kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۰۷۵
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۱
رئیسی در دیدار فرستاده ویژه رئیس‌جمهور ترکمنستان:

توسعه همکاری‌ تجاری در دستور کار تهران و عشق‌آباد قرار گرفته است

رئیس‌جمهور در دیدار فرستاده ویژه رئیس‌جمهور ترکمنستان با اشاره به اینکه ایران برای ارتباط نزدیک با کشورهای همسایه جایگاه ویژه‌ای قائل است، تاکید کرد: توسعه همکاری‌های اقتصادی، تجاری و ترانزیتی در دستور کار تهران و عشق‌آباد قرار گرفته است.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی دیروز یکشنبه در دیدار «سردار بردی محمداف» فرستاده ویژه رئیس‌جمهور و «رشید مردوف» وزیر خارجه ترکمنستان با بیان اینکه روابط تهران- عشق‌آباد در مسیر توسعه قرار گرفته است، گفت: مصمم هستیم گام‌های موثر و مفیدی در روابط و مناسبات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به نفع ملت‌های خود برداریم.
رئیسی دیدار دوجانبه با رئیس‌جمهور ترکمنستان در عشق‌آباد و تماس‌های تلفنی طرفین را آغاز فصل جدیدی در توسعه روابط دو کشور دانست و اظهارداشت: در این گفت‌وگوها با اتخاذ تصمیمات مناسب موانع موجود در توسعه همکاری‌ها از جمله در بخش حمل‌ونقل و انرژی رفع شده و زمینه گسترش و تعمیق روابط دو کشور تسهیل شده است.
رئیس‌جمهور کشورمان خاطرنشان کرد: تهران از پیشنهادهای طرف مقابل در زمینه تحکیم و ارتقاء همکاری در بخش‌های مختلف به‌ویژه در حوزه انرژی، تجارت و بازرگانی استقبال می‌کند و هیچ مانع و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.
رئیسی با بیان اینکه تهران برای توسعه روابط با کشورهای همسایه اهمیت ویژه‌ای قائل است، گفت: ایران و ترکمنستان فقط دو کشور همسایه نیستند، بلکه رابطه خویشاوندی با یکدیگر داشته و دو ملت از ارتباط ریشه‌دار و عمیق فرهنگی و تاریخی برخوردار هستند.
«سردار بردی محمداف» فرستاده ویژه رئیس‌جمهور ترکمنستان نیز در این دیدار پس از تقدیم پیام کتبی «قربانقلی بردی محمد اف» و قدردانی از تلاش دولت ایران در چند ماه گذشته برای گسترش و تحکیم روابط با ترکمنستان، اظهارداشت: مصمم هستیم سطح روابط خود را با جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف به‌ویژه گاز، حمل ونقل،‌ اقتصاد، بازرگانی و امور فرهنگی بیش از پیش افزایش دهیم.
«سردار بردی محمداف» خاطرنشان کرد: ترکمنستان بدنبال گشودن صفحه جدید تاریخی در روابط با جمهوری اسلامی ایران است و پیشنهادات متعدد و مختلفی برای توسعه همکاری‌های همه‌جانبه بخصوص افزایش و تسهیل تجارت و ترانزیت در پایانه‌های مرزی آماده شده است تا در سفر رئیس‌جمهور ترکمنستان به ایران امضاء و عملیاتی کنیم.
تأکید مخبر بر عزم جدی ایران
برای گسترش روابط با ترکمنستان
همچنین محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور نیز در دیدار با «سردار بردی محمداف» با اشاره به اینکه با روی کار آمدن دولت سیزدهم نقطه عطف و فصل جدیدی در مناسبات بین جمهوری اسلامی ایران با ترکمنستان به‌وجود آمده است، افزود: باید روابط و مناسبات دو کشور در همه ابعاد به ویژه در زمینه‌های نفت، انرژی، حمل‌ونقل ریلی، دریایی و زمینی، صادرات خدمات مهندسی و همچنین تسهیل صادرات و واردات در پایانه‌های مرزی بیش از گذشته گسترش یابد.
معاون اول رئیس‌جمهور بر عزم و اراده جدی جمهوری اسلامی ایران برای شناسایی ظرفیت‌ها، ‌نیازمندی‌ها و امکانات بین دو کشور تاکید و تصریح کرد: با وجود گسترش روابط دو کشور در مقطع حاضر، حجم مبادلات کنونی پذیرفتنی نیست و باید با توسعه این روابط، دو کشور تبدیل به الگویی از روابط تجاری، اقتصادی و فرهنگی برای سایر کشورهای منطقه شوند.
وی با اشاره به اشتراکات فرهنگی و تاریخی بین دو ملت، گفت: دو کشور ایران و ترکمنستان می‌توانند در زمینه ترانزیت و حمل‌ونقل منطقه‌ای به عنوان مکمل همدیگر عمل کنند و همان‌طور که مقام معظم رهبری از روابط ایران و ترکمنستان به ‌عنوان روابط خویشاوندی یاد کرده‌اند باید زمینه‌های همکاری فیمابین تقویت شود.
مخبر همچنین خاطرنشان کرد: روابط خوب سیاسی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان باید زمینه‌ساز و تضمین‌کننده روابط اقتصادی دو کشور شود.
سردار بردی محمد اف نیز در این دیدار با اشاره به روابط دیرینه و تاریخی دو کشور افزود: پس از سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به ترکمنستان حرکت بزرگی در تقویت بیش‌ازپیش روابط فیمابین صورت گرفته است.
وی با تاکید بر اینکه تعمیق روابط با همسایگان از جمله جمهوری اسلامی ایران از اولویت‌های سیاست خارجی ترکمنستان است، بر توسعه همکاری‌های اقتصادی، صنعتی، تجاری، ترانزیت و فرهنگی بین دو کشور تاکید کرد.
معاون رئیس‌کابینه وزرای ترکمنستان افزود: زمینه‌های بسیار زیاد و مختلف همکاری بین ایران و ترکمنستان وجود دارد که امیدواریم با رویکرد جدید دولت ایران شاهد شکوفایی هر چه بیشتر روابط دو کشور باشیم.
گفتنی است در پایان مقرر شد یک تیم مشترک میان نمایندگان ارشد دو طرف، برای گسترش و توسعه همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های مختلف نظیر روابط تجاری، صنعتی، علمی، پزشکی و... تشکیل شده و ظرف مدت یک ماه راهکارهای خود را در این خصوص ارائه دهند.