kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۳۶۳
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۸
پس از اجرای طرح تحول سلامت رخ داد

افزایش 50 درصدی بدهی بیمارستان‌ها

دبیر انجمن صنعت پخش ایران اظهار داشت: با اجرای طرح تحول سلامت، بدهی بیمارستان‌های دولتی به صنعت پخش کشور، از 800 میلیارد تومان به 1200 میلیارد تومان افزایش یافته است.


وحید محلاتی در نشستی به مناسبت برگزاری اولین کنفرانس صنعت پخش ایران با اشاره به اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور گفت: طرح تحول سلامت برای مردم و بیماران طرح خوبی است و موجب می‌شود که مردم برای تهیه دارو و تجهیزات از بیمارستان‌ها خارج نشوند.
وی در عین حال به مشکلات صنعت پخش نیز اشاره کرد و افزود: قبل از اجرای این طرح، بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور 800  میلیارد تومان به صنعت پخش بدهکار بودند، اما در حال حاضر این رقم به1200 میلیارد تومان رسیده است.
محلاتی ادامه داد: صنعت پخش که مسئولیت توزیع دارو را به عهده دارد با مشکل ورود به محدوده طرح ترافیک مواجه است. به‌طوری‌که یک‌سوم مصرف‌کنندگان ما در محدوده طرح ترافیک هستند. ما درخواست کرده بودیم که یک‌سوم ناوگان ما شامل 400 خودرو آرم ورود به طرح ترافیک را داشته باشند که در نهایت 60 آرم به ما داده شد.
در ادامه این نشست سعید جارودی نایب رئیس انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران خاطرنشان کرد: طی 55 سال گذشته تعداد شرکت‌های پخش از چهار شرکت به 81 شرکت سراسری افزایش یافته است و بیش از 500 شرکت پخش استانی به صورت محلی فعالیت دارند، در حالی که متاسفانه هنوز جایگاه صنعت پخش کشور به درستی شناخته نشده است زیرا بین حوزه علم و دانش در کشور فاصله بسیاری وجود دارد.
به گفته وی، مجموعه شرکت‌های صنعت پخش توزیع صددرصد داروهای وارداتی و تولیدی و همچنین توزیع 85 درصد مواد غذایی، شوینده‌ها، بهداشتی و آرایشی را برعهده دارند که در امر اقتصاد و بازرگانی کشور تاثیرگذار است.
وی ادامه داد: در بحث توزیع با مشکل جدی مواجه هستیم و دولت می‌گوید این نظام شفاف نیست در حالی که صنعت توزیع و پخش صددرصد شفاف است.
جارودی خاطرنشان کرد: از آنجا که توزیع به صرفه نیست، فضای موجود اجازه سرمایه‌گذاری در این صنعت را به بخش‌های دیگر نمی‌دهد.
نایب رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران با بیان اینکه شیوه‌های قیمت‌گذاری، درج قیمت و نظارت بر کالاها باید تغییر کند، گفت: امروز کالا به صورت انبوه در کارخانه‌ها تولید می‌شود و قیمت را تولیدکننده باید درج کند که با طی شدن زمان طولانی شاید قیمت آن کاهش یا افزایش یابد و از این رو در شرکت زنجیره‌ای تخفیف لحاظ می‌شود و خرده‌فروش به همان قیمت درج شده آن را می‌‌فروشد که باعث غیرشفاف شدن توزیع می‌شود.