kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۴۰۲
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۹
عبور مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور از ۱۲۵ میلیون دُز

روند افزایشی «اُمیکرون» در کشور و مبتلایانی که از نزدن واکسن پشیمانند

 در شرایطی که مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور از 125 میلیون دُز عبور کرده است، کماکان 7 میلیون نفر از تزریق واکسن خودداری کرده‌اند تا همزمان با روند افزایشی اُمیکرون در کشور نگرانی‌ها از تاثیرات منفی این کم توجهی بیشتر شود.
 
 
 
 
روز گذشته مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت جدیدترین آمار کرونا را اعلام کرد.
به گزارش وبدا، در اطلاعیه این مرکز آمده است:
« تاکنون ۶۰ میلیون و ۲۶۹ هزار و ۸۹۶ نفر دُز اول، ۵۳ میلیون و ۱۸ هزار و ۳۲۵ نفر دُز دوم 
و ۱۱ میلیون و ۹۷۴ هزار نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۲۵ میلیون و ۲۶۲ هزار و ۲۲۱ دُز رسید. در شبانه‌روز گذشته نیز ۲۹۱ هزار و ۵۲۳ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. از 23 تا ۲۴ دی ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۵۳۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲۸۵ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۲۱۷ هزار و ۳۲۰ نفر رسید.
متاسفانه در طول این مدت، ۲۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۲ هزار و ۲۶ نفر رسید.یک هزار و ۴۰۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.»
 7 میلیون نفر واکسن نزده‌اند
عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با تاکید بر لزوم مداخلات اقناعی و اجباری برای واکسیناسیون کرونا، اظهارداشت: از جمعیت ۶۷ میلیون نفری که انتظار داشتیم واکسن تزریق کنند، حدود ۶۰ میلیون نفر برای دُز اول واکسینه شدند، ولی سرعت موارد جدید تزریق بسیار کاهش یافته است؛ تا جایی که تزریق نوبت اول به روزی حدود ۵۰ هزار نفر رسیده است و این موضوع نگران‌کننده است. بیش از
۵۲.۵ میلیون نفر دُز دوم را تزریق کردند و به نظر می‌رسد این فاصله میان دُز یک و دو به این زودی‌ها پر نشود و نیاز باشد مداخلات اقناعی و اجباری برای افزایش سلامت جامعه انجام شود.
دکتر مسعود یونسیان به ایسنا گفت: طی مدت اخیر که امیکرون وارد کشور ما شده است، همان‌طور که انتظار می‌رفت رو به افرایش است و بر اساس بررسی‌های صورت گرفته هنوز سویه غالب نشده است؛ اما به نظر می‌رسد یک سوم یا یک چهارم موارد ابتلا از این سویه باشد. یونسیان تاکید کرد: اینکه موارد اعلام شده بیش از موارد رسمی مبتلایان باشد، همیشه و در همه جای دنیا چنین است؛ زیرا نه برای همه تست مخصوص انجام می‌شود و نه تست حساسیت ۱۰۰ درصدی دارد که موارد را دقیقا مشخص کند. بر این اساس تعمدی در کمتر گزارش کردن تعداد موارد نیست، ولی همیشه همه جای دنیا تعداد مبتلایان بیش از موارد گزارش شده است.
 ابتلا به اُمیکرون
 شدیدتر از سرماخوردگی است
وی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان نمی‌توان امیکرون را یک سرماخوردگی درنظر گرفت، تصریح کرد: ابتلا به این سویه شدیدتر از سرماخوردگی است و می‌تواند موارد بستری و منجر به مرگ هم داشته باشد؛ اگرچه شدت آن قدری کمتر از واریانت دلتا است، اما آن‌قدر شدت کمتر نیست که بگوییم مانند سرماخوردگی است و نگران آن نباشیم. این سویه می‌تواند به شدت تعداد موارد را افزایش دهد که با این اتفاق همان درصد کمی هم که نیاز به بستری و دستگاه اکسیژن ساز دارند می‌تواند سیستم بهداشتی درمانی را دچار مشکل کند.
