kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۳۵۶
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۱
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

حقوق­‌بگیر آمریکا در روزنامه زنجیره‌­ای چه می­‌کند؟!

 
 
 
سرویس سیاسی-
روزنامه شرق در شماره دیروز خود گفت‌وگویی را با «علی واعظ» در مورد برجام منتشر کرد. علی واعظ تحلیلگر مسایل مربوط به ایران در «گروه بین‌المللی بحران» است. او از آمریکا حقوق می‌گیرد که در رابطه تامین منافع آمریکا تحلیل و مشاوره ارائه دهد و تاسف‌آور اینکه روزنامه طیف موسوم به اصلاح‌طلب سراغ او رفته که در مورد برجام مصاحبه بگیرد. به راستی چنین شخصی در ارائه نظراتش منافع چه کشوری را لحاظ می‌کند؟!
در بخشی از این مصاحبه که روزنامه شرق تلاش می‌کند تا بگوید روسیه و چین به نفع خویش از کارت‌های برجام استفاده می‌کنند مصاحبه شونده می‌گوید: «من تا به ‌حال درباره فداشدن منافع ایران یا اینکه چین و روسیه یا سه کشور اروپایی از کارت ایران برای منافع ژئواستراتژیک دیگری استفاده کرده باشند، شواهدی دیده نشده است.»
در بخشی از این گفت‌وگو واعظ می‌گوید: «پلن‌بی‌همین توافق موقت است؛ زیرا با توجه به اینکه هر دو طرف عملا در گفته‌های‌ خود نشان داده‌اند که خواهان توافق بیشتر در مقابل بیشترند، یعنی هم آمریکا به‌دنبال توافق طولانی‌تر و مستحکم‌تر است و هم ایران به‌دنبال توافقی است که در آن رفع تحریم‌ها به‌شکلی مؤثر صورت گیرد و توافق هم تضمین‌هایی را شامل باشد، کاملا منطقی است که هر دو طرف بخواهند مذاکره را ادامه دهند تا به توافقی بهتر در مقابل بهتر برسند؛ کمااینکه این خواسته‌ها در چارچوب برجام[!!] ممکن نیست.»
وی در ادامه می‌گوید: «بااین‌حال در شرایطی که غرب بخواهد تحریم‌های جدیدی برای ایران وضع کند یا از مکانیسم ماشه برای بازگردان تحریم‌های سازمان‌ملل علیه ایران استفاده کند و ایران نیز همچنان برنامه هسته‌ای را با سرعت زیاد پیش ببرد و به آستانه تسلیحات هسته‌ای نزدیک شود،‌ شرایط برای یک درگیری نظامی[!!] بسیار مهیاتر خواهد بود تا رسیدن به راه‌حلی دیپلماتیک. به‌همین دلیل و با توجه به اینکه رسیدن به توافق بیشتر در مقابل بیشتر زمان‌بر خواهد بود، تنها گزینه‌ای که می‌تواند جلوی بدترشدن شرایط را بگیرد، توافق موقت است[!!]؛ به ‌این صورت که در آن‌اندکی از فشار تحریم‌ها کاسته و در مقابل،‌اندکی از سرعت برنامه هسته‌ای کم شود و در نتیجه زمان و فضای بیشتری برای مذاکره بر سر توافق جایگزین برجام به وجود بیاید.»
زمینه‌چینی برای برجام موشکی و منطقه‌ای!
در این موضوع دقت کنید که اولا واعظ خیلی زیرکانه این را القا می‌کند که برجام نمی‌تواند خواسته‌های دو طرف (ایران و آمریکا) را تامین کند و این یعنی پیش کشیدن موضوع موشکی و منطقه‌ای. موضوع دیگر مطرح کردن درگیری نظامی است به منظور ایجاد ترس است. از همه اینها مهمتر این است که اخیرا خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرده بود که ایران به دنبال توافق موقت نیست و توافق موقت منافع ایران را تامین نمی‌کند در این حال روزنامه شرق با مشاور آمریکایی‌ها در مورد برجام مصاحبه می‌کند و موضوع توافق موقت را پیش می‌کشد. این نشان می‌دهد که توافق موقت واقعا تامین‌کننده خواسته‌های آمریکایی‌ها و نابود‌کننده منافع ایرانیان است.
ذات و نفس «برجام» امنیتی است!
روزنامه آفتاب یزد به نقل از یک کارشناس نوشت: «ذات و نفس «برجام» امنیتی است و چون امنیتی است به طور طبیعی بر روی بسیاری از مسائل تاثیر خواهد گذاشت و اما اینکه فکر کنیم همه‌ موضوعات درنهایت با به سرانجام رسیدنِ برجام حل و فصل خواهد شد نیز نمی‌تواند به طور کامل، پذیرفتنی باشد.»
