و ۴۴۴ واحدی در عدد ۳۳۴ هزار و ۱۹۵ واحد متوقف 
شد. به گزارش مهر، علت رشد ‌اندک بازار هم تقویت تقاضا در گروه پالایشی‌ها بوده است.انتظار برای افزایش قیمت جهانی نفت پس از پایان تعطیلات تقویمی میلادی و از سویی احتمال تعدیل نرخ خوراک و تخفیفات، باعث شده تا گروه پالایشی‌ها همچنان برای معامله‌گران کوتاه‌مدت‌نگر پس از عبور دوره اصلاح قیمتی این گروه، جذاب باشد.در این بین تداوم ریزش قیمت اوره در بازارهای جهانی باعث شد تا علی‌رغم انتشار گزارش‌های مثبت در پتروشیمی پردیس اما در نهایت مورد اقبال معامله‌گران نباشد.
به نظر می‌رسد بازار سهام همچنان تا مشخص شدن تکلیف برخی انتظارات، گام‌های محتاطانه توأم با بیم‌و‌امید برمی‌دارد.