این اپیدمیولوژیست درباره آثار واکسن بر سویه امیکرون، گفت: مطالعات متعددی نشان داده است و دانشمندان معتقد هستند که تفاوت این سویه چون بیش از سویه‌های قبلی است و برای غلبه بر آن نیاز به تزریق سه دُز واکسن داریم، حتی مطالعاتی نشان می‌دهد که واکسن سینوفارم که ادعا می‌شود اثربخشی آن به طور نسبی کمتر از سایر واکسن‌ها است‌ اما،‌ سه دُز آن توانسته به خوبی این ویروس را در شرایط آزمایشگاهی کنترل کند؛ بنابراین تاکید به تکمیل واکسیناسیون و تزریق دز سوم می‌تواند اثربخشی بالایی داشته باشد.
۸۰۰ بیمار مبتلا به ‌اُمیکرون شناسایی شد
علاوه‌بر این، معاون تحقیقات وزارت بهداشت‌ گفت: تاکنون ۸۰۰ فرد مبتلا به سویه امیکرون در کل کشور شناسایی شده است.
یونس پناهی افزود: شدت بیماری‌زایی امیکرون کم‌تر از سویه‌های قبلی کروناست و در صورتی که رعایت‌ها در این زمینه مورد توجه باشد بی‌شک وضعیت می‌تواند در ثبات باقی بماند. پناهی ادامه داد: جهش‌های مختلفی از کرونا در طول دو سال گذشته مشاهده شده، ولی هم‌اکنون سویه امیکرون شایع‌ترین ویروس جهش یافته کرونا در جهان و ایران است.
به گفته وی، افزایش احتمال ابتلا به سویه امیکرون در بین کسانی که واکسن نزده و بیماری زمینه‌ای دارند وجود دارد.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و تزریق تمامی ‌دُزهای واکسن بهترین راه کنترل و مهار این بیماری است.
 مبتلایانی که واکسن نزدند پشیمانند
در همین رابطه، دکتر پیام طبرسی عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا، درباره وضعیت ابتلا به اُمیکرون در کشور، گفت: باید توجه کرد که قطعا تعداد افراد مبتلا به اُمیکرون در کشور، از تعداد مبتلایانی که به صورت رسمی شناسایی و اعلام شدند، بیشتر است.
طبرسی افزود: در عین حال باتوجه به سرایت‌پذیری بسیار بالای ویروس امیکرون، در صورت عدم توجه به پروتکل‌های بهداشتی و سایر هشدارها، این ویروس ۱۰۰ درصد می‌تواند به ویروس غالب در کشور بدل شود. وی ادامه داد: البته در حال حاضر وضعیت بیمارستان‌ها خوب است و افزایش بالای تعداد بستری و... را نداریم، اما این شرایط تا دو سه هفته آینده شکننده است. یعنی ۱۰۰ درصد افزایشی در ابتلا خواهیم داشت، بر همین اساس اکنون باید تلاش کنیم تا با انجام اقدامات کنترلی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق و تکمیل سریع واکسیناسیون، موج آن پیک را پایین‌آوریم.
رئیس‌بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری تاکید کرد: بر این اساس توصیه می‌کنم کسانی که موعد دز سوم واکسن‌شان فرا رسیده و هنوز دز سوم را تزریق نکرده‌اند، حتما آن را در اسرع وقت تزریق کنند. در عین حال یک جمعیتی در کشور داریم که هنوز اصلا واکسن تزریق نکرده‌اند که ممکن است خطرناک باشد و باید هرچه سریع‌تر واکسن تزریق کنند.