این کارشناس با تایید این مسئله که طولانی و فرسایشی شدن مذاکرات برجام، اهمیت و جذابیت آن را از بین خواهد برد، می‌گوید: «فرسایشی شدن برجام احتمالا پلن B آمریکایی‌ها است که اگر برجام به نتیجه نرسد از برجام صرف‌نظر کنند و به سمت تحریم‌های شدیدتر روند و شاید طرح‌های دیگری داشته باشند که فعلا اعلام نکردند. توسعه اقتصادی هم به سیاست خارجه مناسب که بتواند با تمام دنیا تعامل کند مربوط می‌شود بنابراین ایران اولا باید از برند امنیتی خارج شود و برند اقتصادی توریستی و فرهنگی پیدا کند چون مزیت ایران در دو چیز است یک وضعیت ژئوپلتیکی آن است که سر چهار راه است و برای اینکه از این مزیت استفاده شود ایران حتما باید امن باشد دوم ایران یک کشور تاریخی است و می‌تواند بدون نفت هم از این طریق منابع زیادی به دست آورد چون به زودی نفت از گردونه خارج می‌شود.»
مدعیان اصلاحات در حالی می‌گویند که ذات و نفس «برجام» امنیتی است که پیش از این و در طول 8 سال دولت تدبیر و امید می‌گفتند هدف اصلی برجام لغو تحریم‌ها و حل مشکلات اقتصادی است. از سوی دیگر اینکه برجام باید به مسائل منطقه‌ای و حقوق بشری و موشکی کشیده شود و اگر برجام به نتیجه نرسد تحریم‌ها شدیدتر می‌شود، گزاره‌هایی است که از سوی طرف‌های آمریکایی و اروپایی مطرح می‌شود. مدعیان اصلاحات یا همان بلندگو و پادوی غربی‌ها در داخل، از لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران نگرانند چه آنکه بازندگان سیاسی انتخابات اخیر و کاسبان تحریم صرفاً به دنبال منافع سیاسی خود هستند!
آرزوی بازگشت موج کشتار کرونا در ایران! 
روزنامه اعتماد روز گذشته در مطلبی با عنوان «از سفره ملت تا سفره حكومت» نوشت: «چيزي تا اسفند 1400 نمانده و اين يعني به زودي وارد سومين سالي مي‌شويم كه كشور درگير همه‌گيري كروناست، آن‌هم درحالي كه چند هفته‌اي است كه سويه جديد ويروس كرونا هم وارد كشور شده و آن‌طور كه مقامات مسئول در ستاد مقابله با كرونا و وزارت بهداشت مي‌گويند احتمالا طي هفته‌هاي آينده بايد منتظر موج جديد همه‌گيري كرونا باشيم كه اين‌بار با ابتلاي شهروندان به سويه اميكرون رقم خواهد خورد و موجي از مرگ و مير ايرانيان را به ‌همراه خواهد داشت.‌»
گفتنی است در شرایطی که شیوع بالای ویروس کرونا بسیاری از مناسبات اجتماعی در اروپا را تعطیل کرده و در آمریکا رکورد زده است اما خبری از انتشار این اخبار از سوی رسانه‌های اصلاح‌طلب و همچنین رسانه‌های معاند خارج از کشور نیست. رسانه‌هایی که در روزهای شیوع کرونا در ایران و جان باختن تعداد زیادی از هموطنانمان که همزمان با ویروس کرونا و تحریم دست و پنجه نرم می‌کردند نه تنها سیاه‌نمایی و شایعه‌پراکنی کردند بلکه حتی در برخی موارد برای واردات دارو و واکسن سنگ‌اندازی هم کردند.
اما در این سو در ایران شاهد کاهش مبتلایان و فوتی‌های کرونا هستیم. اکنون میزان فوتی‌های کرونا در کشور به کمتر از 30 نفر رسیده است. در چنین شرایطی جریان اصلاح‌طلب که به شدت آلوده به رفتارهای قبیله‌ای است و کارنامه 4 ماهه دولت رئیسی با مهمترین اقدام کنترل موفق کشتار کرونا را سرشکستی و رسوایی برای خود می‌بیند‌، همصدا با اپوزیسیون و رسانه‌های معاند همچنان مشغول سیاه‌نمایی و تحقیر ملت ایران است و ظاهرا آرزو دارند که کشور دوباره به شرایط فاجعه بار کشتار کرونا در دولت مورد حمایتشان برگردد تا ابزاری برای تخریب دولت رئیسی داشته باشند.