طبرسی با بیان اینکه نباید تصور شود که اُمیکرون خفیف است، گفت: در حال حاضر بیمارانی در بیمارستان داریم که واکسن نزدند و حالا به اُمیکرون مبتلا شده‌اند و به شدت هم از مرگ می‌ترسند و حالا پشیمانند که چرا واکسن تزریق نکردند، افرادی که واکسن نزدند، باید این افراد را ببینند. وی تاکید کرد: در عین حال اُمیکرون خفیف نیست. البته ممکن است علایم آن در ابتدا کمتر باشد، اما در بسیاری از کشورهایی که موج اُمیکرون شکل گرفته، تعداد بستری‌شان طی یک هفته گذشته به شدت بالا رفته است. این نشان می‌دهد که وقتی بیماری می‌چرخد، متاسفانه قربانی هم می‌گیرد. بنابراین اُمیکرون هم می‌تواند بیماری شدید دهد، هم می‌تواند منجر به بستری فرد شده و در عین حال کشندگی هم دارد.
دیابتی‌ها دُز سوم واکسن کرونا را 
حتما تزریق کنند
در همین رابطه، رئیس‌انجمن دیابت ایران اظهارداشت: در گذشته میزان مرگ و میر دیابتی‌هایی دارای بیماریهای زمینه‌ای مانند چاقی، قلبی و عروقی و فشار خون بالا به علت ابتلا به کرونا ۲۲ درصد بود که با انجام واکسیناسیون این بیماران در دُزهای اول و دوم این رقم بسیار کاهش یافته
 است.
اسداله رجب به ایرنا گفت: انجام واکسیناسیون به ویژه دز سوم برای بیماران دیابتی با توجه به شیوع سویه اُمیکرون بسیار ضروری است زیرا واکسن‌ در برابر عفونت‌ها و ویروس‌ها، آنتی‌بادی‌های لازم را تولید و از بدن محافظت کرده و این آنتی‌بادی‌ها با میکروب‌هایی که وارد بدن می‌شوند مبارزه می‌کند.
رجب افزود: مبتلایان به دیابت باید با دور کردن استرس و ترس از خود و نوشیدن کافی آب، دمای بدن خود را کنترل و توصیه‌های بهداشتی را دنبال کنند، آنها همچنین به طور مرتب باید دست‌های خود را با صابون و آب بشویند یا از محلول‌های ضدعفونی‌کننده استفاده کنند.
وی اظهار داشت: مبتلایان به بیماری دیابت در شرایط کنونی مانند سایر افراد باید به اصول تغذیه ایمن و سالم خود توجه ویژه کنند و نیازی نیست آنها مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌های دارویی را جزو تغذیه خود قرار دهند و بیشتر از مواد غذایی مفید استفاده کنند.
واکسن اسپایکوژن 
برای تزریق به عنوان دُز سوم تأیید شد 
خبر دیگر اینکه معاون بهداشت وزارت بهداشت در نامه‌ای به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور تزریق واکسن اسپایکوژن به عنوان دُز سوم را ابلاغ کرد.
در این نامه آمده است: بر اساس مطالعات، تاییدیه سازمان غذا و دارو و با توجه به مصوبات کمیته ملی واکسن کووید19، واکسن «اسپایکوژن» به عنوان نوبت سوم تمام واکسن‌های موجود در داخل کشور مورد تایید است.
واکسن اسپایکوژن برای دُز اول و دوم در گروه‌های سنی 18 تا 50 سال و برای دُز سوم در تمام افراد بالای 18 سال مجوز تزریق دریافت کرده است.
تزریق این واکسن از هفته جاری در مراکز واکسیناسیون به عنوان دُز سوم انجام می‌شود.
این واکسن که بر مبنای پروتئین نوترکیب است با همکاری یک‌ شرکت استرالیایی، در شرکت سیناژن ایران تولید شده و مجوز مصرف اضطراری را اخذ کرده است. براساس نتیجه مطالعه یادآور این واکسن، افزایش تا 25 برابری غلظت آنتی‌بادی خنثی‌کننده پس از دریافت اسپایکوژن به عنوان دُز یادآور مشاهده شد.